Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-03-15 15:45 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 01:16
Inlägg: 17
Ort: Stockholm
Hej, mitt första inlägg här!

Jag tänke ge det ett försök att konvertera min XRV 750 -98 till E85. Det sitter vacuumförgasare på en sån. Jag är amatör och nybörjade på sånt här.

Möjliga saker att riva i är vad jag förstår:

-Huvudmunstycke, skall ökas
-Lågfartsmunstycke, skall ökas med samma faktor (?)
-Blandningsskruv, skall stå annorlunda med E85, ställ in med gamla vanliga proceduren
-Nålen, eventuellt höj (?) om så, varför?

Huvudfrågan antar jag är hur mycket jag skall öka arean på hålen i munstyckena. 20-40% har jag hört. Det är rätt stor skillnad på 20 och 40%. Varför beror det på? Det borde vara en absolut siffra här och inte ett spann? Jag skulle vilja förstå siffrorna.

Jag har försökt förstå genom att resonera mig fram:

-Om blandningsförhållandet för E85 är 10:1 och för bensin 14,5:1 innebär det att jag skall ha 31% [ 1-(10/14,5) ] fetare blandning i alla register. Jag har antagit att vi pratar om bränslevolym här. Alltså 31% och inget annat. Rätt?

-31% fetare blandning åstadkommes genom att se till att de nya munstyckena släpper igenom 31% mer E85 än de gamla munstyckena släppte igenom bensin. Det är inte samma sak som 31% större area eftersom E85 flyter trögare. Rätt? Inverkar även andra faktorer här?

Jag har roat mig med att mäta flöde genom mina lågfartsmunstycken med bensin respektive E85 och kommit fram till att E85, i alla fall i just detta munstycke, kräver c:a 15% större hål än bensin för att man skall erhålla samma flöde. Alltså måste jag öka först 15% för att erhålla samma flöde och sedan öka 31% därifrån för att få rätt blandning? 1,31*1,15=1,51 dvs 51% !?! Det är lite mer än de 20-30% man hör om.