Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-23 06:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Har Collin rätt om Vägverket och deras professorer?
Ja 54%  54%  [ 13 ]
Nej 46%  46%  [ 11 ]
Antal röster : 24
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-01-24 17:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tänk att denne man trots allt tänker rätt ibland!:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article582304.ab

Tvinga Tingvall att lägga fram bevisen!

Citat:
Varför skulle antalet döda och svårt skadade minska bara för att hastigheten på en sträcka längs Väg 45 eller 22 eller 276 eller någon av alla andra vägarna sänks med två kilometer i timmen?

Varför svarar ni aldrig?

Om ni är genier och professorer så kläm fram med svaret!


Se även:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article914197.ab
Statistiken visar att fortkörarna är oskyldiga


(Otroligt hur en sådan skribent kan göra bort sig i etanolfrågan på samma gång..)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-25 07:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det viktigaste är väl egentligen inte hastigheten, utan beteendet, men de med dåligt beteende i trafiken håller ofta också för hög hastighet. Om man ska säga det om någon typ av olycka så de som sker på grund av detta (singelolyckor) får den som orsakar detta "skylla sig själv". Om man ser till de riktiga olyckor, alltså de som är olyckor i bokstavlig mening, det vill säga man kör enligt alla regler efter bästa förmåga men ändå har man otur. Då gör lägre hastighet att olyckan blir mindre allvarlig.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-25 08:24 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Finns det statistik på vilka olyckor som gått enligt konstens alla regler? dvs just bad luck.
Jag 'tror' att en klar majoritet av alla olyckor beror på taskigt vägsinne. Av alla tillbud jag sett i trafiken är det tusan mig idiotomkörningar, vårdslöshet, uteblivna blinkningar, nonchalant utebliven ögonkontakt som ligger som klar etta på olycksmöjlighetslistan. Och i sådana fall spelar det ingen roll om det så står 10 på vägskylten, de skulle skita i det ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-25 11:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
De dribblar med statistiken så det passar för stunden.
Är det alkholen som är problemet, ja då beror i princip 75% av alla dödsoffer på den.
Nästa dag så når vi inte nollvisionen pga folk inte accepterar hastighetsgränserna.
Någon av dessa två utsagor borde vara mer sann än den andra.
Jag vet ju vad jag tror.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-01-28 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Bättre att utbilda i riskbedömning än körskicklighet:

http://www.bilsport.se/news.php?id=53320

Stämmer det är det väl därför som kvinnor är bättre i trafiken än män. De kör mindre och borde däför i rimlighetens namn vara sämre förare, men är försiktigare och därför inblandade i olyckor i mindre omfattning.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 13:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

Nämen? Tingvall börjar ändra sig..?


Citat:
I höstas uttryckte dessutom Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall att det inte får bli för många kameraskåp. Uppmonteringen av dessa måste lugnas ner och som referens kan man ta England där det har monterats stora mängder med kameror med högljudda protester som följd.
Blir det några nya kameror eller inte? Vi bilister får väl helt enkelt hålla ögonen öppna.

På presskonferensen gick Vägverket alltså igenom den misslyckade Nollvisionen. Jämfört med 2006 så omkom det tio procent fler på landets vägar under 2007 – en siffra som beräknas hamna på 490 personer. Förklaringarna till detta är många, men först och främst ses den pågående högkonjunkturen som den största orsaken. Plus att när målet sattes upp 1997 rådde det djup lågkonjunktur. Med högkonjunkturen följer en ökande trafik och för 2007 var ökningen tre procent.
Andra faktorer som spelar en roll i det hela är en ökad alkoholkonsumtion samt att antalet motorcyklar och mopeder har ökat kraftigt.
Tillsammans beräknas dessa faktorer ha bidragit med cirka 150 fler omkomna i trafiken under 2007.
Delmålet för 2007 nåddes alltså inte. Vägverket kommer med nya mål fram till 2020 i slutet av den januari.
[/quote]

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Nu skall lagen ändras...
InläggPostat: tor 08-03-27 12:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ok, nästa steg i farsen är att jämställa fortkörning med felparkering.
Grundlagen, ähh, det kan vi ordna! 8)
Allvarligt talat! :x

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12209
Citat:
I din debattartikel säger du att det allra bästa vore om alla bilar utrustades med ett obligatoriskt transpondersystem för att underlätta övervakningen. Är inte det lite väl Orwelskt?

