Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 13:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-06-16 07:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
De är dummare.

"Jag ifrågasätter om etanoldrift är så särskilt miljövänligt. Man måste ju byta olja dubbelt så ofta och hur bra är det för miljön?"

"Det finns inte ekologisk lättmjölk. Vitaminerna man tillsätter är inte ekologiska."

"Har du tänkt på de långa transporterna av etanolen?"

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-06-16 08:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
"Jag ifrågasätter om etanoldrift är så särskilt miljövänligt. Man måste ju byta olja dubbelt så ofta och hur bra är det för miljön?"


Ah, den är bra. Givetvis är det bättre att köra upp ca 1000 liter oljeprodukt, så man slipper förbruka 5 liter extra (eller vad en motor nu rymmer) av en annan oljeprodukt. :-)

Förresten, har hört att oljan bryts ner efter några år, vet inte om det stämmer. Alla giftiga tillsatser i motorolja är väl ingen höjdare förstås.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-06-16 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MagnusH skrev:

Förresten, har hört att oljan bryts ner efter några år, vet inte om det stämmer. Alla giftiga tillsatser i motorolja är väl ingen höjdare förstås.


Det stämmer, det finns en bred flora av jordlevande bakterier som är bra på att bryta ner mineraloljeprodukter. Folk som gör misstaget att försöka utrota ogräs med spillolja eller dieselolja kanske lyckas på kort sikt men sen växer det ännu värre där några år senare. Det finns anledningar till att växtligheten ofta är frodig bakom gamla verkstäder...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-06-27 00:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
MagnusH skrev:
göinge skrev:
"Jag ifrågasätter om etanoldrift är så särskilt miljövänligt. Man måste ju byta olja dubbelt så ofta och hur bra är det för miljön?"


Ah, den är bra. Givetvis är det bättre att köra upp ca 1000 liter oljeprodukt, så man slipper förbruka 5 liter extra (eller vad en motor nu rymmer) av en annan oljeprodukt. :-)

Förresten, har hört att oljan bryts ner efter några år, vet inte om det stämmer. Alla giftiga tillsatser i motorolja är väl ingen höjdare förstås.


Man kan ju förringa eller skratta åt detta men faktum är ju att den oljan som byts ut skall ta vägen nånstans den med?

Ingen orsak att ge upp etanolen imo men räknar man på olja och service så kostar en etanolbil mer än samma bensindrivna bil? Majoriteten som kör på etanol gör det pga ekonomiska skäl tror jag..
Olja och oljefilter á 500 kr eller så mellan ordinarie service påverkar så klart den ekonomiska kalkylen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 07:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
En del av den ökade kostnaden på grund av tätare serviceintervall tas för min del ut av att försäkringen är något lägre. Dessutom är ju fordonsskatten lite lägre för en fabriksny etanolbil. De som köpt sin etanolbil efter att miljöbilspremien infördes kan ju serva bilen många gånger för de pengarna. Vissa kommuner har ju också fri parkering för miljöbilar och i Stockholm slipper ju etanolbilarna än så länge trängselskatten. Så nog går det ihop ekonomiskt för etanolbilsägaren!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 07:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vi kommer säkert att få se minst lika långa bytesintervall som för bensinbilar snart. Troligen längre. Men det måste ju provas ordentligt först.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 08:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
...dessutom har ju sedan flera år ett tips från bilbranschen för att hålla bilen i bra skick och därmed hålla nere bränsleförbrukning och avgasutsläpp varit att serva bilen ofta!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 09:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Framöver kan vi nog mer och mer vänta oss att se "dynamiska" serviceintervall, där tiden till nästa oljebyte beräknas med ledning av hur bilen verkligen används. Om en bil t ex går under sådana förhållanden att oljan aldrig får bli riktigt varm så att bränsle och kondensvatten får tillfälle att avdunsta (exempelvis många kallstarter, korta körningar i stadstrafik osv) så måste så klart bytesintervallet förkortas, och vice versa.
Om en motor går mest i långväga landsvägstrafik så att man inte riskerar någon anrikning av konstigheter i oljan, så bedömer jag att man nog kan öka oljebytesintervallen jämfört med vad man är van vid från bensinmotorer, detta eftersom oljan inte längre förorenas av sot.

På konverterade motorer av de sorter som säger till själva när det är hög tid för oljebyte genom att hydrauliska ventillyftare börjar slamra, så är det helt klart att samma olja klarar sig längre när man kör på E85 än på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-29 13:12 
Offline

Blev medlem: sön 07-01-07 12:11
Inlägg: 57
torbjorn skrev:

På konverterade motorer av de sorter som säger till själva när det är hög tid för oljebyte genom att hydrauliska ventillyftare börjar slamra, så är det helt klart att samma olja klarar sig längre när man kör på E85 än på bensin.


Så blev det på min seat.Det hördes ett tickande ljud när bilen var kall vid start.Byte av olja och då försvann ljudet.
Så här har det blivit sedan jag har börjat blandtankat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 20:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
"Jaha? Och vad har du tänkt att man ska göra med alla bensinbilar? Skrota dem?"

"Har du tankat etanol varje gång? Vågar du det? Det är ju mer brandfarligt än bensin."


Jag vill påpeka att alla citat jag har kommit med här är autentiska! Alla citat har sagts av vanliga människor jag har träffat och diskuterat bränslen i allmänhet och etanol i synnerhet med.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 12:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
"Om man ska samåka måste ju alla ändå köra till uppsamlingsstället och då är inte så mycket vunnet."

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 15:49 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Lind skrev:
Etanolen har rengörande inverkan. Vid vilken blandningsgräns som all sot från bensintiden börjar släppa vet jag inte. Men mycket av sotet hamnar i oljan som får förändrade egenskaper. Då kan det börja ticka om lyftarna vid start.

Nja, sotlager i en motor omsätts av förbränningen, Börjar du köra på ett icke sotande bränsle så kommer det inte att ersätta bortbrännt sot. Sotflagor som lossnar i förbränningsrummet har jag svårt att se skulle försvinna ned i oljan. Väldigt glest mellan kolvringar och cylinderväggar i så fall.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011