Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Leder internet till ökad demokrati?
Jovisst 55%  55%  [ 6 ]
Beror på tidsperspektiv 27%  27%  [ 3 ]
Nej 18%  18%  [ 2 ]
Antal röster : 11
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 07:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Detta var ingen enkel fråga! Jag svarar "ja" eftersom internet gör det enklare för var och en att åtminstone i efterhand få ut protokoll och underlag till beslut från kommun, region och riksdag. Tidigare när man var tvungen att besöka kommunhuset, biblioteket, eller ringa till kommunhuset var det nog så att endast de som var oerhört engagerade (utan att behöva vara aktiv i något parti) eller de som berörs speciellt av ett beslut bemödade sig att inhämta den information som alla har rätt till. Detta är dock, och kommer att vara så ett antal år till, en generationsfråga. De som inte är vana vid datorer och internet hamnar steget efter, särskilt då myndigheter och partier alltmer tror sig nå ut till alla bara informationen finns på internet. I partiarbetet på lokalnivå kan man tappa bort en hel generation om åsikter underifrån helt ska komma från enkäter på internet istället för studiecirklar, bara för att ta ett exempel. Däremot i beslutande organ tror jag att alla partier har ett behov av föryngring, något som nog istället blir svårare att engagera internetgenerationen. Man har svårt att ta till sig trögheten och det politiska rävspelet bakom. Dessutom har nog alla svårt att överföra sitt engagemang för sina hjärtefrågor i exempelvis den kommunala nämnden.

För medborgaren som inte är engagerad i ett parti är det som sagt enklare att få del av exempelvis kommunens planer för nya stadsdelar, badhus, nytt dagis och bakgrunden till nedläggningen av en vårdcentral - ofta "hårda" frågor. Å andra sidan är ju egentligen alla politiska frågor "hårda", även skola och äldreomsorg. Det politiken fattar beslut om är det hårda. Det mjuka kommer först på det enskilda äldreboendet och beslutas där av ledning och personal.

En annan generationsfråga är tidningsläsning. Unga har alltid varit sämre på att läsa (lokala) dagstidningar och detta är något som internet inte har ändrat på. På så vis kan ofta unga ofta missa det lokala - det som många gånger engagerar dem mest. På internet är det de nationella eller internationella frågorna som dominerar.

Nu har jag verkligen snurrat till det... Men som sagt var frågan är inte enkel och man kan resonera länge kring det.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 08:50 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
'Ökad demokrati', vad är det? Internet leder till att det är lättare att få tag i info för de som vill. För de som inte bryr sig, så blir det ingen skillnad. Mitt svar är alltså 'nej'.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 10:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
'Internet leder till att det är lättare att få tag i info för de som vill. För de som inte bryr sig, så blir det ingen skillnad. Mitt svar är alltså 'nej'.


Samma analys av internets fördelar gjorde att jag svarade ja :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 11:57 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
MagnusH skrev:
'Ökad demokrati', vad är det?

Enligt Robert Dahl ur ”Demokratin och dess antagonister” (1989)

För att en process skall anses vara demokratisk ställer upp Dahl fem kriterier:

• Effektivt deltagande
• Jämlik rösträtt i det avgörande stadiet
• Politisk förståelse
• Kontroll över dagordningen
• Inklusion

Effektivt deltagande
Under den process som leder till bindande beslut, skall medborgarna ha adekvata och likvärdiga möjligheter till att uttrycka sina preferenser angående det slutliga resultatet. Medborgarna skall också ha adekvata och likvärdiga möjligheter till att dels placera frågor på dagordningen, dels att kunna uttrycka skäl till varför man väljer ett resultat eller utfall framför ett annat (Dahl 1989:109).
Internet stärker detta kriterium enligt mig.

Jämlik rösträtt i det avgörande stadiet
Vid det avgörande stadiet i det kollektiva beslutsfattandet, skall varje medborgare vara försäkrade om att de har jämlika möjligheter till att uttrycka val, som betraktas med samma vikt jämförd med andra medborgares val. Det är endast dessa val som är och skall vara relevanta för beslutsprocessens utfall (Dahl 1989:109).
Internet spelar ingen roll för detta.

