Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-05-02 18:46 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Hejsan!

Finns det någon som har några erfarenheter (goda eller dåliga) av att köra en sådan här på etanol. Går den att konvertera, eller tål bränslesystemet helt enkelt inte etanolen?

Motorn kallas tydligen Hi-PER4, förgasaren är en KEIHIN CVK 18, och tändningen är elektronisk.

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-05-03 11:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har har konverterat en Vespa V50 ’67 2-takt och en Baotian 4-takt till E85 men ingen erfarenhet av denna Vespa.

Jag kan dock inte tänka mig att det skulle vara något problem alls, den förgasaren du skrev verkar en constant vacuum förgasare som liknar den i Baotian. Om bensinslangen är gammel och stel kan det aldrig skada att byta den men annars bör alla delar tåla E85.

Troligtvis behövs en tunnare nål se http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php men det kan fungera om du kan höja nålen mycket mer än normalt med någon mutter som samtidgt gör att trotteln blir lite tyngre och fetar på extra vid acceleration.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-07 06:01 
Offline

Blev medlem: ons 13-04-03 13:52
Inlägg: 65
Hejsan

Det verkar ju inte vara så svårt då. När du konverterade Baotian, böt du då huvudmunstycke också, eller ändrade du bara på nålen. Dvs räcker standardmunstycket till eller borde man byta till större?

_________________
Skoda Fabia III Wagon 1.0 TSI 110 Style -18, kör blandtankat

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-07 08:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Huvudmunstycket behöver du bara byta om en tunn (ingen?) nål fortfarande ger lite flöde när trotteln är helt uppe.

På Baotian gjorde jag en quick and dirty; jag änvände brickor och en mutter under nålbrickan för att höja nålen mycket mer än man normalt kan göra så att den blev mycket smalare och samtidigt gjorde det trotteln tyngre så att den öppnas lite senare när man gasar (motverkar mindre tvekan efter gaspådrag).

Tomgångsskruven hade då redan tillräcklig justerområde så att tomgungsmunstycket inte behövde bytas heller.

Men jag vet såklart inte om detta funkar precis likadant på din.

Det kan vara bra att veta att bandbredden där blandningen varken är för mager eller för fet för att motorn går braär betydlig större med E85 än med bensin. Så det är ganska enkelt att få den att gå bra, vid något fetare blandning än lambda 1 kommer den att bli snabbare/starkare men det ger såklart sämre bränsleekonomi som blir optimalt vid lite magrare blandning än max effekt.
Då märkar man att den körs med (lagom) mager blandning på att det tar längre efter en kallstart innan motorn är varm och ger full effekt.
Om blandningen är (för) mager blir accelerationen mycket svagare/tvekande trots att motorn är ordentlig varm och kommer den inte upp i samma topphastighet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-10-04 20:57 
Offline

Blev medlem: lör 14-10-04 20:48
Inlägg: 1
Jag tror inte det ska vara några problem att konvertera över till etanol med den motorn. Frågan är dock om det är värt att göra det när motorn är så liten...

_________________
Suzuki K50


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011