Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-01-01 17:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Hos mina svärföräldrar är bilden på comhems analoga kabeltv ofta dålig, brus, skuggor, ränder och andra störningar. Har noterat att bilden blir mycket sämre om man har den andra TV påslagen.

Den första TVns uttag är seriekopplat och den andra har bara en kabel in till uttaget i väggen. Bilden på den andra TVn är alltid bra. Jag tycker också att det är så att om man har samma kanal på båda blir bilden ännu sämre på första TV men fortfarande bra på andra.

Kan det här bli bättre om man byter till bätte antennkablar som också har filter?

Filter/överspänningsskydd till elluttaget funkar väl inte när det är ojordat?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-01 17:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har det alltid varit lika dåligt eller har felet kommit med tiden? Och i så fall, har bilden plötsligt blivit dålig eller har den gradvis blivit sämre och sämre?

Jag skulle nog i första hand misstänka glapp eller fel i antennkabeln till första tv:n. Prova att byta plats på antennkablarna och se om felet följer med någon viss kabel, det är vanligt i kablar med fabriksmonterade, pågjutna kontakter att skärmen nätt och jämnt gör kontakt. Man kan också (om det är praktiskt möjligt) prova att flytta över en tv till det andra uttaget för att se om det är tv:n problemet sitter i (fast det är mindre sannolikt). En möjlighet är förstås att man släpar med sig en liten bärbar tv för att prova med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-02 15:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ja jag tycker bilden har varit ganska dålig ända sedan de köpte ny TV för ca 5 år sedan, eftersom det är en stor 100Hz är den väl känsligare för störningar. Visst såg jag störningar innan också men de var inte alls lika irriterande då.
Möjligen har bilden även blivit sämre med tiden. Då tyder det väl på en dålig antennkabel skulle jag tro.

Om man har dålig skärm blir det så att kabeln fångar upp störningar från elnätet?
Då kanske det dessutom blir ännu värre när det är kallt och mörkt, med värme, trafos till ljusslingor och lågenergilampor m.m.

Ska beställa lite kablar själv så jag passar på att göra det till dem också.
Märkte på min egen nya PlattTV att jag får lite svaga skuggbilder via DVDspelarens komponentutgång då jag provkopplade med en gammal sladd som jag hade liggandes, hoppas att det kan göra skillnad med nya bättre grejer.

Det kanske är bra att ordna upp lite i råttboet bakom TVn också.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-02 16:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog ingen risk att antennkabeln fångar upp störningar från elnätet, då är det snarare frågan om att den kan plocka upp utstrålad störning från tv:n själv om skärmen är dåligt ansluten. Men det finns ju många andra möjliga orsaker också, t ex fel i uttaget.

Att man får skuggbilder och "ringningar" med billiga scartkablar är ett helt annat fenomen. Det beror på att de enklaste scartkablarna har samtliga ledare hopbuntade inom en gemensam skärm, fastän videosignalerna egentligen borde ha var sin koaxialkabel. Men det fungerar oftast ganska bra ändå så länge en kabel av det slaget inte är mer än en halvmeter lång. Om man är misstänksam så är det lätt gjort att öppna den ena scartkontakten och se efter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 19:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Skillnad mellan kablar är det! Köpte lite dyrare kablar till min egen TV och fick direkt godkänd bild utan skuggor.
Har också fortsatt med felsökningen hos svärföräldrarna med ComHems analoga dåliga bild.

Bytte till nya kablar med ferritkärnor både upp och nere, men problemet kvarstår, eventuellt aningen bättre. Det är stor skillnad på hur dålig bilden blir på olika kanaler.
På en kanal med tydliga skuggor och helt ofungerande textTV märker man direkt att den blir perfekt när jag drar ur TVn i andra uttaget (uppe).
Det blir alltså bra eller skaplig bild på alla kanaler i analoga utbudet när första TVn är ensamt inkopplad. När jag pluggar i andra TV uppe blir signalen väldigt skuggig på de flesta kanalerna.

Du skrev om fel i uttag, saknat slutmotstånd eller vad kan det annars vara? Kan det bero på gammal och kanske skadad kabel mellan uttagen?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 21:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle nästan gissa på att man har använt fel sorts antennuttag när man gjorde installationen, eller kopplat fel på något sätt.

I kabel-tv-nät använder man uttag som är avsedd för genomgående kabel, och med ganska stor dämpning mellan kabeln och själva uttaget. På det sättet påverkas inte signalen i kabeln (som går vidare till följande uttag i huset) vad man än råkar koppla in där. Det är ingen risk att t ex kortslutning i antennkabeln eller en felaktig tv som sprider störningar via antennkontakten kan ställa till problem för någon annan då.

Men för enkla villainstallationer med egen antenn använder man uttag utan dämpning (annars skulle signalen överhuvudtaget inte räcka till utan antennförstärkare). Den typen av uttag bör inte användas i kabelnät.

Kolla i första hand att kabelanslutningarna ser bra ut i båda uttagen - inga lösa trådar från skärmen som kan ligga och kortslutna, inkommande och vidaregående kabel anslutna till rätt skruvplint (de brukar vara märkta med pilar) osv. Vid sista uttaget ska ett 75 ohm motstånd vara anslutet till jord istället för utgående kabel.

Förvissa dig också om att det verkligen är koaxialkabel avsedd som tv-antennkabel som har använts i installationen. Om elinstallatörer har varit i farten kan man inte lita på det, det kan lika väl vara t ex en oskärmad telekabel som har kommit till användning.

När det gäller misstankar mot uttagen, så är en bra början att kolla att båda är av exakt samma sort. Om det går lätt att ta loss skärmkåpan på baksidan så kan man kolla att allt ser helt ut - inga lösa trådar, dåliga lödningar, uppbrända komponenter pga åska.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-09 23:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ok, tackar för hjälpen. Ska försöka titta närmare nästa gång jag är hos dem (de använder mest satellit).

Åsknedslag är ju inte omöjligt under alla dessa år, sladden till TVn har ju oftast varit urdragen då också. Fel uttag är väl inte heller omöjligt då de först bara fick ett installerat, sedan fick de det andra efteråt och installerade det själv, så om det första är ett med för låg dämpning?

Det andra minns jag att det står något i stil med "end" på men jag såg inget synligt motstånd. De verkar vara helt förslutna i innerdelen och inte lätta att öppna men jag ska ge mig på att kolla en gång till som sagt.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-23 14:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Hittade förmodligen felet, in-ut i första uttaget var förväxlade. Pilarna var ritade så att det var möjligt att feltolka om man inte tänker efter.

Nu märkte jag det först när jag var påväg att sätta i ett nytt uttag, så jag är inte 100 på att det var detta. Det nya uttaget har också högre dämpning, det gamla var märkt 6dB, det nya 16 har jag för mig. Kanske det också kan påverka.
Jag hade iaf ingen lust att prova det gamla igen eftersom sladdarna var i kortaste laget och svårligen skulle gå att ansluta rätt i det gamla uttaget, dessutom med risk för brott i onödan.
Nu är iaf bilden mycket bra, t.o.m. jag är nöjd :)

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011