Politisk förståelse
Varje medborgare bör ha adekvata och jämlika möjligheter till att upptäcka och bedöma (inom den tid som är nödvändigt och krävs för beslutet) de olika val i sakfrågan, som det skall beslutas om. Detta i förhållande till vad som ligger i individens eget intresse (Dahl 1989:112).
Internet stärker detta kriterium.

Kontroll över dagordningen
Medborgarna skall ha en exklusiv möjlighet att bestämma vilka sakfrågor som skall tas upp på dagordningen, vilket det skall beslutas om i den demokratiska processen (Dahl 1989:113).
Internet stärker detta kriterium

Inklusion
Här säger Dahl att alla vuxna medborgare inom landet skall ingå i demos, förutom tillfälliga besökare och personer som bevisligen har ett mentalt handikapp (Dahl 1989:129).
Internet spelar ingen roll i detta sammanhang.

3 av 5 kriterier stärks enligt mig och de övriga är opåverkade. Detta fick mig att rösta ja på frågan.

Är inte föreningar av typen etanol.nu ett utmärkt exempel på vad internet kan innebära för demokratin.

OBS: Källan har jag bara snott rakt av från internet för jag hittar inte mitt ex av demokratin och dess antagonister. Källan stämmer med min minnesbild av hur Dahl resonerade om demokrati.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 12:04 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Anti skrev:
MagnusH skrev:
'Ökad demokrati', vad är det?

Enligt Robert Dahl ur ”Demokratin och dess antagonister” (1989)

För att en process skall anses vara demokratisk ställer upp Dahl fem kriterier:



Jag har svårt för att komparera demokratisk, eftersom det är en styrelseform, inte ett värdemått. Demokrati är bra för att inte ett land skall hamna i helt felaktiga händer, men det passar verkligen inte till allt. Tex för att leda ett företag eller en trupp.

Citat:
3 av 5 kriterier stärks enligt mig och de övriga är opåverkade. Detta fick mig att rösta ja på frågan.


Vilka var de tre?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 14:07 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Demokratiidealet går inte att komparera, det håller jag med om. Men när vi diskuterar om Internet har ökat demokratin så antog jag det var om Internet har bidragit till att den faktiska situationen närmat sig idealet.

De tre kriterier som stärks enligt mig:
*Effektivt deltagande
*Politisk förståelse
*Kontroll över dagordningen

Medborgarnas möjlighet att påverka dessa kriterier har ökat då kostnaden för att publicera ideer till ett stort antal mottagare har sjunkit drastiskt.

För att se ett exempel på detta så är den Ron Pauls presidentkampanj i USA ett bra exempel. Pauls budskap har till stor del spridits av gräsrötter på bloggar och Youtube.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 15:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Givetvis Chaan!
Hur kan du ha missat mitt parti...? :shock:
Det är helt uppnbart att de etablerade partierna skulle få problem med helt öppen och krtisk debatt. Därför är de väldigt försiktiga med att låta ens medlemmar debattera ngt avgörande på nätet.
Nej, det skall vara "arbetsgrupper" o liknande, som är lätta att styra för partistyrelsen.
All makt utgår från den i alla de etablerade partierna.
Sedan finns det begränsade möjligheter att försöka rikta om skutan vid varje partistämma, den som sett t.ex en mp-stämma (som verkar var de som mest frågor att avgöras på stämmorna), förstår hur enormt svårt det är att komma ngnstans i ett vanligt parti.

Med AD är det annorlunda.. 8)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-04-04 15:58 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Chaan skrev:
Efter att ha försökt trycka på Miljöpartiet och Grön Ungdom under flera år för att försöka få dem att starta ett internetforum så gav jag upp några år sedan - och de få (en?) miljöpartist som var på folkets sida har slutat. Så det vi ser hända tycker jag e att politikerna fjärmar sig alltmer när nu folket fått ytterligare ett media att försöka trycka på och uttrycka åsikter med - internet. miljöpartiet har slutligen assimilerats och sätter inte ned foten längre - ens i miljöfrågor.


