Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Piaggio Fly 2011 50cc 4-taktare - gillar en sådan etanol?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=6845
Sida 1 av 1

Författare:  razze [ tor 13-05-02 18:46 ]
Inläggsrubrik:  Piaggio Fly 2011 50cc 4-taktare - gillar en sådan etanol?

Hejsan!

Finns det någon som har några erfarenheter (goda eller dåliga) av att köra en sådan här på etanol. Går den att konvertera, eller tål bränslesystemet helt enkelt inte etanolen?

Motorn kallas tydligen Hi-PER4, förgasaren är en KEIHIN CVK 18, och tändningen är elektronisk.

Författare:  aryan [ fre 13-05-03 11:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Piaggio Fly 2011 50cc 4-taktare - gillar en sådan etanol

Jag har har konverterat en Vespa V50 ’67 2-takt och en Baotian 4-takt till E85 men ingen erfarenhet av denna Vespa.

Jag kan dock inte tänka mig att det skulle vara något problem alls, den förgasaren du skrev verkar en constant vacuum förgasare som liknar den i Baotian. Om bensinslangen är gammel och stel kan det aldrig skada att byta den men annars bör alla delar tåla E85.

Troligtvis behövs en tunnare nål se http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php men det kan fungera om du kan höja nålen mycket mer än normalt med någon mutter som samtidgt gör att trotteln blir lite tyngre och fetar på extra vid acceleration.

Författare:  razze [ tis 13-05-07 06:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Piaggio Fly 2011 50cc 4-taktare - gillar en sådan etanol

Hejsan

Det verkar ju inte vara så svårt då. När du konverterade Baotian, böt du då huvudmunstycke också, eller ändrade du bara på nålen. Dvs räcker standardmunstycket till eller borde man byta till större?

Författare:  aryan [ tis 13-05-07 08:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Piaggio Fly 2011 50cc 4-taktare - gillar en sådan etanol

Huvudmunstycket behöver du bara byta om en tunn (ingen?) nål fortfarande ger lite flöde när trotteln är helt uppe.

På Baotian gjorde jag en quick and dirty; jag änvände brickor och en mutter under nålbrickan för att höja nålen mycket mer än man normalt kan göra så att den blev mycket smalare och samtidigt gjorde det trotteln tyngre så att den öppnas lite senare när man gasar (motverkar mindre tvekan efter gaspådrag).

Tomgångsskruven hade då redan tillräcklig justerområde så att tomgungsmunstycket inte behövde bytas heller.

Men jag vet såklart inte om detta funkar precis likadant på din.

Det kan vara bra att veta att bandbredden där blandningen varken är för mager eller för fet för att motorn går braär betydlig större med E85 än med bensin. Så det är ganska enkelt att få den att gå bra, vid något fetare blandning än lambda 1 kommer den att bli snabbare/starkare men det ger såklart sämre bränsleekonomi som blir optimalt vid lite magrare blandning än max effekt.
Då märkar man att den körs med (lagom) mager blandning på att det tar längre efter en kallstart innan motorn är varm och ger full effekt.
Om blandningen är (för) mager blir accelerationen mycket svagare/tvekande trots att motorn är ordentlig varm och kommer den inte upp i samma topphastighet.

Författare:  JosefAndersson [ lör 14-10-04 20:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Piaggio Fly 2011 50cc 4-taktare - gillar en sådan etanol

Jag tror inte det ska vara några problem att konvertera över till etanol med den motorn. Frågan är dock om det är värt att göra det när motorn är så liten...

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/