Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-06-11 23:38 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
Tjena!

Denna frågan har ställts många gånger och jag har läst många trådar och frågat folk och alla säger olika, jag vill konvertera min Derbi till E85 och jag är inte sugen på att köpa en olja som tål att blandas med etanol eftersom den kostar dubbelt så mycket jämfört med Biltemas röda 2-taktsolja. Min fråga är då, fungerar det att köra med den oljan som sjunker som en sten till botten när en droppe av oljan hälls i E85 eller inte?

Min lärare sa till mig att eftersom oljan inte blandar sig med etanol och där kommer finnas etanol i vevhuset kan det finnas risk att oljan klumpar sig och inte smörjer ramlagerna och vevstakens storände (den som sitter i vevaxeln)

Så, någon som har erfarenheter, tips eller vet om det fungerar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-06-12 16:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Utan att ha några erfarenheter på området håller jag med din lärare. Vad det handlar om är ju att bränslet skall innehålla en viss mängd olja. Vätskan i sig skall ju bli fetare av oljan.
Tänk dig experimentet att du har en balja med vatten. Du stoppar ner handen och känner med fingrarna mot varandra. Dom "glider" inte nämnvärt bättre mot varandra. Om du däremot tillsätter tvål eller såpa i vattnet, så blir fingrarna betydligt halare. Både tvål och såpa är vattenlösligt.
Hade du däremot hällt i något som inte är vattenlösligt så hade det inte påverkat något.

Låt mig komma med ett citat: Den dyraste oljan är den som aldrig kom till användning!

Ett tillägg: Det finns en (gammal) metod att ta reda på om det är tvåtaktsbensin eller fyrtaktsbensin i t.ex en bränsledunk. Häll ut några droppar eller doppa ner ett hoprullat rent papper, t,ex ett skrivarpapper, i bränslet. Låt det avdunsta. Om det är olja i bränslet, alltså tvåtaktsbränsle, så blir pappret som ett "smörpapper" ungefär. Oljan sugs in i pappret och stannar där. Vore det fyrtaktsbensin, utan olja, så dunstar all bensin bort och pappret blir opåverkat (nästan). Det blir säkert lite skrynkligt och förstört, men inte fett.
Detta visar att tvåtaktsbensin håller oljan upplöst i sig själv och den följer med in i motorn och gör nytta där.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-06-12 20:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om motorn har seperatsmörning kan du använda mineralolja men om oljan ska blandas i bränslet måste du använda en olja som blandar sig med E85.

Jag köpte Klotz Heliglow (som är E85 kompatibel) för 110kr/l inkl frakt.

Att köra på bensin 95 a 14,63 kr/ med 2% Biltema olja a 70kr/l blir
0,98l * 14,63 kr/l + 0,02l * 70 kr/l = 15.74 kr/l

E85 a 9,19 kr/l med 1,5% Klotz Heliglow a 110 kr/l blir
0,985 l * 9,19 kr/l + 0,015l * 110 kr/l = 10.70 kr/l

Motorn drar ca 30-40% mer i milen med E85, antar man wost-case 40% merförbrukning blir det 14.98 dvs fortfarande betydligt billigare att köra på E85, trots dyrare olja.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-13 00:39 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
nyfiken skrev:
Utan att ha några erfarenheter på området håller jag med din lärare. Vad det handlar om är ju att bränslet skall innehålla en viss mängd olja. Vätskan i sig skall ju bli fetare av oljan.
Tänk dig experimentet att du har en balja med vatten. Du stoppar ner handen och känner med fingrarna mot varandra. Dom "glider" inte nämnvärt bättre mot varandra. Om du däremot tillsätter tvål eller såpa i vattnet, så blir fingrarna betydligt halare. Både tvål och såpa är vattenlösligt.
Hade du däremot hällt i något som inte är vattenlösligt så hade det inte påverkat något.

Låt mig komma med ett citat: Den dyraste oljan är den som aldrig kom till användning!

Ett tillägg: Det finns en (gammal) metod att ta reda på om det är tvåtaktsbensin eller fyrtaktsbensin i t.ex en bränsledunk. Häll ut några droppar eller doppa ner ett hoprullat rent papper, t,ex ett skrivarpapper, i bränslet. Låt det avdunsta. Om det är olja i bränslet, alltså tvåtaktsbränsle, så blir pappret som ett "smörpapper" ungefär. Oljan sugs in i pappret och stannar där. Vore det fyrtaktsbensin, utan olja, så dunstar all bensin bort och pappret blir opåverkat (nästan). Det blir säkert lite skrynkligt och förstört, men inte fett.
Detta visar att tvåtaktsbensin håller oljan upplöst i sig själv och den följer med in i motorn och gör nytta där.


