Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att förvarnas om blixten
InläggPostat: sön 18-07-29 18:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Årets värsta åskväder drabbade oss i dag. I och för sig var det ganska måttligt ändå, värre åskväder har jag varit med om. Det blev ett skyfall så gatorna förvandlades till kanaler och det blev även strömavbrott under ungefär 5 timmar.
Jag kom att tänka på att man kan bli förvarnad om ett åsknedslag i sin närhet. Jag har varit med om det ett par gånger och jag pratade även med en yrkeslärare i ellära och han hade upplevt samma sak. Han borde ju ha lite mer kunskap än jag, om man säger så. Men vi har alltså upplevt samma händelse.

Så här ligger det till: Om man håller t.ex armen framför en bildskärmen på en "gammaldags" tjockteve, så känner man den statiska elektriciteten och i bästa fall kan det nästan kännas som små gnistor som slår över i armbehåringen. Man kan även uppleva att det knastrar lite lätt. Om man är utomhus och ett åskväder är i antågande, så kan man om man är observant uppleva att man känner den här statiska elektriciteten på den plats där man befinner sig. Det känns på samma sätt som framför tjocktevebildskärmen, men mycket kraftigare och luften dras liksom uppåt. Torra löv och gräs kan lyfta och flyga i lite virvelvind uppåt. På personer med torrt och rent hår kan man se hårstrån som står rakt uppåt. Känner man något sådant, skall man genast gå, eller springa bort från platsen. Ofta är det ju kanske regn på gång och man söker skydd för det om det är möjligt. Första gången jag upplevde detta medvetet var jag på väg till en butik och det var alltså ute på en gata. Ungefär en ½ minut senare var jag framme vid butiken och råkade vara vänd mot den plats där jag alldeles tidigare hade gått. Då small det! Och just där jag hade gått. Det hade inte börjat regna i detta läget, det kom lite senare. Det regnade säkert längre bort, men det har jag inget minne av.
Nästa gång höll vi på att gräva en brunn. Jag stog nere i brunnen och grävde. Vi hade en stubbrytare med en tunna där vi fyllde schaktmassorna och hissade upp. Det hördes åska i närområdet och vi beslöt att avbryta. Jag klättrade upp för stegen, en järnrörstege, och när jag kom upp kände jag igen den här statiska elektriciteten igen. Vi gick snabbt inomhus, brunnen var bara 5 - 6 meter från huset. Då small det så att huset vibrerade. Det var ett äldre hus på landet så att fönsterrutorna skallrade bokstavligen. Och blixtskenet kom från den sidan där brunnen var. Stegen stog ju ner i fuktiga, kanske goda jordledande marklager i brunnens botten, så stegen var en bra åskledare i det läget.
Jag talade med den här yrkesläraren om det och han hade upplevt en liknade händelse. Dom var och fiskade när det drog ihop till oväder. Dom beslöt då av avbryta och gå till bilen som fanns i närheten. På vägen till bilen kände han också den här statiska laddningen på stigen där dom gick. När dom hade kommit 30 - 40 meter därifrån small det!
Så jag och den här yrkesläraren är överens om att man kan förvarnas om åsknedslag om man är medveten om detta och känner till förvarningstecknen. Är det någon annan som har upplevt något liknande?
Jag har inte genomsökt internet för att finna belägg för detta, men är övertygad om att det är så.

Och om någon händelsevis inte har upplevt en stubbrytare, kanske ovanligt bland yngre människor i dagens maskinella värd, så kan den t.ex se ut så här: http://www.bygdeband.se/plats/2447239/s ... ren-i-bro/
Det är alltså ett handvevat vajerspel på den. Och den aktuella brunnen bestog av 110 cm brunnsringar, så det fanns plats för både mig som grävde och en stege samt tunnan i vajerspelet. Man har alltså satt ett antal ringar på varandra och står nere i brunnen och gräver. I bästa fall sjunker ringarna ner av sig själv allteftersom man gräver ur.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-07-29 21:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inte upplevt detta själv, men tycker det verkar stämma ganska bra med vad jag har läst om resultaten från åskforskning då förra seklet var ungt. Det finns artiklar i Teknisk Tidskrift från 1930-talet, det mesta ligger ute på runeberg.org/tektid . Mycket i detta ämne är skrivet av "åskprofessorn" i Uppsala, Harald Norinder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011