Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

1953 års Harley Davidson
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=6317
Sida 1 av 1

Författare:  harleyman53 [ lör 12-02-25 21:25 ]
Inläggsrubrik:  1953 års Harley Davidson

Hej.
Jag är färsk på denna sida men är intresserad av etanoldrivna fordon. Min fråga är enkel! Kan jag köra min harley på E85 med original linkert m74 b förgasare? Den har justerbart låg/högfart munstycke och maskinen är renoverad under 4 års tid. Det sitter "black melonite" ventiler i topparna +konverterade säten för blyfritt. Jag har inte mycket vetskap om E85 men jag har en hel del användar erfarenhet på bilsidan. Kommer lägga in en tråd om det också vad gäller golf 2-90.

Några som kan hjälpa till?

Författare:  aryan [ sön 12-02-26 17:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: 1953 års Harley Davidson

Det är bara att testa om förgasareinställningen kan ökas tillräkligt för att den ska gå bra på E85.

Motoen är väl en sidventilare (med ganska låg kompression vilket är lite synd) men precis som många gräsklipparmotorer borde den kunna gå bra på e85 i varje fall.

Kan du även ändra tändförställningen medan man kör? Troligtvis kan du ha tidigare tändning redan vid låga varv.

Författare:  harleyman53 [ mån 12-02-27 21:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: 1953 års Harley Davidson

För det första så tillhör den inte kategorin gräsklippare och nej, det är ingen sidventilsmotor.
Någon annan som vet merän dig på denna sidan hoppas jag annars ser det mörkt ut. Är det en fiat 850 på ditt foto?

Regards..

Författare:  karlmb [ mån 12-02-27 23:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: 1953 års Harley Davidson

Välkommen Harleyman53!

Tror inte det var Aryans mening att tracka din Harley! En teknisk parallell är bara just en teknisk parallell. Vi har goda erfarenheter från förgasarmotorer med få cylindrar, hade han lika gärna kunnat skriva..

Vad gäller kompressionen så kan ju den höjas, kanske du redan har gjort det i samband med renoveringen?
Du kan du bättre dra nytta av etanolens fina egenskaper.
Jag ser inga problem att börja köra på etanol, tvärtom, du kan vara mer eller mindre säker på att de ev.problem man kan få med dagens bensin i trimmade äldre motorer, inte uppträder.
Med förgasare är det som sagt rätt enkelt att konvertera.
Det enda egentliga problemet skulle kunna vara att etanol kan vara lite svår-kallstartat vid annat än sommarvärme.
Men det finns kanske ngn snapsningsfunktion på förgasaren?
Det borde räcka isåfall.
Du får helt enkelt prova.

MVH/ AMGman..

Författare:  aryan [ mån 12-02-27 23:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: 1953 års Harley Davidson

Förlåt om jag trampade på några ömma tår :lol: Trodde att Harley på 50 talet fortfarande hade sidventilsmotorer. Men jag kan bara nått om italienska tvåtakt scooters ;-)

En fördel med E85 i en Harley skulle kunna vara att motorn/cyl 2 inte blir så varm som med bensin.

/Aryan

Författare:  karlmb [ tis 12-02-28 08:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: 1953 års Harley Davidson

Ja, de tvärställda V2:orna kan ibland få problem med att den bakre cylindern blir varmare än den främre.

Författare:  harleyman53 [ tis 12-02-28 18:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: 1953 års Harley Davidson

Ursäkter och missförstånd är förlåtna! Är väldigt känslig då det gäller min Harley. Den är inte trimmad och motorn håller en kompression på 8-8,5 bar. jag räknade ut att det kommer kosta mig 200kr att tanka fullt i sommar, säkert mer när araberna fått som dom vill. Hur är det med smörjegenskaper och E85? Jag hade oturen och dumheten att testa Biltemas classic 50w motorolja i hojen i våras. Det var otroligt varmt den dagen och motorn värmenöp under tankning i kvicksund!!! Värmeutvecklingen blev för stor då hojen inte rullade och fick kylning så jag är väldigt försiktig nu. Jag tror att jag kommer att börja med att tanka 50/50 och se hur det funkar.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/