Tack så mycket för svaret, du har rätt i det du säger så jag ska forska vidare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-13 00:43 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
aryan skrev:
Om motorn har seperatsmörning kan du använda mineralolja men om oljan ska blandas i bränslet måste du använda en olja som blandar sig med E85.

Jag köpte Klotz Heliglow (som är E85 kompatibel) för 110kr/l inkl frakt.

Att köra på bensin 95 a 14,63 kr/ med 2% Biltema olja a 70kr/l blir
0,98l * 14,63 kr/l + 0,02l * 70 kr/l = 15.74 kr/l

E85 a 9,19 kr/l med 1,5% Klotz Heliglow a 110 kr/l blir
0,985 l * 9,19 kr/l + 0,015l * 110 kr/l = 10.70 kr/l

Motorn drar ca 30-40% mer i milen med E85, antar man wost-case 40% merförbrukning blir det 14.98 dvs fortfarande betydligt billigare att köra på E85, trots dyrare olja.


Jojo visst blir det billigare men jag vill ha kvar separatsmörjningen och de oljorna får inte användas i separatsmörjning, man har ju ingenstans och ha oljeflaskan i en crossmoppe :( Men det här med mineraloljan lät interessant, fungerar det tillfredsställande i separatsmörjning och vad är det som gör att mineral fungerar men inte syntet?

Om man kör så, kan man förvänta sig någon driftsäkerhet, ungefär som separatsmörjning+ bensin eller ska man förvänta sig att motorn skär när som?

EDIT: Enligt detta testet: http://www.jawaklubben.se/Oljeblandad_etanol_E85.pdf så verkar ju mineraloljor inte fungera när det ska blandas iallafall, fungerar de bättre med separatsmörjning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-13 11:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vid separatsmörjning kan du använda en vanlig 2-T olja som inte blandarsig med E85, dvs mineralolja, syntetisktolja, biltemaolja osv kan användas som vanligt trots att du kör på E85.

Att det inte blandar sig har ingen betydelse för att oljan ska smörja motorn.

Kylande effekten som E85 har vid förångning minskar/eliminerar även risken för värmenyp av kolven, man kan ställa in bränsle blandning för max effekt dvs utan extra fet blandning för att vara på säkra sidan som är vanligt när man kör med bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-13 17:17 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
aryan skrev:
Vid separatsmörjning kan du använda en vanlig 2-T olja som inte blandarsig med E85, dvs mineralolja, syntetisktolja, biltemaolja osv kan användas som vanligt trots att du kör på E85.

Att det inte blandar sig har ingen betydelse för att oljan ska smörja motorn.

Kylande effekten som E85 har vid förångning minskar/eliminerar även risken för värmenyp av kolven, man kan ställa in bränsle blandning för max effekt dvs utan extra fet blandning för att vara på säkra sidan som är vanligt när man kör med bensin.


Jag har en reservdelsmotor utan cylinder så jag hoppas inte att den kommer behövas, men hur blir det med oljan i vevhuset, fettet fälls ju ut om moppen står några dagar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-13 18:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Separatsmörjning innebär att oljan pumpas direkt till de lagerytor som behöver smörjas. Det är snarast en fördel med E85 eftersom den inte löser upp oljan som bensin gör. När motorn stängs av ligger oljan kvar på lagerytorna och ny olja tillförs när motorn startas igen. Det blir troligen bara bättre med E85 än med bensin.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-13 23:03 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
GL skrev:
Separatsmörjning innebär att oljan pumpas direkt till de lagerytor som behöver smörjas. Det är snarast en fördel med E85 eftersom den inte löser upp oljan som bensin gör. När motorn stängs av ligger oljan kvar på lagerytorna och ny olja tillförs när motorn startas igen. Det blir troligen bara bättre med E85 än med bensin.


Ok, då förstår jag. Ramlager vev m.m är inga problem iom att jag har reservdelsmotorn, det enda jag funderar på är cylindern eftersom all olja som kommer in dit sugs in tillsammans med bensinen från vevhuset eller hur? Och om oljan inte blandar sig med E85, hur kommer den då från vevhuset till cylindern?

