Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

E85 konvertering utav Puch Maxi
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=3813
Sida 2 av 4

Författare:  stoffe [ tis 08-08-26 17:00 ]
Inläggsrubrik: 

aha, det var ett bra tips! tackar för det, ska kolla det imorrn :D beställde en extra nål oxå som jag kan sätta upp i svarven och svarva den tunnare. undrar hur det blir med utformningen då.. såg en volvoförgasare en gång som var E85 konverterad, kan ju kika lite på den igen.

Författare:  robinmoppe [ ons 08-08-27 10:13 ]
Inläggsrubrik: 

stoffe skrev:
aha, det var ett bra tips! tackar för det, ska kolla det imorrn :D beställde en extra nål oxå som jag kan sätta upp i svarven och svarva den tunnare. undrar hur det blir med utformningen då.. såg en volvoförgasare en gång som var E85 konverterad, kan ju kika lite på den igen.


gör inget med nålen ibörjan då det oftast inte behövs,brukar räcka med att ändra nålens inställning.

Författare:  stoffe [ ons 08-08-27 14:18 ]
Inläggsrubrik: 

aha, så jag kan flytta upp nålen ett eller två hack menar du då?

nu är mitt munstycke uppmätt och det är exakt 0,35 mm diameter stort hål. undrar vad märkningen 54 kan vara då, misstänker att det kan vara flödet.

Författare:  aryan [ ons 08-08-27 15:04 ]
Inläggsrubrik: 

stoffe skrev:
aha, så jag kan flytta upp nålen ett eller två hack menar du då?


Ja.
som jag i inlägget ovan skrev:
Om du inte vill/kann borra upp munstycken bör du nog köpa flera st kring 0,64 mm. Du lär dessutom behöva en tunnare nål, evt kan de räcka med att lyfta nålen till max.



stoffe skrev:
nu är mitt munstycke uppmätt och det är exakt 0,35 mm diameter stort hål. undrar vad märkningen 54 kan vara då, misstänker att det kan vara flödet.


Ja siffran 54 måste vara flödet då, kan du hitta någom mer beteckning på den? Enligt http://www.bing.de/shared/images/datenblaetter/jets.pdf förkommer både diameter t ex typen 44-608 och flödes angivelser t ex typen 44-609

Hur som helst har du storleken nu, teoretisk skulle du behöva 0,42 men min erfaring att du kommer att behöva minst 0,45 och troligtvis större ändå 0,5 eller 0,55. Så din 0,5 m borr kommer kansje till användning ändå?

/Aryan

Författare:  stoffe [ ons 08-08-27 19:10 ]
Inläggsrubrik: 

tack för all hjälp hittils, jag är inte så haj på förgasare men nu har jag lärt mig massor känner jag. 44-021 heter det munstycke som jag har om jag enbart går på måttangivelserna. jag fattar inte riktigt vad som står där på tyska men kan det vara 54 cc/min vid något visst tryck? falltrycket från tanken ner till förgasaren kanske..?

jag köpte på mig ett par borr på maskin och verktyg i uppsala så nu har jag 0,2 0,3 0,35 0,4 (täntke köpa 0,45 oxå) 0,5 0,6, 0,7 0,8 så jag har lite att labba med. kanske man köper en 0,55 borr oxå. får se! skojigt blir det här i alla fall :D

Författare:  robinmoppe [ ons 08-08-27 19:46 ]
Inläggsrubrik: 

stoffe skrev:
tack för all hjälp hittils, jag är inte så haj på förgasare men nu har jag lärt mig massor känner jag. 44-021 heter det munstycke som jag har om jag enbart går på måttangivelserna. jag fattar inte riktigt vad som står där på tyska men kan det vara 54 cc/min vid något visst tryck? falltrycket från tanken ner till förgasaren kanske..?

jag köpte på mig ett par borr på maskin och verktyg i uppsala så nu har jag 0,2 0,3 0,35 0,4 (täntke köpa 0,45 oxå) 0,5 0,6, 0,7 0,8 så jag har lite att labba med. kanske man köper en 0,55 borr oxå. får se! skojigt blir det här i alla fall :D


borrar du för mycket är det bara att löda igen munstycket och börja om :wink:

Författare:  stoffe [ ons 08-08-27 21:35 ]
Inläggsrubrik: 

ja precis, borra och löda är inga som helst problem. imorrn ska mina munstycken och puch delar komma så jag kan skruva ihop min moped :D äntligen ska det bli åka av med E85.

undrar om det är svårt att kicka igång en moped som går på E85. min har automatlåda och går inte att rulla igång.. vet ju att jag får nöta lite på startmotorn på min volvo 245a när jag ska köra iväg, samma sak med min vw-buss. blir intressant det här!

Författare:  aryan [ ons 08-08-27 22:16 ]
Inläggsrubrik: 

Min (sons) vespa 50 är lätt att kicka igång, det är nog inte värre än med bensin så länge det inte blir för kallt.

Med din moppes förgasare med nål kan man prima lite extra genom att gasa några ggr innan start.

