Jag kollade på YouTube. Det var en man som svarvade i trä och gjorde en egen pipa, alltså en rökpipa. Han gjorde den av valnöt och pipskaftet av ek. Sedan när han skulle färdigställa alltihop, så oljade han in det med "Mineral oil". Sådana här "tekniska vätskor" heter ju olika på alla språk och t.o.m olika i England och Amerika i några fall. Det är inte enkelt att översätta även om vi båda talar ett germanskt språk. Eftersom man stoppar en rökpipa i munnen och andas i sig röken, så tvivlar jag på att Mineral oil är det som jag i första hand tänker på när jag ser ordet. Man skymtade dunken som han hade oljan i och den var färglös. Jag har själv gjort några enkla snickerier som används i kök och på matbord. Då har jag oljat med paraffinolja för den sägs vara både luktlös och smaklös. Paraffinolja är också färglös. Och paraffin hör ju till dom tre ämnen som inte är giftiga för människor, Guld, Platina och Paraffin. Våra kroppar kan i alla fall inte lösa upp dom i några giftiga beståndsdelar.
Hursomhelst, betyder Mineral oil paraffinolja eller är det något annat?
Och en förklaring om mig själv. Jag röker inte och tänker inte börja med det. Jag var bara lite nyfiken på händiga människor som kunde svarva och få till något snyggt. Och rökning i sig själv är ju tillräckligt ohälsosamt oavsett om det är i anslutning till mineralolja eller inte.
|