Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Collin har rätt om hastighetsfundamentalismen!
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=46&t=2150
Sida 3 av 5

Författare:  Baggis [ tor 08-04-03 09:41 ]
Inläggsrubrik: 

Vad jag har förstått tänker man sig inte att det ska bli så att hastighetsgränsera oftare ska ändras bara för att möjligheten att använda sig av 40,60,80,100,120 tillkommer. Istället menar man att det ska bli färre ändringar mellan t.ex 70 och 90 genom att man tar till "kompromissen" 80. Kan tänka mig att man gör så på några vägsträckor jag brukar köra på som förr genomgående hade 90 men nu är "sönderbrutna" av mer eller mindre korta 70-områden som verkligen förvirrar. Om där vore 80 istället under en längre sträcka vore det enklare.

Författare:  göinge [ tor 08-04-03 09:46 ]
Inläggsrubrik: 

Då har de inte begripit ett skvatt på Halmstads kommun! En lång vägsträcka som innan hade bara 50 km/h varierar nu mellan 40, 50 och 60 km/h.

Författare:  karlmb [ ons 08-04-23 09:37 ]
Inläggsrubrik:  Dags igen för en propagandakampanj!

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=416191

Tolv togs på en timme
Håll hastigheten! Polisen kör hastighetsvecka med hårdsatsning på fartkontroller.

Lite som en öringspremiär...

Citat:
För hög hastighet anses vara den enskilt främsta orsaken till att människor förolyckas i trafiken. 150 liv per år kan räddas om hastighetsgränserna hålls. Dessutom skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 700 000 ton per år.


Stöd för de uppgifterna?

Är det inte runt 250 som dör årligen i trafiken?
Skulle mer än hälften av de dödsfallen bero på för hög fart?
Jo, om farten var noll hade kanske ingen dött...

Författare:  karlmb [ tis 08-04-29 10:22 ]
Inläggsrubrik:  4 av 10 olyckor beror på trötthet...

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

Citat:
Enligt den officiella statistiken omkom 471 personer i trafiken 2007. Det är en ökning med sex procent mot 2006, då 445 personer dödades. Enligt en ny studie som TT tagit del av kan många av dessa dödsfall ha berott på trötthet. Enligt studien ligger trötthet bakom fyra av tio trafikolyckor.
– Vi har helt säkra uppgifter om att 25 procent av alla lätta och svåra olyckor orsakas av trötthet. Men egentligen kan det röra sig om uppemot 38 procent, konstaterar Anna Anund, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) till TT.

Om forskningsresultaten stämmer får fartkamerornas belackare ytterligare vatten på sina kvarnar. Kanske är det så att man sparar fler människoliv genom att uppmana dem att sova ut innan de sätter sig i bilen i stället för att spionera på dem. En fartkamera har av uppenbara skäl ytterst marginell effekt på en sovande förare.


Hur länge skall vansinnet få fortgå?
Var det inte ca 50% av alla dödsolyckor som hade alkohol som orsak enligt tidigare undersökningar?
Fortkörning ger förstås värre skador, men hur många statistiskt sett kör på fyllan eller somnar, och "lyckas" krocka med en fortkörare som oftast är mer alert än genomsnittet på vägarna?
Så hur många olyckor blir kvar egentligen där en fortkörare är orsaken?

På tal om detta, jag mötte (halvvägs in på min körbana) en troligen avsomnad eller påtänd förare av en ny V70 igår, ren tur att jag hann parera, och han vaknade lyckligtvis till innan nästa bil bakom nått fram till honom..

Författare:  göinge [ tis 08-04-29 11:02 ]
Inläggsrubrik: 

Vid en av de mindre av infarterna till Hässleholm asfalerade man om hela vägen och målade nya linjer. Bara ett par veckor efter detta flyttade man ut tätortsskyltarna ett par hundra meter, så att linjeringen inte stämmer. Vägen är svänger svagt ett par gånger och passerar över Södra Stambanan. Vägen passerar cirka hundra meter utanför ett nybyggt villaområde varefter man har en golfbana på ena sidan och ett konstgjort våtmarksområde på andra sidan. Därefter har man ännu ett nytt villaområde på ena sidan (här bor jag) bakom en bowlinghall och en biltvätt. Sist har man lite småindustrier på ena sidan och stadens stora idrottsområde på andra. Längs hela vägen löper en cykelbana med dike och trädallé emellan.

Himla fin väg att både köra bil, cykla och promenera längs! Problemet är att den också är populär bland streetracingförare! Dessutom verkar många strunta i tätortsskyltarna och en del tror jag inte ens vet vad de betyder.

Igår kväll hade polisen placerat en pikétbil precis där idrottsområdet börjar, alltså hundra meter efter tätortsskyltarna. Men kollade man hastigheten? Nej, man hade nykterhetskontroll. Måndag kväll omkring 19:00.

Jag kanske också är hastighetsfundamentalist, men jag tycker polisen skulle legat i buskarna för haffa streetracingbilarna som ofta dyker upp på vardagskvällarna!

Författare:  karlmb [ tis 08-04-29 13:55 ]
Inläggsrubrik: 

Du vet varför streetracing finns va?

Författare:  widmark [ ons 08-04-30 00:33 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Dessutom kan konsekvenserna av en fortkörning bli mkt kännbara iom att man kan mista körkortet.
För t.ex en taxichaufför är detta rätt kännbart, men även för många andra som i princip inte kan ta sig till jobbet.


Vill man behålla körkortet följer man trafikregler och kör defensivt. Alla gamla yrkesförare kör på det viset. Inte särskilt komplicerat egentligen.

