Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 13-01-19 01:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Vad tror ni? Vilket är bästa sättet att behandla en obehandlad odlingsbänk som denna:

http://www.blomsterlandet.se/Sortiment/ ... lingsbank/

Den är inte tryckimpregnerad, men man bör väl måla, olja eller på annat sätt behandla denna, annars ruttnar väl träet på en säsong? Vilket är bäst? Vilket är miljövänligast?

Jag tänkte nämligen att om nu trädgårdarna förses med jord och gräs på området dit jag flyttade i oktober ska jag i väldigt liten skala börja odla lite egna grejer. Förutom tomat och paprika som jag sedan länge haft i kruka, ska börja odla kanske morot och gul lök. Nu när detta med trädgårdsland är på tal, vad rekommenderar ni för en odlingsnovis som mig? Jag kommer att nöja mig med en eller maximalt två odlingsbänkar som den på bilden.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-01-19 08:43 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
njäe, miljövänligt rötskydd är ju en paradox....
rötskydd är ju gift som tar död på levande organismer och mig veterligt finns det inget som bara är gift för rötsvampar och jordbakterier utan man
riskerar att det inte är helt bra för övriga miljön.
det bästa sättet är att se till att inte träet har kontakt med jorden, ställ ramen på stenar 1 cm från marken och klä med fuktspärrplast inuti,
utan skarvar, tryck ner den bara , att det blir veck gör inget och skär av den precis ovanför jorden på insidan. och häfta fast den så att inte jord trillar ner vid kanten...
och glöm inte hål i botten så att regnvattnet tar sig ut..
då håller ramen i många år även om du bara oljar den för syns skull....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-01-19 12:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag målade våra vattenbädd (≈ drivbänk med pressening i) med falurödfärg. Det stoppar rötan bra och skydder nog bättre och längre än bara linolja.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011