Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-06 21:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Henrik Jansson skrev:
tack för alla svar! Man får många bra svar på det här forumet va man än frågar om. Det är nog så att man blir lite intelligentare om man kör på etanol eller va tror ni? :wink:


Eller tvärtom, att intelligenta människor kör på etanol.

Henrik Jansson skrev:
Men några frågor till.. ubuntu är alltså en enklare version av linux? men om man gillar lite avancerade extra funktioner och sånt, är linux bättre då?


Nejdå det är inte en enkare version i den mening att det har färre funktioner utan den är enkelt i den mening att den inte är svår att installera & använda.

Henrik Jansson skrev:
Kan jag köra msn med linux eller nåt motsvarande?


Har ingen erfarenhet men det finns t ex Kopete och Gaim för MSN

Henrik Jansson skrev:
Hur funkar det med internetuppkoppling? En kompis har ubuntu men har inte lyckats få modemet att funka, och jag hörde från en 3G modem säljare att det inte funkade med linux, men jag antar att han menade att man inte fick med programvara för linux, men finns det att få tag på?


Mmm det vet jag inte, googla lite använder bara 3G ibland via mobilen under Mac OS annars bara trådlöst via wifi men samma problem har väl nån annan haft, so googla lite.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-06 23:31 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
En "normal" internetkoppling via nätverkskort (ethernet eller WLAN) ska fungera helt smärtfritt under Linux.

För vanlig ethernet så har jag inte stött på några problem men med WLAN har det inte varit helt smärtfritt. Problemet har varit att det kan vara lite svårt att fastställa vilket chipset som sitter på/i korten. Eftersom vissa inte har drivare för linux så leder detta till problem. För mig slutade det med att jag fick köpa ett annat kort men det var en extra kostnad på 350 kr så det var inte så farligt.


aryan skrev:
Har ingen erfarenhet men det finns t ex Kopete och Gaim för MSN

Jag använder Kopete med MSN under Kubuntu (ubuntu med KDE istället för Gnome) och tycker att det fungerar bra. Kopete har tyvärr ingen telefonfunktion. Funktionen för vidosamtal och chat fungerar utmärkt.

Det som är bra är att det finns en uppsjö av information på Internet om man skulle hamna i trubbel. Det är nästan alltid någon som råkat ut för samma problem innan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-07 17:45 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-27 16:31
Inlägg: 39
Ort: Helsingborg
Jag hoppas att jag får lov att bryta in i diskussionen med en fråga.

Jag kommer att installera om en gammal bärbar dator, och valet står mellan W98SE eller någon Linux dist. Datorn är en gammal AMD K6-2 266 MHz (motsvarande en Pentium II) med 64MB minne. Vilken Linux dist rekommender ni för den datorn med den något klena prestandan? Skall man ha KDE eller Gnome? Jag kanske skall nämna att Windows XP är såååå seg så det är inget alternativ.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-07 21:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ubuntu är väldigt lämpligt för gamla slöa laptops eftersom det inte alls kräver lika mkt resurser som windows xp och är mkt robustare och modernare än WIN98.

Vilken smak på GUIet, spelar kanske nog inte så stor roll börja med vanligt (Gnome) Ubuntu så kan du altid ersätta det med KDE om du vill sedan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 00:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Det finns även Xubuntu som är anpassat just för slöa datorer. Jag har ej testat denna dist själ så jag vet inte hur bra den fungerar.

http://www.ubuntu-se.org/drupal/?q=node/126
eller http://www.xubuntu.org/ för dist:ens egen hemsida


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-02-10 14:36 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag har ubuntu på en maskin hemma. det var väldigt smidigt att installera.
Alla kort och prylar hittades och funkade direkt.

Jag laddade bara hem i iso fil och brände ut den på en cd skiva.

Sedan stoppade jag i den och valde svenska som språk.
Väldigt enkel att installera.

Därimot fick jag problem med att installera vissa tillägg som t.ex. Java

då jag inte har kunskap hur man "mountar" i Linux

svenska Ubuntu
Ladda ner här

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-13 17:37 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-27 16:31
Inlägg: 39
Ort: Helsingborg
Anti skrev:
Det finns även Xubuntu som är anpassat just för slöa datorer. Jag har ej testat denna dist själ så jag vet inte hur bra den fungerar.


Jag försökte installera Ubuntu på min Compaq Presario 1234 med mindre lyckat resultat. Installationen låser sig efter ett antal timmars harvande med ett blinkande sträck som enda livstecknet. Jag testade sedan Pioneer Linux, en annan version byggd på Ubuntu, med samma resultat.

Skam som ger sig laddade jag sedan ner Absolute Linux som är en light version av Slackware 12. Installationen med det distrot gick bra, men vid starten av det installerade OS-et får jag ett felmeddelande om I/O fel vid skrivning till hda1, samt "Attempt to remount root device as read/write failed!"