Partier är till stor del antidemokratiska i sin struktur så att Miljöpartiet kämpade mot ett fritt forum för ideutbyte är inte så konstigt. Det är ganska uppenbart att partier tjänar mer på åsiktsmonopol än på åsiktspluralism.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-04-04 16:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Anti skrev:
Chaan skrev:
Efter att ha försökt trycka på Miljöpartiet och Grön Ungdom under flera år för att försöka få dem att starta ett internetforum så gav jag upp några år sedan - och de få (en?) miljöpartist som var på folkets sida har slutat. Så det vi ser hända tycker jag e att politikerna fjärmar sig alltmer när nu folket fått ytterligare ett media att försöka trycka på och uttrycka åsikter med - internet. miljöpartiet har slutligen assimilerats och sätter inte ned foten längre - ens i miljöfrågor.


Partier är till stor del antidemokratiska i sin struktur så att Miljöpartiet kämpade mot ett fritt forum för ideutbyte är inte så konstigt. Det är ganska uppenbart att partier tjänar mer på åsiktsmonopol än på åsiktspluralism.


Ja, hela iden med ett vanligt parti med åsiktspaket är ju att samla dem som tycker likadant.
Inte konstigt att debatten uteblir i många fall..
Ungefär som att detta forum skulle ersättas med styrelsemöten och årsmöten enbart.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 21:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Tyvärr befolkas alla partier av en hel del folk som är rena kameleonterna. Vad partitoppen än kommer med för idéer hävdar en del att de minsann alltid tyckt så och att detta alltid varit en viktig fråga för dem, fastän vindarna blåste åt motsatt riktning bara några år tidigare. Samtidigt tror jag inte att de som vill komma någonstans kan vara några kameleonter. Det går aldrig att vara passionerad, engagerad och idealist och samtidigt kameleont. Därför är det den som sätter sig in i frågor (bland annat med hjälp av internet) och aktivt debatterar (bland annat med hjälp av internet) som är den som kan påverka och komma någonvart. Och då kanske denna ses som någon som inte representerar massorna, utan bara lyssnar till sig själv. Vad vet jag?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 22:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Demokrati = folkstyre.

Sant.

Men ibland blandas ordet ihop med medbestämmande, rättvisa, frihet, valfrihet, yttrandefrihet och så vidare...

Det var poppis innan folkomröstningen om EU-medlemsskap att prata om "demokratiskt underskott". Det var nog få som förstod vad som menades med det!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 22:47 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Ord som demokrati och rättvisa används i alla möjliga och omöjliga sam,manhang. Kan betyda nästan vad som helst, beroende på vem man frågar. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 23:25 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Chaan skrev:
Jag tror att internet på sikt kommer lyckas luckra upp elitstyret
Jag håller med. Jag tror partierna står inför liknande utmaningar som skivindustrin. Partierna har under en lång tid haft monopol på distributionskanalerna för idéer. Ett stort antal tidningar har en politisk inriktning. Politiken har distribuerats via de klassiska medierna (tidningar, radio, TV). Partierna har i stora drag kunnat styra vad medierna skall rapportera och fram för allt vad som är aktuellt på agendan.

Med Internets intåg så är utbudet fragmenterat. Det är inte lika givet att att man når medborgarna via de kanalerna som man kontrollerar.

Precis som skivindustrin verkar partierna snarare kämpa mot denna utveckling.

Jag är inte så insatt i hur Sverige Demokraterna får ut sin information men det skulle kunna tänkas att SD är ett parti som anammat den nya tekniken. Detta på grund av att tillgången till de traditionella distributionskanalerna är begränsad.

Det är skillnad på de traditionella partiernas kris och demokratins kris.

Slutligen representativdemokrati är redan i sig en begränsning av "folkets" inflytande över besluten med klar "förmyndarkaraktär". Detta på grund av urvalet som sker vid val. Detta är en metod som diskuterades mycket vid grundandet av USA. Folket måste skyddas från sig själva via att förtroende tilldelas framstående medborgare. Detta till skillnad från lottning som styrt vilka som tilldelades förtroendeuppdrag i t.ex. antika Grekland. Detta behandlas i "Den representativa demokratins principer" av B. Manin. Återgivet fritt från minnet.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Senast redigerad av Anti lör 08-04-05 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011