Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den ökande trafiken.
InläggPostat: ons 08-04-02 08:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
En resa som inte görs är allra miljövänligast. En resa som görs med cykel eller tåg är bättre än bil. Hur gör man för att minska eller i alla fall bromsa trafikökningen?

Citat:
Allt trängre på vägarna
Sedan 1990 har antalet lastbilar ökat med 160 procent och ökningen har varit särskilt stark de senaste två åren.

- E6:an är det helt dominerande godsstråket genom Skåne, säger Lars Örnfelt, planeringschef på Vägverket.

På trafikplats Hofterup på E6:an passerar varje dag över 6000 lastbilar.

Allting tyder på att kurvorna kommer att fortsätta uppåt. Om fem år spår Vägverket att den tunga trafiken genom Skåne har ökat med ytterligare 25 procent.

- Det blir mer och mer trängsel och svårare att komma fram, säger Lars Örnfelt.

För att förebygga problemen ska Vägverket bygga trefiliga fält på vissa delar av E6:an. Kilometerskatt för tung trafik utreds också.
Bortom hörnet väntar sedan nästa stora utmaning: Fehmarn-Belt-förbindelsen om tio år.

- Det gör att godstrafiken kommer att öka väldigt mycket från södra Europa och uppåt och det innebär en ökad belastning och väsentligt mycket mer lastbilar. Så trafikanterna kommer att uppleva det som jobbigt, säger Anders Olshov, analytiker på Öresundsinstitutet.

Skåne kan då hamna i ett läge där trängseln på allvar börjar kosta pengar och varje stopp i trafiken orsakar långa köer.

- Skåne kommer att påminna om Holland om inget görs. E6:n blir en transportkorridor med väldigt mycket lastbilstrafik som ska frakta gods, säger Anders Olshov.


http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasMer

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 08:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att bygga fler och bredare väger som VV vill göra ökar i varje fall trafiken.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 15:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Alla vill ha mer godstrafik på tåg, men det blir bara mer och mer lastbilsgods. Tågen klarar inte lastbilarnas snabbhet från dörr till dörr.

Citat:
Fiasko för godstågtrafiken
Publicerad 2 april 2008 - 15:25
Uppdaterad 2 april 2008 - 16:06



Idag rullar det mer än dubbelt så många lastbilar på E6:an som 1990. Försöken att styra mer gods till järnvägen har misslyckats. Istället för att öka har i tågtransiten genom Skåne i själva verket minskat de senaste åren, det visar siffror från Banverket.

Webb-TV

Allt mindre gods per tåg
Extrem ökning av lastbilstrafiken (1/4 2008)
Flera aktörer menar nu att järnvägsinfrastrukturen borde byggas ut.
- Det finns inte kapacitet på järnvägen i den utsträckning som vi skulle vilja, säger Lars Karlsson, vd för hamnen i Malmö.

Många förespråkar också kilometerskatt för tung trafik för att göra det dyrare att köra på vägen.
- Det krävs bara att regeringen har lite kurage. Det finns stora ekonomiska intressen som inte vill ha dyrare vägtrafik, säger Karin Svensson Smith (mp).

Trafikökningen på E6:an har flera negativa följder, inte minst för luften. Utsläppen av kväveoxider har visserligen minskat på grund av att fordonen blivit bättre. Men den tunga trafikens utsläpp av koldioxid över Skåne har däremot ökat. Nya siffror framtagna av IVL Svenska Miljöinstitutet visar att utsläppen blivit 13 procent högre sedan 2000.
- Om den tunga trafiken fortsätter att öka med omkring sex procent om året som vi tror får vi en allt besvärligare situation för miljön, säger Lars Örnfelt,


http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasMer

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 16:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske en politiker vågar att sluta med att bygga ut vägar och i stället satsar pengar på kollektivtrafik och cykelbanor.

Det krävs mycket mod, kanske tom politisk självmord för det. Alla kommer att tycka att man är helt galen, kör ekonomin i botten osv, men det är det som skulle krävas på många håll för att minska (gods)trafik på väg.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Alla ser till sin egen bakgård och i en annan tråd räknade jag upp fyra vägsträckor som var viktiga för Hässleholms kommun. Eftersom godstrafiken på järnväg och ökar på vägarna står man inför ett vägval: fler och bredare vägar, eller att på olika sätt (exempelvis kilometerskatt) se till att godset hamnar på järnväg istället. Vägtransporter är billigare och snabbare än järnväg. Gör man vägtransporterna dyrare blir detta lite mindre attraktivt. Jag hade önskat att mer godstrafik gick på tåg, men jag vet till exempel att under hela min arbetsplats 40-åriga historia har man skickat maskinerna som tillverkas här på järnväg bara en handfull gånger. Det går för långsamt och är dessutom dyrt. Man låter hellre en lastbil köra godset till Göteborg där det lastas ombord på ett fraktfartyg och skeppas ut i världen. För några veckor sedan kom två ryska lastbilsförare (kunden ville nödvändigtvis ordna transporten själv) på måndagen. De övernattade i sina lastbilar till på torsdag morgon då det var dags att lasta på maskinen på dem och köra dem till Ryssland. Det där kan aldrig Green Cargo konkurrera med!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011