Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-02-19 11:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, igår gick jag åstad...SUSE 10.3 fungerade utmärkt laddade ner en ISO-fil på en kväll, brände 4,2 Gb på en DVD som självbotade eller kunde startas inne i windows, med mkt och bra info under installationsprocessen.
När det kom till partitioneringen fick man vettiga förslag om att krympa windowspartioner samt om swap i annat utrymme som SUSE bedömde var lämpligt. Tryckte man på "expert" fick man möjlighet att justera förslaget eller göra helt annorlunda. SUSE valde en liten 1.8 Gb partition som var ledigt utrymme på disken så den saken var snabbt avgjord t.ex.
MKt bra!
Man satt under installationen och undrade hur många ggr man suttit och väntat vid en helt fryst skrämbild under en av de otaliga windowsominstallationerna det blivit genom åren...och hur frustrerad man varit varje gång :evil:
Nu kändes det som de som gjort SUSE verkligen visste vad de sysslat med, och inte var rädda för att visa det...
Mitt tidiga försök med RedHat omkring 2000 var likartade, men nu var det i princip enklare än att installera windows2000, krävdes lite diskettprogram o skit med RedHat kommer jag ihåg.
Firefox, Openoffice DVD-bränning, acrobatläsare etc etc skall tydligen följt med SUSE redan.
Enda som inte fungerar än är tyvärr routerkopplingen och därmed internet.. :roll: , får väl se i kväll om Netgear skickat med några linuxdrivisar som jag saknar.

få se om jag nånsin väljer windowsstart i den nya kermitgröna inloggningspanelen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-19 11:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
SUSE gjorde susen alltså :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-20 00:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, och nu skriver jag via firefox som följde med inne i SUSE!
Funkade inte direkt mot internet först då jag inte fattade att man måste aktivera nätverkskortet, trots att det fungerade att logga in i Netgearroutern ändå...
Enda problemet hittills.
Få se nu, hur bränner man DVD..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-20 02:43 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
För att bränna CD och DVD skivor använder jag programmet K3b (http://www.k3b.org/). Jag tycker att det funkar minst lika bra som Nero. Det är optimerat för KDE så jag vet inte om det funkar så bra för Suse, då jag inte vet om Suse använder KDE, Gnome eller något annat.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-20 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Anti skrev:
För att bränna CD och DVD skivor använder jag programmet K3b (http://www.k3b.org/). Jag tycker att det funkar minst lika bra som Nero. Det är optimerat för KDE så jag vet inte om det funkar så bra för Suse, då jag inte vet om Suse använder KDE, Gnome eller något annat.


OK, jag tänkte börja att testa med det som kommer med SUSE, det mesta man kan tänkas verkar följa med, det var ju 4,1 Gb jag laddade ned.
Om det inte funkar skall jag testa K3b, jag kan välja KDE eller Gnome, kör KDE nu.
Tack för tipset.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kan rekommenderas!!
InläggPostat: lör 08-02-23 14:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
UPDATE:
Bränning var en barnlek K3b, följde med SUSE.
I princip har jag nu fått igång allt som man kan tänkas behöva + har en mkt mera påverkningsbar miljö i form av fönsterbeteende, filvisningssätt, bakgrund.
Många fina bakgrundsbilder förljde med och naturligtvis finns ett speciellt ställe på nätet där folk med artistiska ambitioner kan lägga upp nya bilder som man kan använda om man inte har egna.
Hela maskinen känns förstås rappare och vidoevisn etc går helt utan hack, även om man har många andra program igång samtidigt.
SUSE hittade i princip all min hårdvara, både nyare och mer antika grejor, även USB scanner + printerkabelanslute skrivare (avslagna båda två)
Installation av program som jag enkelt fick hjälp att söka upp på nätet, t.ex fler mediespelare, gick helt automatiskt.
Enda var som vanligt att Realplayerinstallationen trolgen har sabbat det från början fungerande uppspelnings-mojängen som SR.se använder. (Spelar nu men inget ljud hörs...)
Kan de inte kasta ut det där och gå över till öppna mjukvaror???
Brandvägg o automatiska uppdateringstjänster etc finns förstås också.

