Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-03-15 15:45 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 01:16
Inlägg: 17
Ort: Stockholm
Hej, mitt första inlägg här!

Jag tänke ge det ett försök att konvertera min XRV 750 -98 till E85. Det sitter vacuumförgasare på en sån. Jag är amatör och nybörjade på sånt här.

Möjliga saker att riva i är vad jag förstår:

-Huvudmunstycke, skall ökas
-Lågfartsmunstycke, skall ökas med samma faktor (?)
-Blandningsskruv, skall stå annorlunda med E85, ställ in med gamla vanliga proceduren
-Nålen, eventuellt höj (?) om så, varför?

Huvudfrågan antar jag är hur mycket jag skall öka arean på hålen i munstyckena. 20-40% har jag hört. Det är rätt stor skillnad på 20 och 40%. Varför beror det på? Det borde vara en absolut siffra här och inte ett spann? Jag skulle vilja förstå siffrorna.

Jag har försökt förstå genom att resonera mig fram:

-Om blandningsförhållandet för E85 är 10:1 och för bensin 14,5:1 innebär det att jag skall ha 31% [ 1-(10/14,5) ] fetare blandning i alla register. Jag har antagit att vi pratar om bränslevolym här. Alltså 31% och inget annat. Rätt?

-31% fetare blandning åstadkommes genom att se till att de nya munstyckena släpper igenom 31% mer E85 än de gamla munstyckena släppte igenom bensin. Det är inte samma sak som 31% större area eftersom E85 flyter trögare. Rätt? Inverkar även andra faktorer här?

Jag har roat mig med att mäta flöde genom mina lågfartsmunstycken med bensin respektive E85 och kommit fram till att E85, i alla fall i just detta munstycke, kräver c:a 15% större hål än bensin för att man skall erhålla samma flöde. Alltså måste jag öka först 15% för att erhålla samma flöde och sedan öka 31% därifrån för att få rätt blandning? 1,31*1,15=1,51 dvs 51% !?! Det är lite mer än de 20-30% man hör om.

Men är det kanske så att dessa 15% som E85 flyter trögare bara gäller mycket mycket små hål (i mitt fall 0.45 mm) och att i munstycken som är större blir skillnaden i flöde mellan E85 och bensin försumbar?

Var klickar det i mina teorier?

Kort och gott: Jag har lågfartsmunstycke 40 och högfartsmunstycke 115 original. Vad skall jag då ha med E85 och varför?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-18 12:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 01:16
Inlägg: 17
Ort: Stockholm
Jag pratar lite själv här. Hoppas jag inte stör någon.

Efter att har läst och hört runt lite så har jag hittils företagit mig följande åtgärder:

-Huvudmunstycken original 115 byttes till 150 (drygt 30%). Då gick motorn kanon på fullgas
-Lågfartsmunstycken original 40 (diameter c:a 0,38 mm) borrades först upp till 0.45 mm (c:a 40% ökning av arean) men testkörning visade att detta inte räckte. Var tvungen att choka. Borrade vidare till 0.50 mm och då gick den perfekt på tomgång och låga varv. Det är 71% areaökning men enligt mina bonnflödesmätningar (mätte tiden det tog att fylla en liten burk med soppa på golvet från en flaska med slang som hängde i taket) så orsakade denna areaökning en ökning i flödet på c:a 34% (bensin i originalmunstycken mot E85 i uppborrade munstycken).
-På mellangas gick den fortfarande bedrövligt. Då jag har Dynojet med justerbara nålar så var nästa steg att höja nålarna. Jag valde översta läget av fem. Mellanläget rekommenderas som grundsetup och då antar jag att man sett till att blandningen av säkerhetsskäl är något fet i bensinfallet. Två hack upp från det skulle kunna passa för E85. Jag testade och nu gick motorn hur bra som helst i hela registret. Stiften ser bra ut.