Jag kommer nu att testa Xubuntu också, vi får väl se om den funkar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-13 18:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har den datorn skött sig perfekt med Windows tidigare?

Man skulle nästan kunna misstänka något latent hårddiskproblem. Så gott som alla hårddiskar som är tillverkade under de senaste 10 åren har en del inbyggda diagnosfunktioner, det brukar kallas S.M.A.R.T. Ofta "frågar" datorns bios hårddisken om eventuella felkoder i samband med bootning och skriver ut en text om det som man i bästa fall hinner se. Men Compaq-datorer för hemmabruk (Presario och liknande) brukar tyvärr INTE göra det.
Det finns ett testprogram som heter DFT, som man kan använda för ändamålet.

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Det körs från diskett, så det vill till att datorn har en fungerande diskettstation.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-13 18:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tyvärr är SMART ofta disablat i bios av ngn anledning.
Men kolla om man kan slå på det.

Fö låter det lovande att så många här kan lite Linux, jag skall nog våga mig en övergång numera, börjar tröttna rejält på billys bug numera..

Hoppas jag kan få hjälp senare..på andra sidan...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-13 21:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja unix kräver lite swap utrymme på hårddisken och om det är fel på disken där denn swappar blir det snabbt problem.

För länge sedan hade jag ett liknande problem med en slackware distribution på en burk som klarade att köras windows95 (tror jag det var).

Det visade sig vara en minnes modul som var halv bra som ställde till det, Unix gillar inte sånt.

Fast det var för drygt 10 år sen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 16:59 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-27 16:31
Inlägg: 39
Ort: Helsingborg
torbjorn skrev:
Har den datorn skött sig perfekt med Windows tidigare?


Jodå, så perfekt som det kan vara med Windows 98. I varje fall har jag inte haft några fel som tydde på hårddiskproblem. SMART har jag inte, datorn är för gammal för det.

Jag har gjort flera försök sedan mitt förra inlägg. Problemet är DMA, eller snarare att jag inte kan stänga av den, trots att jag skriver "ide=nodma" i LILO. Jag har lyckats lura igång Absolute Linux med hjälp av start CD och hugesmp.s ide=nodma sedan start manuellt, men då körs inte LILO och nödvändiga processer startas inte upp. Jag hade bla. inte tillgång till mus, så det var något jobbigt att manövrera. Men Linux fungerar, bara det går att stänga av DMA. Vad jag inte begriper varför kommandot i LILO inte fungerar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-18 14:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Ja unix kräver lite swap utrymme på hårddisken och om det är fel på disken där denn swappar blir det snabbt problem.

För länge sedan hade jag ett liknande problem med en slackware distribution på en burk som klarade att köras windows95 (tror jag det var).

Det visade sig vara en minnes modul som var halv bra som ställde till det, Unix gillar inte sånt.

Fast det var för drygt 10 år sen.

/Aryan


Hur mkt swap är lämpligt (egen partition väl?)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-18 18:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Jag tror att swap i Unix/Linux oftast är allokerat på en egen partition. Det går säkert att fixa till det på annat sätt men min erfarenhet när man installerar Unix/Linux är att man skapar en eller flera swap partitioner.

De rekommendationer på hur mycket swap som är lämpligt som jag har stött på har varierat från 2-3 ggr RAM-minnet. Detta verkar vara ganska mycket swap. Jag har 512 MB RAM och 1024 MB Swap och jag har aldrig varit med om att minnet tagit slut.

Just nu kör jag KDE med Kaffeine (Mediaplayer kollar film), aMsn (chat), Ktorrent (nerladdning), Firefox (web), Gimp (grafik) och BOINC (Beräknings prg) igång och har jag fortfarande 800 MB swap kvar.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-18 19:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Anti skrev:
Jag tror att swap i Unix/Linux oftast är allokerat på en egen partition. Det går säkert att fixa till det på annat sätt men min erfarenhet när man installerar Unix/Linux är att man skapar en eller flera swap partitioner.

De rekommendationer på hur mycket swap som är lämpligt som jag har stött på har varierat från 2-3 ggr RAM-minnet. Detta verkar vara ganska mycket swap. Jag har 512 MB RAM och 1024 MB Swap och jag har aldrig varit med om att minnet tagit slut.

Just nu kör jag KDE med Kaffeine (Mediaplayer kollar film), aMsn (chat), Ktorrent (nerladdning), Firefox (web), Gimp (grafik) och BOINC (Beräknings prg) igång och har jag fortfarande 800 MB swap kvar.


OK, låter som det jag minns när jag intresserade mig för Linux för 8 år sen..
Jag drar till med en gig så får vi se (har också 512 Mb RAM i denna gamla trotjänare från 2001)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-19 02:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Skillnaden mellan swap-partion och swap-fil är inte sådär väldiga. Jag har inte använt swap-partion i linux på åratal.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011