Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 14-07-26 13:44 
Offline

Blev medlem: lör 14-07-26 13:04
Inlägg: 1
Hej!

Pajje kallas jag, och har börjat fundera lite på att köra E85 i min sporthoj, en TL1000R av -98 års ädla årgång! (En v-twin på 996cc och ca 135 hk orginal). Syftet är enbart att kräma ur mer effekt, har varken ekonomiska eller miljömässiga motiv.

Har läst massorpå nätet de senaste dagarna (är på besök hos svärföräldrarna, så jag har en del dötid...), och börjat bli riktigt sugen på testa att laborera lite.

Tänkte lägga upp min plan och funderingar här, och tar tacksamt emot tips och råd från er med mer erfarenhet.

Så här fungerar motorstyrningen orginal;

Det finns ingen form av lambdareglering eller liknande, utan motorn går på en förprogrammerad map, både vad gäller tändning och bränsle. Hänsyn tas till lufttemperatur i luftboxen och utetemperatur.

Det jag har monterat dit är en bredbandslambda per cylinder, samt en datalogger som spelar in lambdavärden, varvtal och gasläget (bla annat), så att jag själv kan läsa av hur motorn mår, och sen vi en Power Commander mappa om insprutningstiderna så att det passar de modifieringar jag gjort.

Jag kan tyvärr inte i dagsläget justera tändningen, då den funktionen inte finns med i den generationen Powercommande (PC3), utan det är en tillsatsbox som inte tillvrkas till min modell. MEN jag kan skaffa en tidigare generation (PC2) som kan justera tändpunkten, och iom att den arbetar annorlund än 3:an, så kan jag koppla in en sådan också. (i teorin, detta är aldrig prövat så vitt jag vet)

Om jag gör d så kommer jag att ha en PC2 som är inkopplad före ECU:n, där jag kan justerar tändtiderna och insprutningstider, och en PC3 som är inkopplad efter ECU, där jag kan justera insprutningstiderna. Varför ens ha kvar PC3:an då? Jo, för att den har mycket finare inställningsmöjligheter, och lite andra funktioner som acceleratinspump tex.

Nu har jag 3 möjligheter:

1. Lägga in en nollmapp på bränslet i PC2, och enbart nyttja den för tändningen. I PC3 gör jag en insprutsmappning som passar E85.
Fördel: Jag kan göra en nogrann inställning av bränslet
Nackdel: 2 burkar som ska omprogrammeras om jag av nån anledning måste tanka bensin

2. Lägga in en E85-map i PC2, ovanpå den som ligger för bensin i PC3:an.
Fördel: Det är bara att koppla ur PC2:an om jag skall tanka bensin, antingen lyfta på sadeln eller via en brytare, så är hojen anpassad för bensin igen.
Nackdel. Får inte lika nogrann upplösning på mappningen

3. Enbart köra på PC2 när jag kör E85
Fördel: Inget eventuellt strul pga av 2 burkar
Nackdel: Sämre upplösning, mindre funktioner.

Är riktigt sugen på alternativ 2, för att se om det funkar. PC2:an lurar ECU:n att höja eller sänka tiderna, medan PC3:an sitter efter och läser avsignalen och ändrar sen efter vad man ställt in. Det borde gå att köra båda systemen, då de inte märker av varandra. Frågan är hur mycket man kan justera tiderna. Båda systemen kan öka/minska 25%, men frågan är om de kan det samtidigt, dvs 1x1,25,1,25=56% höjning???

Har läst på en del om Duty-cycler, och det är ju en aspect att ta hänsyn till på en motor som snurrar drygt 10 tusen varv, men tror det är lugnt på min, då det sitter dubbla insprutare. Upp till 6000 varv går den på en, sen kopplas det in en till. Utan att ha mätt insprutsstiderna, så bör det ju vara så att precis i inkopplingspunkten, så halveras insprutsstiderna (förmodligen med hänsyn taget till hur snabbt de öppnar och stänger). Så insprutningstiderna är relativt korta så jag borde inte ha problem mer att man maxar insprutarna. Samma insprutare sitter i hojar som varvar 13-14 000 och då arbetar de ensamma, iof i en mindre cylinder). Ska mäta upp insprutningstiderna vid tillfälle.

Så, vad säger ni? Ska jag prova? En begagnad PC2 kostar ca 1500, det är det jag behöver lägga ut. Och det är det enda som finns som jag kan justera tändningen med.

mvh Pajje


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-08-20 13:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej och vällkommen, låter som ett spännande projekt.

Alt 2 låter bra men tändningen skulle du också kunna vänta med, det är ganska svårt att ställa in bränslemap och tändkurva samtidigt. Jag skulle nog vänta att köpa en beg PC2 och bara börja med att mappa din ECU för etanol först.

Sedan finns det för tändförställningen även programerbara boxar som kopplas mellan svänghulsgivarens och ECU’n så att svänghulsgivarenssignal kan modifiera (tidigare läggas) beroende på varvtalet och motorbelastning (motortemperatur, MAP och/eller gasspjällsläge) som är gjorda för bi-fuel gas/bensinmotor konvertering.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011