Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 13:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-10-14 09:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Färre trafikolyckor i lågkonjunktur

Betydligt färre olyckor i år.Antalet döda i trafiken har minskat märkbart i år. Det visar färska siffror från Vägverket. En bidragande orsak kan vara att lågkonjunkturen lett till minskad trafik på vägarna, enligt Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

Ingemar Skogö, generaldirektör på Vägverket
– Vi ser ju att trafikarbetet minskar och vi vet också att bensinpriset har höjts ganska mycket om man ser över en litet längre tid. Det är klart att det påverkar aktiviteten ute på vägarna, säger Ingemar Skogö.

Så lågkonjunkturen och färre bilar spelar in?

– Det spelar in på marginalen, tillsammans med allt det andra.

Efter det svarta trafikåret i fjol när flera års nedåtgående trend bröts, minskar nu återigen antalet döda på de svenska vägarna.

Till och med september i år har 330 personer omkommit, mot 365 förra året, alltså en nästan tioprocentig nedgång. Septembersiffrorna var faktiskt de lägsta i modern tid för den månaden.

Även om Vägverket hävdar att huvudorsaken är satsningen på säkrare vägar, till exempel mitträcken och annat, så kan alltså de sämre tiderna också spela in. Trafiken på de svenska vägarna har minskat så här långt i år, enligt mätningar. Kanske är det ett tecken på tuffare tider.

Ytterligare en orsak kan vara att många tycks ha lättat på gasen. Fler kameror och högre böter har haft effekt, menar Ingemar Skogö.

– Framförallt har de stora hastighetsöverträdelserna minskat i omfattning. Det kanske är det mest glädjande. Det kan säkert tillskrivas hastighetskamerorna. De har bidragit till att genomsnittshastigheterna och de stora hastighetsöverträdelserna har minskat.

Håller trenden i sig kan 2008 bli ett av de absolut bästa trafikåren sedan bilismens barndom. Även om trender snabbt kan ändras, så hoppas Ingemar Skogö att den här blir bestående.

– Vi kan ju hoppas att det är början på en rejäl nedgång. Det är en ökad medvetenhet om hastigheternas betydelse. Man ser ju också att det får tråkiga konsekvenser om det uppdagas att man kört för fort. Jag tror att det är en kunskap som håller på att spridas i samhället.

– Kanske på sikt ändras också normerna i samhället om hur man ser på hastigheter, säger Ingemar Skogö, generaldirektör på Vägverket.

Daniel Rundqvist, Jönköping


http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2374390

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 09:30 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Nä jag kör bara det jag behöver ändå. Så roligt är det inte att köra bil.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 09:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag kör snarast något mer än tidigare, som följd av en massa logistikbekymmer med passning av en hundvalp, men å andra sidan kör jag betydligt mindre än jag gjorde för något år sedan då jag veckopendlade i jobbet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 18:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Jag har börjat dra ner på bilresorna, men det har inget med finanskrisen att göra. Har under en längre tid tittat på att minska bränslekostnaderna, men på grund av tillfälligt handikapp inte kunnat göra så mycket.
Köpte en 125cc scooter förra semestern att åka till och från jobbet med eftersom min trasiga höftled inte tillät mig köra min vanliga MC. Scootern ligger på 0.25l/mil.
Nu när jag fått en ny höftled, promenerar jag till jobbet minst en gång i veckan dels för rehab-träning och för motionen. Jag opererades i vintras, och det är en lång väg tillbaka även om jag redan nu är i princip smärtfri.
I övrigt använder jag bilen precis lika mycket som vanligt, när det inte är resor till och från jobbet.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 18:54 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Siden jeg for tiden kjører mest på bensin, så kjører jeg alt jeg klarer for å få opp oljeprisen. Noe må man jo gjøre for å sikre pensjonen ;)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 07:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
magnul skrev:
Siden jeg for tiden kjører mest på bensin, så kjører jeg alt jeg klarer for å få opp oljeprisen. Noe må man jo gjøre for å sikre pensjonen ;)


