karlmb skrev:
Att det systemet finns i andra länder är inget argument för att vi skall införa det i Sverige.
Nej men väl att det kan fungera.
karlmb skrev:
Tvärtom måste vi fråga oss om det är åt detta håll vi vill gå.
Självfallet. Att några färre kör ihjäl sig själv eller andra trafikanter kan man tycka är en liten vinst (så länge ingen i ens omgivning drabbas) men CO2 utsläppsminskningar med lägre hastigheter tycker jag är skäl nog. Finns väl uppgifter nånstans hur mkt CO2 utsläpp man skulle spara om alla höll hastigheterna, det är en hel del!
karlmb skrev:
Och hur hade du tänkt att vi skulle få det som du vill, böter men inte körkortsindragning?
Helt otänkbart med vv:s nuvarnade inställning.
Enkelt: böter vid kamerabevis eller liknande där man inte kan bevisa vem som körde och körkortsindragning om man "tas på bär gärning" eller kan föra i bevis vem som körde och det man överskred "körkortsgränsen" såklart.
Jag behöver väl inte också försvara vv:s linje hoppas jag
karlmb skrev:
Och då skulle det ju verkligen bli den rikes priviligium att slippa tänka på alla kameraskåp hela tiden.
Ja det är egentligen ett mera allmänt problem. Man skulle kanske t ex kunna ge böter som fördubblas i 1:e 500kr. andra 1000 osv. Blir ganska snart olönsamt även för de rika.
Men sänker man Svenssons hastighet är redan mkt vunnit.
/Aryan