Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-06-18 22:42 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
torbjorn skrev:
Huvudmunstycket bestämmer bränsleblandningen på fullgas. Om det är en lite mer avancerad förgasare så sitter det oftast inskruvat underifrån i röret som nålen går ner i uppifrån.
Nålen påverkar blandningen mest vid ungefär 25-50 % gaspådrag, där har huvudmunstycket ingen större inverkan.
Och vid tomgång och mindre än 25 % gaspådrag är det det s k pilotmunstycket och/eller ev tomgångsjusterskruv som man får ge sig på.

Allt detta om förgasaren motsvarar en "klassisk" Mikuni VM i konstruktionen.


Nu har jag kört upp en tank etanol och moppen går mycket bättre, piggare på alla varv förutom lite i botten pga för lite soppa. Jag ska beställa större lågfart och chokemunstycken för att få bra tomgång och lättare kallstarter med hjälp av choken och lite bättre botten. Den drog 0.45L/mil bensin perfekt inställd och nu drar den 0.85 etanol, har jag något och förlora på att köra snålare? Just nu kör jag 112 huvudmunstycke, clipset på nålen ett steg ner från där det satt original och jag funderar på 108 huvudmunstycke och möjligtvis flytta tillbaka clipset. Vad är bäst?

När det gäller lågfartsmunstycket, är det 40% ökning som gäller där? Och hur hittar man lämplig inställning på chokemunstycket? Min fundering är att köra det ganska stort för att underlätta kallstart (vet inte hur det fungerar på förgasare men jag har läst på insprutningsforumet och kommit fram till att mycket kallstartsanrikning=bra)

EDIT: När man kör på bensin vet man ju att man ligger på bra blandning när tändstiftet är oboybrunt, på etanol blir tändstiftet krtivitt fast blandningen är alldeles för fet, hur gör man då för att på ett ungefär veta om den går magert fett eller lagom?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-18 23:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
ggaabbe skrev:
Nu har jag kört upp en tank etanol och moppen går mycket bättre, piggare på alla varv förutom lite i botten pga för lite soppa. Jag ska beställa större lågfart och chokemunstycken för att få bra tomgång och lättare kallstarter med hjälp av choken och lite bättre botten. Den drog 0.45L/mil bensin perfekt inställd och nu drar den 0.85 etanol, har jag något och förlora på att köra snålare? Just nu kör jag 112 huvudmunstycke, clipset på nålen ett steg ner från där det satt original och jag funderar på 108 huvudmunstycke och möjligtvis flytta tillbaka clipset. Vad är bäst?


Testa mindre munstycken tills den börjar tappa lite effekt trots att motorn är varm, där är det optimalt för bränsleekonomi och bör den dra ca 30% mera vid samma hastighet.

ggaabbe skrev:
När det gäller lågfartsmunstycket, är det 40% ökning som gäller där? Och hur hittar man lämplig inställning på chokemunstycket? Min fundering är att köra det ganska stort för att underlätta kallstart (vet inte hur det fungerar på förgasare men jag har läst på insprutningsforumet och kommit fram till att mycket kallstartsanrikning=bra)


Choke och lågfartsmunstycket kan du behöva ha bra mycket mera än 40% större, munstycken under 0,8mm ska man öka mera pga viskositetsskillnad mellan bensin och E85 och choke behöver man exra kt av vid kallstart.

ggaabbe skrev:
När man kör på bensin vet man ju att man ligger på bra blandning när tändstiftet är oboybrunt, på etanol blir tändstiftet krtivitt fast blandningen är alldeles för fet, hur gör man då för att på ett ungefär veta om den går magert fett eller lagom?


Det syns inte på stiftet, du kan tuna på max effekt eller bäst bränsle ekonomi som är lite snålare, se ovan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-20 01:14 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
aryan skrev:
ggaabbe skrev:
Nu har jag kört upp en tank etanol och moppen går mycket bättre, piggare på alla varv förutom lite i botten pga för lite soppa. Jag ska beställa större lågfart och chokemunstycken för att få bra tomgång och lättare kallstarter med hjälp av choken och lite bättre botten. Den drog 0.45L/mil bensin perfekt inställd och nu drar den 0.85 etanol, har jag något och förlora på att köra snålare? Just nu kör jag 112 huvudmunstycke, clipset på nålen ett steg ner från där det satt original och jag funderar på 108 huvudmunstycke och möjligtvis flytta tillbaka clipset. Vad är bäst?


Testa mindre munstycken tills den börjar tappa lite effekt trots att motorn är varm, där är det optimalt för bränsleekonomi och bör den dra ca 30% mera vid samma hastighet.

ggaabbe skrev:
När det gäller lågfartsmunstycket, är det 40% ökning som gäller där? Och hur hittar man lämplig inställning på chokemunstycket? Min fundering är att köra det ganska stort för att underlätta kallstart (vet inte hur det fungerar på förgasare men jag har läst på insprutningsforumet och kommit fram till att mycket kallstartsanrikning=bra)


Choke och lågfartsmunstycket kan du behöva ha bra mycket mera än 40% större, munstycken under 0,8mm ska man öka mera pga viskositetsskillnad mellan bensin och E85 och choke behöver man exra kt av vid kallstart.

ggaabbe skrev:
När man kör på bensin vet man ju att man ligger på bra blandning när tändstiftet är oboybrunt, på etanol blir tändstiftet krtivitt fast blandningen är alldeles för fet, hur gör man då för att på ett ungefär veta om den går magert fett eller lagom?