Kort sagt, kanske väntade jag onödigt länge med detta, försöken med RedHat kommer jag ihåg avbröts pga det fanns inga drivrutiner till ett TV-kort jag ändå inte använte på åratal (nu verkar det tom vara förinstallerat en fungerande TV-viewer!), och sedan blev det liksom inte av pga jag skaffade det mer stabila W2000 Pro (jfrt med W98 alltså :shock: ,till synes, tills de vanliga probblemen kom tillbaka med omstarter o ominstallationer)
, men nu är detta inget stort steg längre, ens för "lamers" som jag som helst vill kunna klicka mig fram, utan att behöva lära mig för mkt bakom fönstren.

Nu kan jag verkligen rekommendera alla att ta det här steget, och lösgöra sig från Billys bojor för gott!
Vill man ha en så enkel övergång som möjligt så tar man en så komplett distribution som möjligt, tex SUSE. Har man mer kunskaper kanske man väljer en mindre installation och bygger mer själv.
Idag har ju de flesta dock så gott om disk att det finns mindre anledning att snåla på mjukvarorna man installerar.
Här finns det mesta man behöver veta inför en SUSE installation:
http://software.opensuse.org/
Vill man bara testa lite först så kan man stoppa in sin DVD (eller en nedladdad LIVE-CD) och göra en "live"-installation, där inget i princip skrivs till disken.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: INte dags snart...
InläggPostat: mån 08-03-31 16:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
...att överge Billy bug..?:

Hittade följande sanslöst långa lista på vad som måste kollas upp regelbundet i Windows..
http://www.idg.se/2.1085/1.72699

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-27 21:47 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
:lol: .Har också provat olika Linuxar,Simply mepis,Ubuntu,open Suse och Mandriva vilket jag använder nu. mepiset funkade skapligt,Med Open suse funkade Firefoxet dåligt segade,hackade,frös,skulle man spela mp3 musik fick man installera en massa paket från packman,annars stabilt,hittade grafikkortsdrivisarna. Ubuntut kunde man få igång mp3 låtarna relativt lätt,inga problem med firefoxet,men det roliga tog slut när jag skulle installera drivisar till mitt Ati grafikkort,slutade som det brukade göra med Win95=ominstallation. Verkade stabilt om man bara lät bli att installera drivisar.Det system jag fastnat för är Mandriva,mycket kompetent system,kunde spela mp3 låtar direkt,rätt drivisar till grafikkortet direkt,har nu fyra skrivbord som kan snurra runt som en kub,fönstren kan man vifta med som typ lakan :lol: . Man får se hur länge man får ha roligt :roll: .Som sagt kul att prova andra system,skönt att slippa valideringstramset från microsoft. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-28 00:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
En liten update från mitt håll är att jag nu sedan jag uppdaterat 2 maskiner till OpenSUSE 11.0 funnit även en mkt bra fungerande reparationsskiva. 10.3 funkade aldrig utan den förhatliga meddelandet "Installationen misslyckades" kom alltid upp. (Vilket ledde till iofs rätt snabba o smidiga omisntallationer om man jfr med W2k, men det känns ju fel)
Det gör det nu med...men bara efter att den genomfört riktiga reparationer..så det är bara att starta om efter det, enligt plan.
Framförallt program och systemuppdateringar från repositories är radilkat mkt snabbare nu dessutom,
Stabilt helt enkelt, särskilt med tanke på hur många Firefoxflikar o fönster jag brukar ha uppe samtidigt..
Enda problemet är att WLAN på laptopen kräver omstart då och då, det räcker inte alltid att bara starta om WLAN på datorn eller att starta om routern.
Men så är det kanske med pytemjuk också? Fick det aldrig att fungera med windows innan jag bytte över...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-28 08:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Min erfarenhet av Ubuntu:

1. Snyggt om man slänger på lite specialeffekter, themes. Desktop - Cube + Rotate är trevligt

2. Emailprogrammet är inte lika trevligt som Outlook, tycker jag. Ser lite gammalt ut. Det gäller även Mozilla - Tunderbird. Jag vill ha "Idag, Igår, Förra veckan sorterade mail. Kanske går att fixa i nåt mailprog för Linux ?