Jag tänker också på din pension. Jag tankar nämligen nästan alltid på Statoil. Fast alltid E85 förstås.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 15:30 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Mamma Mia... Vi gör nu allt för att exportera vår korkade regering till ert land.Då blir det slut på det roliga,likt förrädare kommer dom att sälja ut era oljerikedomar(utan folkomröstning), Björndalens gevär,Hjelmesets skidor ryker direkt så han får åka på vallade pjäxor= no guld mer. Spanjorerna kommer och fiskar ut era vatten=ingen mer spicken sill. Återigen kommer det att synas på barnens smörgåsar vem som är rik eller fattig. Det blir sirap på smörgåsen igen . :lol: .Bara en mardröm..räcker att vi dras med den......... Att vi ser ut som skriet i ansiktena när regeringen säljer ut våra gemensamma tillgångar utan att fråga om lov........ :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 02:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Jag kör mindre sen flera år.. Se Chans inlägg.

Just de senaste veckorna har jag inte ändrat beteende pga den nu rådande krisen!

Däremot har jag även ändrat körbeteende så till vida att jag inte längre lägger "moms" på hastighetsgränserna. Tidigare lade jag på 10 km/h eller så från 70-gräns och uppåt pga förmodad felvisning på hastighetsmätare.

Efter att ha provat GPS i bilen vet jag att den bara visar ett par km/h fel i 100.

Nu kör jag ju på E85 så man sparar pengar jämfört med att köra på bensin, men bilen är onödigt stor för mina behov även om man åker bekvämt och säkert i den!

Nästa bil blir troligen några nummer mindre än min nuvarande Saab 9000!

Småbilarna har ju utvecklats långt sen 80-talets dödsfällor!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-17 21:16 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 20:37
Inlägg: 7
Ort: tumba
Jag har inte ändrat min livsstil alls.
Kör på som vanligt...

jag kan inte säga att jag berörts alls av krisen.
Men man får se vad som händer framöver :?

_________________
Bild
Volvo 240 -88 B230F 850 T spridare.. 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-18 12:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Man är ju tvungen att köra dit man måste.
Dessutom är bränslepriserna lägre nu... det borde bidra till att folk inte snålar lika mycket.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-18 21:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
AcuraJan skrev:
Man är ju tvungen att köra dit man måste.
Dessutom är bränslepriserna lägre nu... det borde bidra till att folk inte snålar lika mycket.


Nää men sprit (e85) priserna har blivit högre och då blir jag snål.. :cry:

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-19 12:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Senaste ändringen var en sänkning med 10 öre ... undrar om det inte börjar vara dags för vinterkvalitet snart, de kanske inte sänker just nu för att övergången ska ge en lägre ökning.

Jo, övergången har börjat, de är ca två veckor tidigare norr om dalälven. Men undrar om jag inte fick vinterkvalitet då jag tankade sist för ca en vecka sedan, tycker förbrukningen helt plötsligt sjönk en aning.
http://www.statoil.se/FrontServlet?s=sd ... id=1928464

Bara att hoppas på att psiet håller sig lågt nu då bensinpriset börjar vara på en konkurerande nivå.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-23 16:06 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 20:06
Inlägg: 38
Ort: Östervåla
har mitt villalån med fast ränta i över ett år till, så har inte berörts något. tror räntan kommer vara på väg ner, och förhoppningsvis lägre än vad jag har min låst på tills dess...

får ju förövrigt rätt bra pengar själv i inkasserad ränta på sparkontot med över 5% å ändå fria uttag..! :D

tycker såklart synd om dom som belånat sina bostäder för att köpa aktier..

hörde en "kul" uträkning på radion, att om man för ett par år sedan köpte aktier i eriksson för 100.000 kr så skulle man ha mindre kvar idag, än om man istället hade köpt starköl, druckit ur dem och pantade burkarna 8)

_________________
volvo 765 -88, T5 projekt
volvo v70 tdi -99 på 100% RME
volvo 740 gl, justerbar btr 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-24 06:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
rickard skrev:
hörde en "kul" uträkning på radion, att om man för ett par år sedan köpte aktier i eriksson för 100.000 kr så skulle man ha mindre kvar idag, än om man istället hade köpt starköl, druckit ur dem och pantade burkarna 8)

Jo, vi som jobbar på Ericsson har sett den uträkningen cirkulera på eposten... :lol:
Jag hade själv konvertibler för 150'000, som var uppe över 350k och vände. Dumsnål som man var sålde man dem inte då, men jag gick inte mer än 6000kr back på den affären.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011