Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 1953 års Harley Davidson
InläggPostat: lör 12-02-25 21:25 
Offline

Blev medlem: lör 12-02-25 20:53
Inlägg: 5
Hej.
Jag är färsk på denna sida men är intresserad av etanoldrivna fordon. Min fråga är enkel! Kan jag köra min harley på E85 med original linkert m74 b förgasare? Den har justerbart låg/högfart munstycke och maskinen är renoverad under 4 års tid. Det sitter "black melonite" ventiler i topparna +konverterade säten för blyfritt. Jag har inte mycket vetskap om E85 men jag har en hel del användar erfarenhet på bilsidan. Kommer lägga in en tråd om det också vad gäller golf 2-90.

Några som kan hjälpa till?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-02-26 17:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är bara att testa om förgasareinställningen kan ökas tillräkligt för att den ska gå bra på E85.

Motoen är väl en sidventilare (med ganska låg kompression vilket är lite synd) men precis som många gräsklipparmotorer borde den kunna gå bra på e85 i varje fall.

Kan du även ändra tändförställningen medan man kör? Troligtvis kan du ha tidigare tändning redan vid låga varv.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-02-27 21:59 
Offline

Blev medlem: lör 12-02-25 20:53
Inlägg: 5
För det första så tillhör den inte kategorin gräsklippare och nej, det är ingen sidventilsmotor.
Någon annan som vet merän dig på denna sidan hoppas jag annars ser det mörkt ut. Är det en fiat 850 på ditt foto?

Regards..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-02-27 23:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Välkommen Harleyman53!

Tror inte det var Aryans mening att tracka din Harley! En teknisk parallell är bara just en teknisk parallell. Vi har goda erfarenheter från förgasarmotorer med få cylindrar, hade han lika gärna kunnat skriva..

Vad gäller kompressionen så kan ju den höjas, kanske du redan har gjort det i samband med renoveringen?
Du kan du bättre dra nytta av etanolens fina egenskaper.
Jag ser inga problem att börja köra på etanol, tvärtom, du kan vara mer eller mindre säker på att de ev.problem man kan få med dagens bensin i trimmade äldre motorer, inte uppträder.
Med förgasare är det som sagt rätt enkelt att konvertera.
Det enda egentliga problemet skulle kunna vara att etanol kan vara lite svår-kallstartat vid annat än sommarvärme.
Men det finns kanske ngn snapsningsfunktion på förgasaren?
Det borde räcka isåfall.
Du får helt enkelt prova.

MVH/ AMGman..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-02-27 23:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Förlåt om jag trampade på några ömma tår :lol: Trodde att Harley på 50 talet fortfarande hade sidventilsmotorer. Men jag kan bara nått om italienska tvåtakt scooters ;-)

En fördel med E85 i en Harley skulle kunna vara att motorn/cyl 2 inte blir så varm som med bensin.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-28 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, de tvärställda V2:orna kan ibland få problem med att den bakre cylindern blir varmare än den främre.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-28 18:57 
Offline

Blev medlem: lör 12-02-25 20:53
Inlägg: 5
Ursäkter och missförstånd är förlåtna! Är väldigt känslig då det gäller min Harley. Den är inte trimmad och motorn håller en kompression på 8-8,5 bar. jag räknade ut att det kommer kosta mig 200kr att tanka fullt i sommar, säkert mer när araberna fått som dom vill. Hur är det med smörjegenskaper och E85? Jag hade oturen och dumheten att testa Biltemas classic 50w motorolja i hojen i våras. Det var otroligt varmt den dagen och motorn värmenöp under tankning i kvicksund!!! Värmeutvecklingen blev för stor då hojen inte rullade och fick kylning så jag är väldigt försiktig nu. Jag tror att jag kommer att börja med att tanka 50/50 och se hur det funkar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011