/Aryan

Författare:  stoffe [ tor 08-08-28 22:36 ]
Inläggsrubrik: 

nu går mopeden! fast inge vidare, det här med bestyckningar är inte lätt..!! med orginalbetyckningen så går den om man pulserar på choken det går heller inte att gasa fullt. testade ett 80 munstycke då startade moppen på första kicken, men jag tror den fick för mycke soppa och jag har lött igen hålet som var nånstans runt 0,7 mm diam. när jag sedan borrade upp 0,4 så gick den för magert igen, 0,5 lika så och när jag kom till 0,6 mm diam då gick det inte ens att starta. blir inte klok på hur detta fungerar.. nålen justerade jag upp ett hack, kanske ska justera ett hack till.. luftskruven pilla jag på oxå, men det är väl bara tomgångskruv egentligen? vad är det jag ska göra nu?

Författare:  aryan [ tor 08-08-28 23:15 ]
Inläggsrubrik: 

Prova 0,5 och nålen i högsta läget (brickan på spåret längst ner)

Kanskde du tom behöver större ändå!

/Aryan

Författare:  stoffe [ lör 08-08-30 21:54 ]
Inläggsrubrik: 

nu har jag provat 0,5 och nålen längst ner. mina symptom är nu att jag kan varva ur moppen ordentligt om jag chokar lite. med ett större munstycke så går den riktigt bra på tomgång men då går den inte att varva ur ordentligt. jag har ingen anning om hur jag ska bestycka nu, kanske ska jag svarva nålen? jag har fått en reservnål nu i alla fall.

Författare:  aryan [ sön 08-08-31 09:05 ]
Inläggsrubrik: 

Nålen ska nog inte vara längst nere utan snarare högst upp men du kanske menar att du har spårryttaren i nedersta spåret på gasnålen?

Om den går bättre med choke som du beskriver har den för lite bränsle så det låter som att luften får med sig för lite bränsle om den inte varvar utan choke, altså större huvudmunstycke, nålen längre upp och eller tunnare nål.

Om du hör att motorn fyrtaktar så är munstycket för sort eller gasnalen för långt upp.

/Aryan

Författare:  robinmoppe [ sön 08-08-31 11:14 ]
Inläggsrubrik: 

har du provat starta moppen utan munstycket än då?

Författare:  stoffe [ ons 08-09-03 14:48 ]
Inläggsrubrik: 

ny uppdatering, jag har inte testat starta moppen utan munstycke då jag inte tycker det behövs eftersom jag hittar lägen ändå där motorn verkligen dränks med bränsle. jag har fått den att gå riktigt bra och startar direkt på första kicken men... det går inte att varva ur. har flyttat ner nålen ett hack så den är på näst lägsta hacket, den gick bäst där. sen har jag hittat en inställning med ett annat munstycke 0,55 borrat och då får jag choka lite om jag ska varva ur det där sista. nu är det ju så nära.. ska borra upp till 0,60 igen och testa nu när nålens läge är annorlunda.

sammanfattning.

konfiguration 1
78 munstycke och nålen på näst lägsta hacket, nålen går alltså ganska högt.
symptom: startar perfekt på första kicken och känns väldigt stark i mellanregistret men går ej att varva ur ordentligt. moppen gör väl 20 km/h typ. om jag chokar så bara dör motorn, inte varvar upp som i konf 2

konfiguration 2
0,55 borrat munstycke och nålen på näst lägsta hacket, samma som i konf 1.
symptom: startar efter en jäkla massa försök, måste choka hela tiden. går att varva ur riktigt ordentligt med lite lätt choke. man får choka mer på låga varv än på höga för den ska gå riktigt bra.

förslag på vad jag ska göra nu?

Författare:  aryan [ ons 08-09-03 15:07 ]
Inläggsrubrik: 

stoffe skrev:
ny uppdatering, jag har inte testat starta moppen utan munstycke då jag inte tycker det behövs eftersom jag hittar lägen ändå där motorn verkligen dränks med bränsle. jag har fått den att gå riktigt bra och startar direkt på första kicken men... det går inte att varva ur. har flyttat ner nålen ett hack så den är på näst lägsta hacket, den gick bäst där. sen har jag hittat en inställning med ett annat munstycke 0,55 borrat och då får jag choka lite om jag ska varva ur det där sista. nu är det ju så nära.. ska borra upp till 0,60 igen och testa nu när nålens läge är annorlunda.

sammanfattning.

konfiguration 1
78 munstycke och nålen på näst lägsta hacket, nålen går alltså ganska högt.
symptom: startar perfekt på första kicken och känns väldigt stark i mellanregistret men går ej att varva ur ordentligt. moppen gör väl 20 km/h typ.

konfiguration 2
0,55 borrat munstycke och nålen på näst lägsta hacket, samma som i konf 1.
symptom: startar efter en jäkla massa försök, måste choka hela tiden. går att varva ur riktigt ordentligt med lite lätt choke. man får choka mer på låga varv än på höga för den ska gå riktigt bra.

förslag på vad jag ska göra nu?


Konf 1 borde bli bättre med nålen längre ner (brickan på högsta hacket?) men trol går den för fet få ändå.

Konf 2 med 0,6 kanske blir bra!

/ARyan

Sida 2 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/