3. Har haft lite problem gui i vissa program. Intellij exempelvis (utvecklingsmiljö). Rutor som är svarta, tomma osv. Kan iofs bero på att jag körde med specialeffekter (1.). Jag har ett ATI kort i min laptop, måhända hade det fungerat bättre med Nvidia.

4. Gjorde en automatisk uppdatering och efter det stängde datorn ner efter ~10 minuter. Gui'et stängdes ner och den började arbeta med något som stannade efter ett tag. Inte jättekul direkt när man inte har en susning om varför. Omstart, samma sak igen.

5. ITunes finns inte. Pågår väl iofs försök med att köra ITunes via Wine men jag vet inte om allting fungerar, ännu.

6. Jobbar man dagligen med Unix , Linux finns det massor med fördelar med att köra Linux på laptopen.

Min slutsats är att jag kommer nog inte att gå över till Linux på min befintliga dator men nästa blir Linux eller Mac, Vista eller nyare variant kommer jag DEFINITVT inte att köra igen. Det som är synd med Mac är att Macbook Pro saknar dockningsmöjligheter. Samt förstås att den är 10 000 dyrare än motsvarande HP, Dell osv. Sista gången jag kollade får man i princip samma laptop hos Dell för 17 000 som kostar 27 000 hos Apple. Känns lite surt när det är samma hårdvara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-29 15:16 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Laban: Har själv ATI grafikkort i den bärbara:modell 9000/9001.Inga problems,Mandrivat hittar det direkt och installerar riktiga drivisar så man kan köra x-kuben :lol: . En grov miss som dom har gjort med Ubuntut är skrivbordsmiljön,allt är brunt,hur inbjudande det är på en skala kan man ju fundera på. Mandrivasystemet har ett välkomnande utseende,helt enkelt ett förtrollande utseende :lol: . Systemet verkar även mycket väl passa en familj med barn,eller vuxna med barnasinnet kvar.Följer med ett spel som heter Super Tux,ungefär som mario bros men man är en pingvin i stället. Säkerligen feta slutbossar i det spelet. :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-29 19:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag har inga problem att köra kuben, problemet är att vissa program får märkliga guiproblem, ex utvecklingsmiljön Intellij (java). Popupfönster som är svarta eller så ser man bara hälften av det man ska se, resten är grått. Om det sen beror på Ati's drivare eller något annat vet jag inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 19:29 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Nu har jag stött på patrull! Behövde skriva ut en sak på min Canon skrivare,tänkte att det kan väl inte vara så märkvärdigt.Tryckte i usbkontakten,systemet hittade skrivaren,men det gick inte att installera den,det blev cupserror,laddade ner linuxdrivisar från canon,hjälpte inte. Cupserror.Sökte på olika linuxforum,verkar som dom flesta har trubbel med Canon laserskrivare.Såg att Ubuntufolket lyckats fixa till det men det innebär att man får knappra i konsollen.Fixen gäller kanske bara ubuntu. Laban: Är nog krångel med minnesallokeringen presis som du misstänker, såg att Nvidia-korten hadde liknande trubbel men fixat till det. Verkar än så länge inte vara någon hit att ha en Canon skrivare och Linux installerat. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 17:14 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 23:31
Inlägg: 13
Ort: Ystad
karlmb: Jag tänkte uppdatera till OpenSuse 11 (kör 10.3). Har du installerat
KDE 4? Och i så fall; funkar det bra även med program som inte är skrivna
för detsamma (äldre programvara)?

Enklare att fråga än att testa.

_________________
Volvo 745 E85 Edition


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 15:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
eip skrev:
karlmb: Jag tänkte uppdatera till OpenSuse 11 (kör 10.3). Har du installerat
KDE 4? Och i så fall; funkar det bra även med program som inte är skrivna
för detsamma (äldre programvara)?

Enklare att fråga än att testa.



Tur att du frågade...
Jag glömde nämna:
KDE4 är ett skämt, inte färdigt än.
Massa sjuka buggar och enorma barn-ikoner ihop med att en massa praktiska hö-klick-funktioner var borttagna...
Höll på att bli vansinnig innan jag stängde av det och startar med KDE3 istället som i 10.3.
Lugnet sänkte sig i datorhörnan...
Så kör KDE3 så funkar allt minst lika bra som i 10.3

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011