Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

crosshojj
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=5080
Sida 1 av 1

Författare:  svante [ tor 09-05-28 09:36 ]
Inläggsrubrik:  crosshojj

yamahas yz490 fick ju mördande kritik då de kom i början på 80 talet, för
sina "yamahop" eller detonationer som antagligen berodde på det som kallas spikningar, på en bil.
de gick bra i någon minut, om man pressade dem hårt sen började de smälla och hoppa och ha sig, och trots massor av bulletiner om åtgärder från yamaha fick de aldrig till dem.
orsaken till problemet har jag inte lyckats hitta på nätet men en gissning är att de var fartvindkylda, de blev helt enkelt för varma, och värmen gjorde att de började glödtända, spika, som även på en tvåtaktare är förödande, många sköt hål i kolven då de körde för hårt.
nu undrar jag om detta problem hade försvunnit om de kört på den E85 som finns nu, E85 är ju avsevärt knackbeständigare och kylande.
finns det någon som har erfarenheter om detta.
att en tvåtaktare på 500 kubik och 50 hästar tillverkades fartvindkyld är en gåta?
50 hästar och med 20% verkningsgrad på en tvåtaktare blir det MYCKET värme som skall kylas bort av fartvinden, tror faktiskt att det är där problemet fanns...
undrar just om det idag finns öht någon tvåtaktare med så hög effekt i kategorin som inte är vattenkyld?

Författare:  PETER.O [ tor 09-06-04 15:27 ]
Inläggsrubrik: 

Det bör hjälpa med E85 i en sådan motor.

Författare:  aryan [ tor 09-06-04 15:51 ]
Inläggsrubrik: 

Ja har lite erfarenhet av E85 i luftkyld tvåtakt, fast inte 50 hkr för det gäller bara en lätt trimmad Vespa 50 med en tiondel av effekten och volymen ;-)

Hur som helst har den gjutjärn cyllinder vilket tillsammans med aluminium kolv ju ökar risken för värmenyp, men den har trots ny kolv och cylinder som normalt kräver mkt försiktig inkörning, har den aldrig visat tendenser till vara sig värmenyp eller spikningar.

Jag har bara haft lite problem med för bra kylning på vintern, då var jag tvungen att täcka för fläkten helt, det räkte uppenbarligen med bara kylningen genom insuget då!!

Tvåtakmotorns kolv blir ju kyld underifrån av bränsleförångningen och insugsluften.

20% verkningsgrad är det nog knappast i en tvåtatsmotor som det tas höga stora effekter ur, men iom att förlusterna mest består av oförbränd bränsle som lämnar avgasporten är det inte i sig en källa till värme, tvärtom bränsleöverskottet kyler då.

Däremot när de går på bensin och är för snålt inställda eller har för hög kompression i förhållandet till bränslet och spiker blir det lätt hål i kolven. Med etanol har man nog inte alls lika stora risker det är väl också en av anledningar till att man kör dragrace på methanol.

/Aryan

Författare:  svante [ tor 09-07-30 20:32 ]
Inläggsrubrik: 

efter lite erfarenhet.......
etanoldrift...glöm det!...
den är ett h-e att starta redan på bensin, man får ta i för kung och fosterland bara för att för runt den med kicken, och utan stålförstärkt sula får man hål i foten... :shock:

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/