Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Klimataggregat
InläggPostat: mån 08-07-28 20:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag sitter här i sommarvärmen och svettas. Datorerna, för det är två stycken hjälper ju till att värma upp ett mindre rum. Det märks ju speciellt nu. Därför har vi köpt ett klimataggregat, ett Bosch PAM 18100.
Det står här (en golvmodell på hjul) och brummar nu bakom ryggen på mig. Vi hoppas på att det är en god investering, men redan nu upptäcker vi att det är ett absolut krav att varmluften får blåsa ut ur bostaden. I butiken lät försäljarna som att det var av underordnad betydelse. "Det är inte nödvändigt, men en fördel." sa dom, ungefär. Här visar det sig att utloppsslangen blir "glödhet" av överskottsvärmen som måste blåsa bort.
Detta gjorde att jag fick lite extra att fixa med, en tur till byggmarknaden.

Över fönstren i rummen finns det en ventil som skall släppa in luft, för att (flerfamiljs)husets ordinarie utsug, köksfläkt, badrum etc. skall fungera. Där fick jag med lite avloppsplaströr göra en anslutning till "inloppsventilen". Jag tog bort locket på ventilen och stoppade in min ihopsatta rörstos. Så det blåser ut från den ventilen i stället. Nu på sommaren står det ju alltid något fönster eller balkongdörr på glänt, så det torde nog inte störa husets ordinarie ventilation. Och under vintern behövs ju ingen luftkylare.

Om ni har planer på att köpa något sådant här, så fundera på om ni inte kan fixa en isolerad utloppsslang. Det måste finnas även för 100-slangar, som våran kylare har. Det finns till större anläggningar. Det bästa är ju naturligtvis en sådan som sitter på utsidan av huset och bullrar. Den kan ju dessutom fritt droppa ifrån sig av kondensvattnet. På våran maskin finns en lysdiod som säger till när behållaren är full, och måste tömmas.

Så trots allt, en sval luftström drar över golvet i sommarhettan.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-28 22:32 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Om slangen inte är tjock så kan man använda climaflex polueten isolering. typ dessa ska finnas enligt uppgift till d=114 mm.
Bild

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-29 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet om man vill ha kyla är förstås att skaffa en billig luft/luft-värmepump och köra den som AC. Då har man ju nytta av investeringen även under de årstider huset behöver värmas upp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-29 22:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Problemet med en kylanläggning som har varmluftsevakuering är att kopplar man slangen på en ventil (man är ju så illa tvungen att få ut värmen...) kommer aggregatet att skapa ett undertryck i lägenheten/rummet.

Inkomster och utgifter. Luft som pumpas ut måste ersättas av annan luft. Vilket innebär att varm utomhusluft måste släppas in någon annanstans.
Jag har själv en sådan här men jag använder den inte så mycket nu för tiden: den orkar inte med...
I morgon ska jag ställa ut den på terassen och koppla kall-luftsblåset till in-luftsventilen, så jag får in kall luft i lägenheten istället för sommarvarm luft.

Men som nämnts ovan, bäst vore kanske en riktig värmepump från K-Rauta eller liknande.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011