Det syns inte på stiftet, du kan tuna på max effekt eller bäst bränsle ekonomi som är lite snålare, se ovan.

/Aryan


Vad är lämpligt och ha som lågfartsmunstycke som är 33 nu och chokemunstycke som är 50 nu, jag tänkte 45-50 lågfartsmunstycke och 65 i chokemunstycke eftersom jag inte hittar större. Blir det bra?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-20 08:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
ggaabbe skrev:
Vad är lämpligt och ha som lågfartsmunstycke som är 33 nu och chokemunstycke som är 50 nu, jag tänkte 45-50 lågfartsmunstycke och 65 i chokemunstycke eftersom jag inte hittar större. Blir det bra?


50 lågfartsmunstycke blir troligtvis bra. Jag antar att förgasaren även har en skruv att finjustera luft/bränsleblandning vid tomgång?

Chokemunstycket kan behöva vara ännu större t ex 70, det är enkelt att borra upp den annanrs med 0,7 mm borr om man sätter munstycket i borrchucken och håller borren emot med en tång så går inte borren av. Borrsatsen från Jula t ex se http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php har 0,05 mm steg och om man har borrat upp för mkt kan man löda igen munstycket och börja om.

Men du kan såklart börja med 65 och se hur det går.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-06-21 00:47 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
aryan skrev:
ggaabbe skrev:
Vad är lämpligt och ha som lågfartsmunstycke som är 33 nu och chokemunstycke som är 50 nu, jag tänkte 45-50 lågfartsmunstycke och 65 i chokemunstycke eftersom jag inte hittar större. Blir det bra?


50 lågfartsmunstycke blir troligtvis bra. Jag antar att förgasaren även har en skruv att finjustera luft/bränsleblandning vid tomgång?

Chokemunstycket kan behöva vara ännu större t ex 70, det är enkelt att borra upp den annanrs med 0,7 mm borr om man sätter munstycket i borrchucken och håller borren emot med en tång så går inte borren av. Borrsatsen från Jula t ex se http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php har 0,05 mm steg och om man har borrat upp för mkt kan man löda igen munstycket och börja om.

Men du kan såklart börja med 65 och se hur det går.


Nu har jag nästan kört upp 1 till tank med 112 munstycke, den dricker inte lika mycket :D Jag har kört 8.5 mil och bensinlampan är inte tänd än. 42 och 45 lågfartsmunstycken är beställda, 65 i chokemunstycke var det största jag hitta men det är också beställt.

Om chokemunstycket ser ut såhär http://www.spellfame.co.uk/acatalog/PICT0025002.jpg
Är det hålet i skruvskallen eller de mellan skallen och gängorna man borrar upp?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-06-21 10:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad bra. Hålet i chokemunstycket som bestämmer flödet är troligtvis längst in i mitten av mumstycket, dvs precis i andra ändan än skruvskallen sitter. De hål som sitter på sidan är så pass stora att de inte påverkar flödet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-06-21 20:45 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
aryan skrev:
Vad bra. Hålet i chokemunstycket som bestämmer flödet är troligtvis längst in i mitten av mumstycket, dvs precis i andra ändan än skruvskallen sitter. De hål som sitter på sidan är så pass stora att de inte påverkar flödet.


Ja vi får se om det är tillräckligt när jag får hem grejerna, angående lågfartsmunsycket så har jag beställt 45 och 50, 33*1.52=50.16 så när du säger bra mycket mer än 40% menar du runt detta eller runt 80%?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-27 18:38 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
Nu är munstyckena bytta, kallstarter är lite lättare, den dricker något mindre och går perfekt på alla varvtal :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-27 19:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Grattis! Du kan även testa med lite olika tändstift värmetal och gnistgap för att se vad som funkar bäst vid kallstart etc. Jag har upptäckt att ett nytt tändstift kan göra underverk ibland vad gäller start och motoreffekt trots att det kan vara svårt att se nån skillnad mellan det gamla och nya stiftet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-27 23:56 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
aryan skrev:
Grattis! Du kan även testa med lite olika tändstift värmetal och gnistgap för att se vad som funkar bäst vid kallstart etc. Jag har upptäckt att ett nytt tändstift kan göra underverk ibland vad gäller start och motoreffekt trots att det kan vara svårt att se nån skillnad mellan det gamla och nya stiftet.


Tack :D Vad rekomenderar du för ginstgap och värmetal då? Vad händer om man kör på ett iridiumstift, iridiumet ska tydligen fungera som en katalysator till etanol vid höga temperaturer, är det bra eller dåligt? En katalysator gör så att något förbränns snabbare och mer fullständigt så det låter bra men det känns fel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-06-28 20:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har kört med irridiumstift och tyckte att de underlättarde starten, de kräver lägre spänning för att få en gnista och vid start spelar vrmetalet nog ingen roll. Livslängden var inte riktigt så hög som utlovad så jag skulle nog välja ett kallare irridiumstift om det finns. Risken för nedsotning av stift är inte stor med E85 så man kan köra med kallare stift än med bensin trots att de då inte kommer upp i självrenande temperatur så ofta.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011