Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 16:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
Ojoj, du har inte varit här på länge va...?
Under älven...

Det finns ju redan en, måste ni ha flera?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 10:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Chaan skrev:
Ca 50% av Sveriges tillväxt sker i Stockholmsområdet


Det där har jag svårt att tro på. Stockholms tillväxt ligger kring snittet för Sverige, och så stort är det inte. En fjärdedel vore rimligare, vds tre fjärdedelar utanför.

Eller du kanske menade befolkningstillväxt, när jag tänker efter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 21:07 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
SCB har annars lite bra statistik, titta på BRP (bruttonationalprodukt). I stort sett är det kopplat till befolkningen, men där Sthlm har lite över snittet per capita. Drygt en fjärdedel av ekonomin ligger i Sthlm. Tillväxten i procent mellan de olika regionerna varierar från år till år, ibland är stockholm under snittet, ibland över.

Tillväxt i procent 2006 (senaste)

http://www.scb.se/templates/pressinfo____240368.asp

Så det där 40%, de skulle jag ta med en stor nypa salt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 15:14 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Chaan skrev:
MagnusH skrev:
SCB har annars lite bra statistik, titta på BRP (bruttonationalprodukt). I stort sett är det kopplat till befolkningen, men där Sthlm har lite över snittet per capita. Drygt en fjärdedel av ekonomin ligger i Sthlm. Tillväxten i procent mellan de olika regionerna varierar från år till år, ibland är stockholm under snittet, ibland över.

Tillväxt i procent 2006 (senaste)

http://www.scb.se/templates/pressinfo____240368.asp

Så det där 40%, de skulle jag ta med en stor nypa salt.


2006 var det knappast samma högkonjunktur som det varit senaste året och vid högkonjuntur går det alltid varmast här.



Nej, det stämmer inte det heller. Kolla senaste högkonjunkturen

1998: varmast i Östergötland
1999: varmast i Västra Götaland
2000: varmast på Gotland
2001: varmast i Jämtland

Citat:
Stockholmsområdet sade jag.


Slå ihop Stockholms län med Södermanlands, Närkes, Västmanlands och Uppsala län så får du ekonomin för Stockholmsområdet = den integrerade arbetsmarknaden Mälardalsregionen.


Hällefors ligger i Stockholmsområdet? Och Laxå? :-)

Citat:

Sedan vet jag inte om du försöker förvirra genom att använda "ekonomi" istället för "tillväxt" men saken torde vara klar - det finns inget tvivel om vart Sveriges ekonomiska motor ligger.


Den största ekonomiska tillväxten sker utanför Stockholm, och är därmed sveriges motor!

Det beror på att största delen av Sverigse befolkning bor utanför Stockholm. Du kan skapa en region utgående från vilket håla som helst och kalla det Sveriges motor, om du bara tar med tillräckligt mycket. Ungefär som Stockholms Handelskammare gör med jämna mellanrum.

Den procentuella tillväxten är varierar, sedan 1999 till 2006 har tex Blekinge haft högst procentuell tillväxt.

Eftersom Götaland är den största landsdelen, skulle jag tippa att det är Sveriges motor. Men jag har inte summerat siffrorna. ;-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_landsdelar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 19:23 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Chaan skrev:
Spelar ingen roll hur du räknar - det händer mest här i Norden inom tex ekonomi, kultur, bildning, politik, media och IT.


Ja, vem är det som försöker dribbla nu då? En viss desperation kan spåras när det visade sig att dina tiidgare påståenden är felaktiga.

Citat:
De ca 3 senaste högkonjunkturerna har det brukat sägas i tv att Stockholm (definition oklar.) står för någonstans kring hälften av Sveriges ekonomiska tillväxt.


Det har jag aldrig hört. Däremot har jag hört flera gånger på TV att etanol är jättefarligt...

Var och en får välja att tro på dig eller på SCB. Din övertro på Stockholm är nästan rörande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 07:29 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Chaan skrev:
Har SCB skrivit något om den ekonomiska tillväxten under den senaste högkonjunkturen?


Nej, men under högkonjunkturen innan, vilket visar att inte ens under IT-yrans glada dagar stämmer det att tillväxten var starkast i Stockholm. Är det stockholmshat att citera sveriges officiella statistik...

Det där med att TV sa att etanol var jättefarligt visar ju bara att det TV säger inte alltid stämmer. Tänk på det nästa gång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 07:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Om det inte redan är så (därom tvista di lärde) tror jag att den svenska delen av Öresundsregionen (Då menar jag Skåne, inget trams om att även Halland, Kronoberg och Blekinge ingår i Öresundsregionen... I själva verket kan man de facto knappt räkna in hela Skåne, men nu är ju Skåne ett län, så det är ju enklast att ta hela Skåne...) kommer att vara den viktigaste tillväxtregionen i framtiden!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 07:39 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Göinge, så får man inte säga., Det är ju stockholmshat! :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011