Hittils ser det bra ut. Saknas att mäta avgasvärden då. Samt att testa till vardags mera.

Jag skulle vilja ha en tabell där man kunde avläsa vilket munstycke man skall ha fö E85 om man har ett passande för bensin. Det visade sig inte vara så enkelt att man bara multiplicrade med 30-40% utan har man små munstycken måste man ta i betydligt mer. Det här borde man kunna fixa så man slipper gissa sig fram till på varje motor kan jag tycka.

Jag försökte just bifoga en bild på mina nålar, men det verkar inte gå att göra här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-18 19:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det stämmer. Det går inte att lägga upp bilder på det här forumet, utan man får lägga upp dem på något annat ställe och sedan länka till dem.

Överhuvudtaget så verkar det vara svårt att ge några enkla tumregler som alltid fungerar bra när det gäller förgasare.
Ett särskilt bekymmer är det pulserande luftflödet när förgasaren bara matar en eller två cylindrar. Speciellt vid låga varvtal så kommer ju vätskepelaren som har sugits upp i munstycket att hinna sjunka ner till flottörhusets nivå mellan insugningstakterna. Om förgasaren matar många cylindrar på en gång så blir förhållandena mer förutsägbara.
Ett intressant fall jag har varit med om var att ta en förgasare från en 4-cylindrig motor (det var en Solex fallförgasare som hade suttit på en VW Polo) och montera den på en 2-cylindrig fyrtaktsmotor (Lloyd). Det gick att få motorn att gå bra på tomgång och fullgas men vid delgas blev det alldeles för mager blandning hur man än gjorde.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-20 08:25 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Tjena
Följ gärna Daniels konvertering här: http://forum.soe.se/showthread.php?t=29910
Lycka till // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-20 09:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Läste på andra forumet där du frågar om hur man känner skillnaden om den går för fet eller för magert fullgas. När den går för snålt i fullgas så tappar den helt enkel ork, men den kan gå för fet utan att man märker så mkt av det förän den går riktigt fet då bludrar motorn lite och vill inte varva heller främst för att flamfronten blir för långsamt. På tändstiften tycker jag att det är svårt att se nått med E85.

Om du kan stänga av bränsletillförseln medan du kör kan du känna om den gick för fet, då ska den en kortstund ge maxeffekt innan den dör, dör den direkt gick den för magert.

Har du möjlighet att höja tändningen? Det gör också en del.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-21 00:19 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 01:16
Inlägg: 17
Ort: Stockholm
Nu verkar den gå bra med 70/145 (initialt 40/114). Nu funderar jag på om jag borde gå ned i storlek på huvudmunstycket ytterligare för att hitta när den börjar gå snålt och på så vis gaffla in rätt område eller om rätt metod är som jag gjort och börja för fett och gå nedåt till dess den drar rent och inte drunknar och stanna där.

torbjorn skrev:
Ett särskilt bekymmer är det pulserande luftflödet när förgasaren bara matar en eller två cylindrar.


Stort tack! Nu förstår jag äntligen att det inte duger att bara räkna.

aryan skrev:
Har du möjlighet att höja tändningen? Det gör också en del.


Nix pix, den är fix. Men det går förmodligen att göra i alla fall om man verkligen vill, har tid och är lite händig. Men jag är faktiskt nöjd med hur den varvar nu. T.o.m. lite bättre än med bensin inbillar jag mig.

Men om jag skulle ge mig på tändningen, har man någon uppfattning om vad det skulle kunna ge? Och hur mycket skall man justera den? Finns några enkla tumregler här (då ;-)) eller är det prova själv som gäller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-21 09:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
xrvdaniel skrev:
Nu verkar den gå bra med 70/145 (initialt 40/114). Nu funderar jag på om jag borde gå ned i storlek på huvudmunstycket ytterligare för att hitta när den börjar gå snålt och på så vis gaffla in rätt område eller om rätt metod är som jag gjort och börja för fett och gå nedåt till dess den drar rent och inte drunknar och stanna där.