- O ja, det är jag väl medveten om. Jag har fått höra till leda att den tekniska övervakningen leder till ett storebrorssamhälle. Jag säger att det beror alldeles på hur den tekniska övervakningen utformas och används.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 14:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Oavsett om det blir säkrare med lägre hastighet så blir i varje fall förbrukningen lägre och därmed (CO2) utsläppen.

Jag tycker det är konstigt att man kan klarar sig från kamera fartkontroller med en mask eller nedfällt solskydd, för mig är det skälvklart att ägaren automatiskt ska bötfällas, har han/hon lånat ut bilen så får man väl förhala kostnaderna på denna person inte så annorlunda en parkeringsbot. När det gäller alvarligare fall där påföljden är mera än böter så är det väl en annan femma.

Transpondersystemet (med automatiska böter om man kör förr fort) skulle kunna kombineras med GPS fartvarnare som redan finns idag. En sådan skulle till en början kunna införas på frivillig bas och då ge rabatt på försäkringen och/eller vägskatten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 14:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
All övervakning som kan missbrukas kommer att missbrukas. Sätts en kamera upp för ett visst syfte sker alltid en glidning till att använda bilderna även till annat. Moraliskt kanske rätt, men juridiskt fel. Som när hockeydomaren använder målkameran för att avgöra om det var utvisning, eller när kameran i en gångtunnel som sattes upp för att stävja klottret används i ett våldtäktsmål, eller när kameran på skolan som sattes upp för att stävja promandåd används i ett knarkhandelsmål. Moraliskt kanske rätt, men juridiskt fel. Samma risk tar man om man ska kunna övervaka allt som görs med en bil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 14:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Oavsett om det blir säkrare med lägre hastighet så blir i varje fall förbrukningen lägre och därmed (CO2) utsläppen.

Jag tycker det är konstigt att man kan klarar sig från kamera fartkontroller med en mask eller nedfällt solskydd, för mig är det skälvklart att ägaren automatiskt ska bötfällas, har han/hon lånat ut bilen så får man väl förhala kostnaderna på denna person inte så annorlunda en parkeringsbot. När det gäller alvarligare fall där påföljden är mera än böter så är det väl en annan femma.

Transpondersystemet (med automatiska böter om man kör förr fort) skulle kunna kombineras med GPS fartvarnare som redan finns idag. En sådan skulle till en början kunna införas på frivillig bas och då ge rabatt på försäkringen och/eller vägskatten.

/Aryan


Du har helt fel inställning här.
Att det är OK med felparkering beror på en tidigare, liknande "justering" av lagen.
Man kallar helt enkelt förseelsen för ngt annat än ett brott.
Dessutom kan konsekvenserna av en fortkörning bli mkt kännbara iom att man kan mista körkortet.
För t.ex en taxichaufför är detta rätt kännbart, men även för många andra som i princip inte kan ta sig till jobbet.
Fö är även enbart bötesstraff omoraliska utan riktig rättssäkerhet och leder bara till att rika kan göra som de vill.
Så hur man än vänder o vrider på det så håller vi på att köra ner i diket fullständigt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 14:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
eller när kameran i en gångtunnel som sattes upp för att stävja klottret används i ett våldtäktsmål, eller när kameran på skolan som sattes upp för att stävja promandåd används i ett knarkhandelsmål. Moraliskt kanske rätt, men juridiskt fel. Samma risk tar man om man ska kunna övervaka allt som görs med en bil.


Du menar att man inte ska få ha fartkameror eftersom de kan fotografera rånare i en flyktbil?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 15:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Andra påföljder än böter kan man ha andra regler för t ex att det ska vara utan tvivel att vederbörande verkligen körde.

Att bilägaren får fortkörningsböterna har så varit så sen urminnestider i många andra länder. Jag kommer mkt väl ihåg hur pinsamt det var att få betala tillbaka dryga böter som min far i Holland fick hem för drygt 25 år sedan då jag uppenbarligen hade blivit fotograferad med 137 km/t där det var 100 max (och då hann jag ändå bromsa en del när jag såg kontrollen), men man lär sig!

