Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-01-21 12:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Har Collin rätt om Vägverket och deras professorer?
Ja 54%  54%  [ 13 ]
Nej 46%  46%  [ 11 ]
Antal röster : 24
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 11:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Biltåg är betydligt bättre än att hålla nere hastigheterna när inte tåg duger eller finns.
T.ex. när man vill slippa åka taxi på resmålet, eller om man åker kortare sträckor än 40-50 mil.
Med biltåg på 40-50 mils sträckor får man alla fördelarna utan några nackdelar (om man inte vill ta av bilen på halva sträckan förstås...). (Ok vagnarna kostar ju nåt men om man bygger tvåvånings så kan man sitta på övervåningen och det blir inga extra vagnar nästan iaf.)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 12:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Biltåg är betydligt bättre än att hålla nere hastigheterna när inte tåg duger eller finns.
T.ex. när man vill slippa åka taxi på resmålet, eller om man åker kortare sträckor än 40-50 mil.
Med biltåg på 40-50 mils sträckor får man alla fördelarna utan några nackdelar (om man inte vill ta av bilen på halva sträckan förstås...). (Ok vagnarna kostar ju nåt men om man bygger tvåvånings så kan man sitta på övervåningen och det blir inga extra vagnar nästan iaf.)


Ja eller varför inte två våningar med bilar och låta passagerarna sitta kvar i bilen. Då kan man sova/jobba/ringa/slappa/surfa/titta på film osv sin bil och bara köra själv sista biten. Man kanske betalar biljet per bil(längd) då och inte per person, ung som på en färja. Skulle förståss behövas biltågs terminaler i anslutning till stationer eller ite utanför storstäder.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 14:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ja, kanske kunde man ha några "underhållningsvagnar" typ restaurant o bio, resten fick man vara i bilarna.
Typ Eurotunnel.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-12 10:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 516
Ort: Västerås
göinge skrev:
Fortsätt med hastighetskontroller och gärna då på "obekväm arbetstid" för att komma åt "busarna".


Hm, och hur många av busarna är det som står för olyckorna?
De som är medvetna om att de kör bil förstår att sakta ner när det behövs och klarar ofta svåra situationer trots högre hastighet.

Hörde senast igår en på jobbet som berättade om att han gjort en omkörning i regnväder och fått vattenplaning, och att han inte visste om att det kunde bli så. Han hade inte heller kört över 120 någongång för att han inte vågade, för tänk om man tappar kontrollen över bilen.
Låter inte som en trygg eller säker förare enligt mig, även fast han håller fartgränserna.

Självklart finns det fördelar med lägre hastigheter, men om man ska längre sträckor finns det tid att spara med högre.
Det där med bilvagnar för längre sträckor på snabba tåg skulle vara en mycket bra idé, bara priset hålls så att det inte blir ett dyrare alternativ.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 17:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1200
Ort: Nyköping
En som inte var fundamentalist när det gäller fartgränser.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=839148

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 11:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Nä...och nu fick han sitt straff...enligt vissa..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-24 08:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Nu ska man ju egentligen inte vara fördomsfull bara för att det är en viss sorts bil, men jag tror ändå det är ganska sannolikt att föraren körde alldeles för fort (eller rättare sagt över sin förmåga). På den aktuella gatan gäller 50 km/h och 30 km/h på ett par korta bitar. Gatan är smal och längs i stort sett hela sträckan växer stora träd alldeles inpå gatkanten.

Bild

Citat:
Bil körde ner i kanalen
Publicerad: 24 oktober 2008, 00:00

Kristianstad
En bil körde på torsdagseftermiddagen ner i kanalen vid Prästallén. Ingen person ska ha skadats vid olyckan.
Bilen av okänd anledning körde av vägen och ner i kanalen. Olyckan inträffade på Prästallén, i höjd med Fredrik Bööks väg vid 17-tiden.
Föraren klarade sig oskadd och kunde själv ta sig ur bilen.

Mikael Hallqvist


http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... -i-kanalen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-24 12:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Jo..
Och skulle det vara min bil så skulle man också kunna misstänka vissa saker..
Men det här handlar ju inte om sådan fortkörning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-24 13:23 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
nu är jag inte något praktexempel själv, då jag kör fortare än vad som är tillåtet ibland.. (ofta...?? )
men kamerorna har väl faktiskt fått ner olycksstatestiken.
sitter det kameror på en 70sträcka, bil Nr1 kör lagligt. Mötande bil nr 2 kör i sig 85, är alkoholpåverkad och åker över i fel fil... kabom..
dem som då kör lagligt har ju då större chans att överleva, än om kamerorna inte hade suttit där och bilen hade rullat i 90.. mos, inga överlevande oavsett bilmärke..?
sen glömmer collin att halkan ställer till det en större del av året..