Ursäkta alla *** frågor jag har men det känns bättre att ställa frågan en extra gång än att stå där med skuren motor och se dum ut :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-06-14 09:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Oljan följer luften som en oljedimma, dvs som mkt små droppar, presis som bränslet gör. Om bränslet blandar sig med oljan eller ej har inget inflytande på mängden olja som kan följa med, oljepumpen reglerar hur mycket olja som motorn får.
Det är bara vid premix 2T som det är viktigt att oljn blandar sig eftersom en separation av olja och bränsle annars skulle innebära att det bara kommet olja eller bränsle ur tanken eller förgasaren.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-06-14 23:36 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
aryan skrev:
Oljan följer luften som en oljedimma, dvs som mkt små droppar, presis som bränslet gör. Om bränslet blandar sig med oljan eller ej har inget inflytande på mängden olja som kan följa med, oljepumpen reglerar hur mycket olja som motorn får.
Det är bara vid premix 2T som det är viktigt att oljn blandar sig eftersom en separation av olja och bränsle annars skulle innebära att det bara kommet olja eller bränsle ur tanken eller förgasaren.


Ok, tack så jättemycket. Bensinen i tanken ska köras slut sen återkommer jag med svar, planen ser ut såhär

Munstycke: 120 från 98 (40%=116 enligt kalkylatorn på etanol.nu)
Klipset längst ner på trottelnålen, ligger i mitten nu.
Luftskruven så långt in det går och möjligtvis en liten originalstrypning till luftburken, lågfartsmunstycken vet jag inte om jag kan köpa över disk :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-06-15 16:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Låter bra, lågfartsmunstycket kan du borra upp mera än 40% iom du ändå har en luftskruv som du kan reglera med.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-06-15 22:41 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
aryan skrev:
Låter bra, lågfartsmunstycket kan du borra upp mera än 40% iom du ändå har en luftskruv som du kan reglera med.


Hittade inte mitt 120 så det blev 115 huvudmunstycke, den blöddrade på mellanvarv och dränkte sig själv och böade på höga så jag borrade 2 hål i luftburken men det behövs fortfarande lite mindre munstycke. Detta kom jag fram till eftersom den går perfekt utan luftfilter. Jag gissar på att 110 är lagom storlek. Clipset flyttade jag ner 2 steg men den blöddrade alldeles för mycket då så det åkte upp 1 steg. Lågfartsmunstycket är oförändrat, luftskruven längst in.

När den väl går så är där mer kraft i den än vad där är med bensin och effektkurvan känns lite jämnare, ketchupeffekten är inte lika stor, ska det vara så?

För att få den att gå bra och inte dränka sig själv på höga varv, ska jag sätta clipset i mitten där det var när moppen gick på bensin eller ska jag sätta i 110 huvudmunstycke?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-06-16 14:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag undrar om det ett munstycke som nålen går ner i? Då kan man inte räkna så enkelt som 40% större eftersom ökningen då blir allt för stort.

Kolla under "Förgasare med nål" på http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php men jag ser nu att andra räknaren där inte funkar just nu.

Om det inte går att få an ca 40% större öppning genom att göra nålen tunnare kan man få göra en kombination av ngt större munstycke/nålsäte och tunnare nål.

Exempel: dit munstycke är 0,98 mm och anta att nålen vid fullgas 0,48 mm
orginal area är då vid fullgas: 0.754 mm2 - 0.181 mm2 = 0.573 mm2

Du ska altså ha ca 40% större area än 0.573 mm2 dvs ca 0.8 mm2 det går i detta exempel inte att uppnå med tunnare nål eftersom öppningen utan nål är endast är 0.754 mm2. Med samma nål skulle öppningen behöva vara 0.8 mm2 + 0.181 mm2 ≈ 0,98 mm2 Dvs ett 112 huvudmunstycke, men då lär den gå för fet vid halvgas eftersom ytan (öppningen - nål) vid halvgas då blir mkt större än du hade original så det krävs isf en nål som är tjockare vid halvgas eller ett mindre huvudmunstycke i kombination med en nål som är tunnare vid spetsen (fullgas).

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-06-17 21:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Huvudmunstycket bestämmer bränsleblandningen på fullgas. Om det är en lite mer avancerad förgasare så sitter det oftast inskruvat underifrån i röret som nålen går ner i uppifrån.
Nålen påverkar blandningen mest vid ungefär 25-50 % gaspådrag, där har huvudmunstycket ingen större inverkan.
Och vid tomgång och mindre än 25 % gaspådrag är det det s k pilotmunstycket och/eller ev tomgångsjusterskruv som man får ge sig på.

Allt detta om förgasaren motsvarar en "klassisk" Mikuni VM i konstruktionen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011