Eller kanske ändå inte för när jag för ett par år sedan var nere på hans begravning så hände samma sak, fast nu i någon annans lånade bil och med 74 km/t där det var 70 pga vägarbeten, det var sedan bara betala till den som jag lånat bilen av, det är de enda två tillfällen som jag fått betala hastighetsböter och på något sett kändes det som cirkeln var sluten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 15:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
göinge skrev:
eller när kameran i en gångtunnel som sattes upp för att stävja klottret används i ett våldtäktsmål, eller när kameran på skolan som sattes upp för att stävja promandåd används i ett knarkhandelsmål. Moraliskt kanske rätt, men juridiskt fel. Samma risk tar man om man ska kunna övervaka allt som görs med en bil.


Du menar att man inte ska få ha fartkameror eftersom de kan fotografera rånare i en flyktbil?

/Aryan


I princip ja. Jag köper inte resonemanget "den som inte har något att dölja behöver inte vara orolig". Alla har något att dölja. Egna privata skumma intressen plus, inte minst, små olagligheter som de som resonerar så inte tänker på att de faktiskt gör själva.

Jag var från början positiv till fartkameror, men insåg snabbt att blådårarna i BMW/Audi/Mercedes på olika sätt ser till att undvika att åka fast. Numera är det nästan ovanligt att se någon under 30 år med BMW/Audi/Mercedes där registreringsskylten inte ligger på instrumentbrädan. De som "förtjänar" att åka fast gör inte det med hjälp av fartkameror.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 17:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Andra påföljder än böter kan man ha andra regler för t ex att det ska vara utan tvivel att vederbörande verkligen körde.

Att bilägaren får fortkörningsböterna har så varit så sen urminnestider i många andra länder. Jag kommer mkt väl ihåg hur pinsamt det var att få betala tillbaka dryga böter som min far i Holland fick hem för drygt 25 år sedan då jag uppenbarligen hade blivit fotograferad med 137 km/t där det var 100 max (och då hann jag ändå bromsa en del när jag såg kontrollen), men man lär sig!

Eller kanske ändå inte för när jag för ett par år sedan var nere på hans begravning så hände samma sak, fast nu i någon annans lånade bil och med 74 km/t där det var 70 pga vägarbeten, det var sedan bara betala till den som jag lånat bilen av, det är de enda två tillfällen som jag fått betala hastighetsböter och på något sett kändes det som cirkeln var sluten.

/Aryan


Att det systemet finns i andra länder är inget argument för att vi skall införa det i Sverige.
Tvärtom måste vi fråga oss om det är åt detta håll vi vill gå.
Ochhur hade du tänkt att vi skulle få det som du vill, böter men inte körkortsindragning?
Helt otänkbart med vv:s nuvarnade inställning.
Och då skulle det ju verkligen bli den rikes priviligium att slippa tänka på alla kameraskåp hela tiden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 18:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Att det systemet finns i andra länder är inget argument för att vi skall införa det i Sverige.


Nej men väl att det kan fungera.

karlmb skrev:
Tvärtom måste vi fråga oss om det är åt detta håll vi vill gå.


Självfallet. Att några färre kör ihjäl sig själv eller andra trafikanter kan man tycka är en liten vinst (så länge ingen i ens omgivning drabbas) men CO2 utsläppsminskningar med lägre hastigheter tycker jag är skäl nog. Finns väl uppgifter nånstans hur mkt CO2 utsläpp man skulle spara om alla höll hastigheterna, det är en hel del!

karlmb skrev:
Och hur hade du tänkt att vi skulle få det som du vill, böter men inte körkortsindragning?
Helt otänkbart med vv:s nuvarnade inställning.


Enkelt: böter vid kamerabevis eller liknande där man inte kan bevisa vem som körde och körkortsindragning om man "tas på bär gärning" eller kan föra i bevis vem som körde och det man överskred "körkortsgränsen" såklart.
Jag behöver väl inte också försvara vv:s linje hoppas jag :-)

karlmb skrev:
Och då skulle det ju verkligen bli den rikes priviligium att slippa tänka på alla kameraskåp hela tiden.


Ja det är egentligen ett mera allmänt problem. Man skulle kanske t ex kunna ge böter som fördubblas i 1:e 500kr. andra 1000 osv. Blir ganska snart olönsamt även för de rika.

Men sänker man Svenssons hastighet är redan mkt vunnit.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011