Ja det vore de bästa, E85 har ett mkt bredare område där motorn går bra så det ka ju hända att den fortfarande går lite för fet eller för snålt utan att man "känner" det.

xrvdaniel skrev:
aryan skrev:
Har du möjlighet att höja tändningen? Det gör också en del.


Nix pix, den är fix. Men det går förmodligen att göra i alla fall om man verkligen vill, har tid och är lite händig. Men jag är faktiskt nöjd med hur den varvar nu. T.o.m. lite bättre än med bensin inbillar jag mig.

Men om jag skulle ge mig på tändningen, har man någon uppfattning om vad det skulle kunna ge? Och hur mycket skall man justera den? Finns några enkla tumregler här (då ;-)) eller är det prova själv som gäller?


Tändning är också lite individuellt per motor tyvärr, och helst skulle du kunna ändra tändkurvan så att du fick en större ökning i tändförställning vid mellanvarv än vid riktig höga varv där det inte ska ändras lika mkt.

Men om du ändå inte ska köra på bensin och att ändra tändningen är krångligt kanske det är lika "lätt" att öka kompressionen. Det förbättrar verkningsgraden i motorn mera än att justera tändningen och med höjd kompression kan standard tändkurva bli gaska rätt igen. Vad har motorn för kompression nu?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-21 13:51 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 01:16
Inlägg: 17
Ort: Stockholm
Jag skall kika på möjligheter att justera tändningen. Kompressionen i min motor är 10:1 (en XRV750 har 9:1 original).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-21 14:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
xrvdaniel skrev:
Jag skall kika på möjligheter att justera tändningen. Kompressionen i min motor är 10:1 (en XRV750 har 9:1 original).


Om det går rent mekaniskt (kolven tar inte i ventilerna som du kan kolla med modellera) kan du höja kompen till också, t ex 13:1 är helt ok.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-21 22:58 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 01:16
Inlägg: 17
Ort: Stockholm
aryan skrev:
Om det går rent mekaniskt (kolven tar inte i ventilerna som du kan kolla med modellera) kan du höja kompen till också, t ex 13:1 är helt ok.


Har tyvärr redan utgröpningar i kolvens topp så avgasventilen skall få plats så det är nog redan ungefär så roligt som det blir. 13:1 hade varit skoj.

Jag upptäckte f.ö. just ett jätteräknefel jag gjort där jag antagit att munstyckena var märkta med area/flöde. Men en enkel koll, som jag enkelt kunde gjort från början, indikerar att det är diameter.... :shock:

Det innebär nya siffror:

Lågfart 40 bytt till 50 (+64% area)
Huvudmunstycke 114 bytt till 145 (+62% area)

Men huvudmunstycke 150 (+73% area) så gick den för fett, motorn dränktes efter ett par sekunder på fullgas. Med 160 (+97% area) funkade den också ganska bra men dränkningen på fullgas kom mycket snabbare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-22 23:27 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 01:16
Inlägg: 17
Ort: Stockholm
Nu är det ganska kallt ute. När temperaturen stiger i sommar kanske 145 tippar över gränset och blir för fett.

Jag minskade på huvudmunstycket i syfte att försöka gaffla in ett område. Stoppade in 135 i tron att det skulle bli uppenbart magert, men det funkade bra det också! Fick dock intrycket att motorn tappade en aning kraft på den absoluta toppen, men det kan ha varit självsuggesion. Fegade ur och gick upp ett hack till 140.

