Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 20:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
skeberg skrev:
I nya moderna motorer vill jag nog påstå att det är osannolikt att komma upp i 10% besparing, snarare strax över 5 skulle jag villa påstå.

Dessa fem procent ligger väl innanför marginalerna för eventuella mätfel du får när du "kollar förbrukningen". Även om du kunde mäta upp exakt samma bränslevolym, och hade exakt samma körschema hela tiden (med exakt samma gaspådrag på exakt samma ställe) skulle du få mer än 5% skillnad i bränsleförbrukning om det var högtryck eller lågtryck på vintern eller sommaren, med samma bränsle.

Jag tror till och med att placebo-effekten påverkar din egen körstil tillräckligt för att ge utslag. Men så länge du inte har möjligheten att logga alla parametrar (du ville ju inte ens köra tanken tom på *** innan du skulle tanka E85...) bör man ta förbrukningssiffrorna med en nypa salt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 20:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Ett bra exempel på detta är om man jämför en Volvo B23E-motor med en B230E. Båda dessa har exakt likadant K-jetronic insprutningssystem, men B230E är känd för betydligt lägre bränsleförbrukning. Och detta beror framför allt på ett mer avancerat avgasåtercirkulations (EGR) -system, som reglerar flödet aktivt beroende på motorbelastning. Den gamla B23E har, om den överhuvudtaget har EGR, bara en primitiv on-off-reglering. En annan bidragande orsak är förstås att B230E har ett modernare tändsystem.

Jag har bestämt för mig att en motor-mekare som jobbade på Volvo Komponenter i Skövde (Volvos motorfabrik) talat om för mig att B230-motorn är en lågfriktions-variant av B23. Tydligen var slitage-delar som ex. vevlager annorlunda (miskade?).
Nu är det evigheter sedan jag jobbade där (och på den tiden arbetade jag bara med yttre montering av de vita motorerna, och med bearbetning av stora dieslar).
Jag skulle gärna se lite mer dokumentation om detta innan jag betämmer mig på vilket ben jag ska stå.
:wink:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 22:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det stämmer att en del "invärtes" skillnader också finns mellan B21/B23 och B200/B230-motorerna.
Men de stora förbättringarna är ändå att man fick bättre teknik när det gäller tändsystem mm i mitten av 80-talet.

B21/B23 hade ju alltid mekanisk tändförställning, medan B200/B230 (utom kanske det allra första året) hade mikroprocessorstyrt tändsystem med knackreglering. Som regel Bosch EZ-K när motorn sitter i en 740, och Bendix-Rex eller Chrysler när den sitter i en 240. Jag tror den har Bendix-Rex i 300-serien också.

EGR förbättrades ju också, som redan nämnt.

På förgasarmotorerna var det ett stort framsteg (ur bränsleförbruknings- och avgasutsläppssynpunkt, men kanske inte ur felsökningssynpunkt) när den gamla Stromberg eller Pierburg-förgasaren ersattes med en tvåstegs Solex fallförgasare.

Det finns exempel på 740 med B230E som (vid bensindrift) klarar sig på 0,75 l/mil vid landsvägskörning, det skulle knappast vara möjligt på en några år äldre Volvo med t ex B23E.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 03:49 
Offline

Blev medlem: mån 08-07-07 10:08
Inlägg: 7
Ort: Från
Har nu kört ca 400 mil med inblandning och kunnat konstatera viktiga erfarenheter.

startade med en 20% iblandnning och kunde inte konstatera märkbar förbrukningsökning. Vid 30 till40% iblandning kunde jag uppleva att jag var tvungen att justera upp tomgången men att bilen upplevdes som piggare.
Bränsleförbrukningen vid denna iblandning hade dock märkbart ökat med ca:15% tiil 1.2 l/M.
Fortsatte sen med körning upp till max 53% iblandning varvid bilen förlorade mycket kraft och förbrukningen rusade upp i höjden med mer än 50% ökning till en bit över 1,5 l/m.

All mätning utfördes under normal landsvägs körning.

Misstänker att bränslefiltret behöver bytas eftersom jag hör ett annat ,mer anstränkt ljud ifrån bränslepumpen efter all spriten men de får vara kvar tills nästa försommar då jag tar ut bilen igen. Nu är gammlingen vinterinställd.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011