Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Konvertering av Kawasaki Z500 -81
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=5477
Sida 1 av 1

Författare:  Cafe85 [ mån 09-11-16 10:10 ]
Inläggsrubrik:  Konvertering av Kawasaki Z500 -81

Hejsan alla!

Vi är två stycken studenter på Halmstad Högskola som hålla på att jobba med vårt slutprojekt. Vi har valt att renovera en äldre motorcykel, bygga om den till en Café racer med inspiration från 50/60 talet, samt att konvertera den till etanol drift.

Motorcykeln skall ställas ut på en tre dagars ingenjörs mässa i Halmstad, kallad Utexpo.

Vi har påbörjat demonteringen av motorn och håller nu på att lära oss så mycket vi kan om förgasare. Detta eftersom det är första gången vi ger oss på något liknande projekt.

Motorcykeln är en fyra på 500cc och har Teikei förgasare av modell K22P. Desvärre har vi ingen aning om hur stora nålar, munstycken etc som sitter inuti förgasaren och vi begriper inte beteckningarna vi har fått.

Informationen om Teikei förgasare till motorcyklar är minst sagt bristfällig. Det verkar som om Teikei används mer till mopeder nu för tiden?

Vad vi har fått fram är i alla fall följande:

Choke Size 21 mm
Throttle Valve cutaway 2.5
Jet Needle 4C91
Needle Jet V90
Main Jet 90
Pilot Jet 32

Finns det någon vänlig själ som kan förklara ovanstående siffror och beteckningar för oss?

Undrar även om det finns någon som vet var man kan köpa nålar samt munstycken till Teikeis förgasare på nätet?

Tacksam för svar.

MVH
Alex & Ola

Författare:  PETER.O [ fre 09-11-20 15:06 ]
Inläggsrubrik: 

Hej, några av beteckningarna kan jag förklara.

Choke size 21mm =Storlek på förgasaren, alltså 21mm.
Throttele Valve cutaway =Det är storleken på fasningen på trotteln
mot luftrenar sidan. Om man minskar fasningen så får man fetare
blandning mellan 1/8 till 1/2 gas pådrag.Görs lättas genom att svarva
av trotteln i botten.(om den är rund)
Jet Needle = Trottel nål, vad betekningen betyder vet jag ej.
Needle Jet = Munstycket nålen går ned i (Nålmunstycke), vad beteckningen betyder vet jag ej.
Main Jet 90 = Huvudmunstycke st 90 brukar betyda 0,90 mm. Vissa Mikuni
är det 90 cc/min.
Pilot Jet 32 = Tomgång/Lågfarts munstycke st 32, betyder 0,32mm.

Hoppas det hjälpte något.

Författare:  Alexander [ ons 09-12-02 15:15 ]
Inläggsrubrik: 

Om det är svårt med delar och dokumentation kan ni kanske överväga att byta ut förgasarna. Utgår man från en annan rad-fyra med ca 30-35% mer effekt (och åtföljande bränslebehov) borde ni kunna hitta något vettigt för ganska lite pengar.
Keihin och Mikuni hittar man ofta på lite nyare japaner. Munstycken och delar hittar ni hos Lelles MC, Roffes MC, Addemoto osv.

Lycka till!

/Alexander, XJ 600 Diversion

Författare:  PETER.O [ ons 09-12-02 19:18 ]
Inläggsrubrik: 

Problemet med att göra så, är att motorn behöver bara fetare bränsle
blandning .Oavsett om motorn är på 50hk el 100hk så går dom med samma
bränsle-blandning.Att byta till ett annat märke som det är lättare med delar,
är helt ok, men byt inte till större förgasare.

Författare:  aryan [ ons 09-12-02 23:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki Z500 -81

Dessa behöver ändras på
Cafe85 skrev:
Jet Needle 4C91
Needle Jet V90
Main Jet 90
Pilot Jet 32


det är en förgasare med nål, se på http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Pilot jet lär nog behöva öka betydligt mera än 40% om den är 0,32 mm lär den minst vara 0,5 mm eftersom viskositeten gör att små munstycken behöver ökas på extra.

MvH Aryan

Författare:  Alexander [ mån 09-12-21 22:47 ]
Inläggsrubrik: 

PETER O sa:
Citat:
Problemet med att göra så är att motorn behöver bara fetare bränsleblandning.


Javisst, otydligt skrivet av mig... Tanken med att gå på en större förgasarserie var ju närmast att slippa riskera att flottörhus, nålventiler, accpumpar osv (som på olika sätt är mer eller mindre integrerade i förgasaren) inte klarar av att flöda 35% mer bränsle. Jag har själv råkat ut för att "gå i taket" på vad en given (gammal) Mikuni kunde leverera vid trimning av motor.

Huvudsaken är att man vet i förväg vad man byter till, och att man har visst "rörelseutrymme" för bestyckning och justering.

/Alexander

Författare:  torbjorn [ ons 15-07-01 20:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki Z500 -81

Nu är det väl i senaste laget för projektet som denna tråd startade kring, men en bra källa till information om Teikei-förgasare är http://home.comcast.net/~loudgpz/GPZweb ... nPage.html .

Värt att notera är att pilotmunstycket inte bara är ett enkelt munstycke utan det är integrerat med en slags emulsionsrör. Det verkar vara svårt att få tag på andra munstycksstorlekar än de som har använts fabriksmonterade, så man får nog räkna med att borra upp befintliga munstycken vid en konvertering.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/