Nä visst, tar man bort alla rattfyllerister, senila 90 åringar och läxar upp 18åringarna som nyss tagit körkort så skulle ju detta minska olyckorna radikalt jämfört med fartkameror..! Absolut, Men det är ju möjligt att genomföra..
Fartkameror minskar olyckorna, även om det finns en del som står på gasen när dem passerat dem för att sedan bromsa till nästa.. finns alltid folk som inte kan följa regler.
å tex 90- landsvägar, där det senare blir en liten by där det blir 50, så kör ju fler och fler 50 när det sitter kameror, även om det inte skulle rädda liv så blir det ju lite trevligare för dom som bor där om fler håller 50, dygnet runt.
att folk plockar bort regskyltar och gömmer sig bakom solskydd kan man ju inte göra så mkt åt i detta fall än att ta fast enstaka

tycker förövrigt det var rätt klumpigt uttalande av collin att påstå att frontalkrockar mellan personbil/lastbil skulle vara självmord sådär rakt upp och ner, det kanske det är, men det kan lika gärna bero på trötthet och föraren somnat / får punktering, halka... hursomhellst klumpigt uttalande som jag tror flera kan reagera på om någon nära förolyckats.

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-24 16:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Den förbättrade olycksstatistiken för fartkameravägarna är vad som ifrågasätts.
Ofta har man samtidigt med fartkamerorna gjort andra olyckssänkande åtgärder.
Och , visst, händer en olycka så blir konsekvenserna större ju högre relativhastighet man har mot ett hinder.
Vi skall dock vara medvetna om att en frontalkrock i 70 med två jämntunga, moderna personbilar inte leder till några överlevande.
Inget fordon klarar energin ifårn 140 km/h.
Det gör man inte ens ifrån 100 km/h realativhastighet.
Man bör ju då kanske angripa andra saker som ger reell riskminsking.
Trötthet, fylla och andra förarfel har ju visat sig stå för 70-80% av alla dödliga olyckor.
Är det då inte där vi skall sätta in stöten?
Liksom på säkrare vägar eftersom ett mkt stort antal av de dödliga olyckorna hade kunnat vara lindrigare med säkrare vägar.
Inte alltid några extremt dyra åtgärder som nya motorvägar eller mitträcken eller så.
Det kan räcka att sätta upp några extra räcken vid raviner eller stora stenar.
Man får en del åtgärder för pengarna som plöjs nr i kameror också..
Eller på polisövervakning på motorvägar.
Men så länge vv fifflar med statistiken av irrationella skäl, så kommer vi aldrig att påtagligt kunna minska dödstalen i trafiken, det säger sig självt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-28 20:02 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
skulle den förbättrade olyckstatestiken vara osann skulle iaf jag tycka det var en redig skandal..

här är en iof säker småbil, och en ganska vanlig gammal kombi i frontalkrock, Minns inte exakt hastigheten och har inget ljud på datorn, men jag har för mig det var ca 70 km/h..

http://se.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

inte är det så att alla i bilen tvärdör, det finns chans att överleva även på förarplatsen, den sämsta i denna krock. I en ny bil är nog chanserna betydligt bättre.

höjs hastigheten lite blir det "lite" värre...
http://se.youtube.com/watch?v=9RpM_IuQadg

nåväl, för eller emot hastighetskameror så är iaf jag för säkrare vägar, om hastighetskamerorna kan minska antalet dödsolyckor, och kanske göra ett samhälle trevligare genom sänkt hastighet så är jag för dem.

men liksom alla andra så tycker jag ju inte om dom själv när jag är ute och åker..

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-30 09:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Citat:
Diarré ingen ursäkt för att köra fort
Publicerad 29 oktober 2008 - 17:28
Uppdaterad 29 oktober 2008 - 17:31


Att ha bråttom till toaletten är inget skäl att köra för fort. Därför döms en 49-årig kvinna från Trelleborg för fortkörning, rapporterar Skånska Dagbladet på nätet.

Kvinnan körde 86 kilometer i timmen på en 70-väg och försvarade det med att hon hade diarré och snabbt ville komma hem till toaletten.

En nödsituation, menade kvinnan, men det godtog inte tingsrätten. Verklig nöd är det först när det är allvarlig fara för liv och hälsa eller när gäller att förhindra grova brott. Så var det inte i detta fall, menade domstolen.


http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... pos=lasMer


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011