Är nu nere i 28 minuters flinkt arbete för att byta munstycken :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 16:30 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Tjena Daniel
Hur går det? Var själv ute en >130 milarunda med sprit i tanken förra helgen: http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic. ... 5b5cffafca
:lol: :lol: :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-14 18:35 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 01:16
Inlägg: 17
Ort: Stockholm
Jag har nu kört motorcykeln i princip varje dag till jobbet. Har funkat som en klocka. Jag bänkade och det visade sig att 135/50 och dynojetnålar i översta hacket gav perfekt kurva - nååågot fet men det tyckte den som bänkade var ok eftersom det var Etanol. Effekten och motorkaraktären i allmänhet är i princip samma som med bensin. När det är kallt ute får startmotorn jobba länge och man får lära sig nya chok-/gasknep för att snabbast få den att tända.

Det går att tanka med bensin i nödfall och det går ut över varvvilligheten - den bluddrar på den absoluta toppen - inget man vill ha i längden men oändligt mycket bättre än att putta hojen till en E85-mack.

Enda missödet var nyss när den fått stå i tre veckor under sommaren - efteråt krånglade främre cylindern på så vis att flottörnålen kärvade så den inte fick tillräckligt med soppa. Sedan felet väl lokaliserats var det en enkel sak att plocka isär förgasaren och putsa nålen. Sedan funkade den bra igen. Men det var inte lätt att hitta felet.

Nålen är av aluminium och hylsan är mässing, kanske blir det tokigt när etanolen dunstar - lämnar något efter sig där som gör att det börjar kärva.

Är det så att man måste tanka bensin innan man planerar låta hojen stå ett tag?

Annars funderar jag som bäst över kallstartslösningar och har just köpt på mig en spridare för trettio spänn på skroten som jag tänkte använda för att duscha bensin direkt in i luftburken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-23 23:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 01:16
Inlägg: 17
Ort: Stockholm
Jag kör fortfarande E85 i motorcykeln till vardags och året runt. Det funkar även på vintern eftersom det finns garage hemma och på jobbet.

Kallstartsanordningen jag skrev om ovan byggde jag och testade under något år och rev sedan ut. Det blev ingen märkbar förbättring för kallstartsförmågan att spruta bensindusch in i luftburken, åtminstånde inte som jag löst det. Men å andra sidan får jag den inte ens att starta med startgas om motorn är några minus eller kallare. Startmotorn bara jobbar dött och så smäller det till med jämna mellanrum när jag sprutat. Den får inte stå för kallt för länge helt enkelt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-24 00:15 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 01:16
Inlägg: 17
Ort: Stockholm
Jag sammanfattar här mina inledande delvis förvirrade beräkningar och tester ovan nu när jag har facit.

Mina åtgärder var
1) Ökat långfartsmunstycket från 40 till 50
2) Flyttat dynojetnålarna till översta hacket (från nedersta)
3) Ökat huvudmunstycket från 115 till 135

(Cykeln har Leo Vince avgassystem med insats och uppborrad luftburk+mer friflödande luftfilter K&N).

Genom att blaska med flödesmätningar i källaren kom jag alltså fram till att man för ett munstycke av storlek 40 skall öka arean med 18% för att erhålla samma flöde med E85 som för bensin. För munstycke 50 gällde 12% och vid 120 är det försumbart, dvs här uppe är det i praktiken samma flöde för bensin som för E85.

Om jag tar original högfartsmunstycke 115 och ökar arean med 33% (den av vetenskapen hävdade faktorn som avser hur mycket mer E85 man skall skicka in jämfört med bensin), dvs 10387*1,33 blir 13815 och det motsvarar en diameter på 133 vilket stämmer med bänkningen som gav att 135 var kanon, aningens fett.

För lågfarten som original är 40 ger samma räkneövning att 33% areaökning landar på ett 46-munstycke men efter kompensering för viskositensskillnaderna som är signifikanta för ett sånt här litet munstycke hamnar jag på 49,5 vilket ju är hyggligt nära :lol: det munstycke på 50 jag testat fram.

Miniräknaren stämmer alltså med mina experiment och med bänkningen och numera också alltså med praktiska långtidstester i hårt klimat. Får väl anses bra nog.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011