Författare:  karlmb [ ons 08-04-30 09:10 ]
Inläggsrubrik: 

widmark skrev:
karlmb skrev:
Dessutom kan konsekvenserna av en fortkörning bli mkt kännbara iom att man kan mista körkortet.
För t.ex en taxichaufför är detta rätt kännbart, men även för många andra som i princip inte kan ta sig till jobbet.


Vill man behålla körkortet följer man trafikregler och kör defensivt. Alla gamla yrkesförare kör på det viset. Inte särskilt komplicerat egentligen.



Nja, inte riktigt va?:

http://www.teknikensvarld.se/kronikor/0 ... /index.xml
Citat:
Vad ställer man för krav på oss bakom ratten eller styret? Det kommer inte att gå att se på vägens karaktär vilken hastighet som gäller. Motorvägarna kommer att ha fyra olika hastigheter, vägar med vajerräcke tre olika, vanliga vägar fyra olika och i tätorterna är det fyra olika hastigheter.
Jag frågade Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö på en presskonferens för ett tag sedan om han inte trodde att det skulle bli för svårt för oss bakom ratten att hålla ordning på alla gränser.
– Vi ska bara ha en hastighet på varje väg och inte hålla på och hatta, var hans svar.
Hur blir det då? Häromdagen körde jag från E20 in till Eskilstuna, det är en sträcka på ungefär två kilometer. När jag svängt av motorvägen blir det 70, sen 60, sen 40, sen 30, sen 40 och till slut 50 kilometer i timmen när jag kommer in i staden. Hattigt?
Hela vägnätet ska ses över och 2009 ska allt vara klart.
Bli inte förvånad när Vägverket kommer med en larmrapport hösten 2009 att det skett en alarmerande ökning av hastighetsöverträdelserna det senaste året och vi ser generaldirektören stå i tv-rutan och kräver krafttag.


Ytterligare ett steg på vansinnets väg alltså.

Verkar som att inte alla håller med dig fö:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... esults=yes

Författare:  aryan [ ons 08-04-30 17:16 ]
Inläggsrubrik: 

En MC förare och MC som fastnade på bild vid en hastighetskontrol i Holland. På bilden kanar de fram med en hastighet på 137 km/t där det är 100 km/t max

Bild

Man kan då hävda att hastighetskontroller orsaker farliga situationer för när MC föraren såg hastighetskontrollen så tvärnitade han och föll, men bilden bevisar också att han uppenbarligen körde med högre hastighet än hans förmåga att kontrollera fordonet vid kraftig inbromsning :-)

Han hade turen att klara sig med en bruten handled och troligtvis rättsligt efterspel.

/Aryan

Författare:  karlmb [ ons 08-04-30 19:41 ]
Inläggsrubrik: 

Kul bild!
Tyvärr är situationen att man kör fortare än man borde pga omständigheterna inget som har med hastighetsgränsen att göra.
Och det har ännu mindre med hastighetsfundamentalism att göra.

Författare:  aryan [ ons 08-04-30 20:07 ]
Inläggsrubrik: 

Å andra sidan hade han nog inte trillat om han hade följd hastighetsbestämmelsen :-)

/Aryan

Författare:  karlmb [ ons 08-04-30 20:14 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Å andra sidan hade han nog inte trillat om han hade följd hastighetsbestämmelsen :-)

/Aryan


Varför skulle han trilla om väglaget var bra och han råkade köra 36 km/h för fort?
Låter som de där farhågorna man hade om att åka tåg fort på 1800-talet.
Man skulle bli galen o liknande.
Det troligaste är väl att ngn spillt olja eller något på vägen, eller att det var ishalka.

Författare:  Tännlappen [ fre 08-05-09 21:56 ]
Inläggsrubrik: 

Ger säkerligen många vuxenpoäng att se ut som mc-föraren när man fastnar på vägkameran. :lol: :lol:

Författare:  AcuraJan [ fre 08-05-09 22:21 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Kul bild!
Tyvärr är situationen att man kör fortare än man borde pga omständigheterna inget som har med hastighetsgränsen att göra.
Och det har ännu mindre med hastighetsfundamentalism att göra.

aryan skrev:
Å andra sidan hade han nog inte trillat om han hade följd hastighetsbestämmelsen :-)

/Aryan


En tvärnit i 137 eller 100 km/h gör nog inte så stor skillnad om man av nån anledning ska ramla.

Att köra tokfort har ju inte med hastighetsbestämmelserna att göra, vill man "toppa" bilen/mcn ... då spelar det inte nån roll vad skylten säger, likaså om man har brottom och kör allt vad man anser att man behöver eller klarar med tanke på sikt och förhållanden.
Det är nog detta karlmb menar.

Själv tycker jag att farten gärna trissas upp av folk som kör nån enstaka km/h för sakta i tät trafik. Då ska folk om, så har man fått upp farten och kör om nästa, som ibland ökar osv.
Den bästa mest avslappnande körningen i tät trafik tycker jag inträffar när alla kör ca 95 km/h på 90-väg enligt mätaren och håller avståndet med råge, men det händer inte ofta.
Är det ingen trafik kan man köra 80 likväl som 120(+) ... utan att bli stressad.

Författare:  aryan [ fre 08-05-09 23:08 ]
Inläggsrubrik: 

Observera att han kanade med 137 km/t förbi kameran, innan han tvärnitade och ramlade antar jag att hastigheten kan ha varit närmare 200 än 100.

/Aryan

Sida 3 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/