Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 16:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dieselavgaser är inte bra.
InläggPostat: tor 07-09-13 14:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Från Forskning.se
Dieselavgaser särskilt farliga för hjärtsjuka

2007-09-13
Pressmeddelande från Umeå universitet

Hjärtsjuka kan löpa särskilt hög risk när de utsätts för luftföroreningar i stadsmiljö. Samarbetande forskare vid Umeå universitet och universitetet i Edinburgh, Storbritannien, visar att inandning av dieselavgaser i halter som kan förekomma i storstadsluft kan störa blodkärlens och hjärtats funktion hos personer med hjärtsjukdom.

Läs mer: http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=92235
---------------------------------------------------------------------------------

Etanol, det naturliga bränslet! :wink:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ähh, det är så mycket forskning!

MVH/
Collin

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 12:45 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Detta har ju japanerna hävdat länge. Därför är dieselbilar portförbjudna där. Vet inte hur pass omfattande det förbudet är men det finns i varje fall. Hur mycket renare luft hade inte flera europeiska städer haft om andelen gammeldieslar varit lägre? Förra vintern fanns rätt rejäla restriktioner i t.ex. Italien p.g.a. partikelhalten i luften. Tyska städer ska vi bara inte tala om. Där överskreds gränsnivåerna för årets totala partikelutsläpp redan i februari/mars. Restriktioner? Inte i billandet Tyskland där var 6e eller var 7e arbetsplats har med bil eller trafik att göra....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 08:14 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 17:30
Inlägg: 22
Konstigt, har läst detta på många ställen nu men ingenstans nämns något om partikelfilter. Är det så att partikelfiltrerna inte hjälper mot dessa partiklar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 08:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jo, partikfilter hjälper förståss mot partiklar, men framförallt mot de större partiklar. Ju mindre partikel ju svårare det är att få den at fastna i ett filter, och nu finns det farhågor att de allra minsta "nanopartiklar" är de som är farligast för hälsan eftersom de lättast kommer i blodet.

Se t ex
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3379759.stm

Den andra faran för hälsan är NOx utsläppen som hittils fått vara mkt högre från dieselbilar och ursakar marknära ozon.

Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan sön 07-09-16 09:35, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 09:18 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 17:30
Inlägg: 22
aryan skrev:
Jo, partikfilter hjälper förståss mot partiklar, men framförallt mot de större partiklar. Ju mindre partikel ju svårare det är att få den at fastna i ett filter, och nu finns det farhågor att de allra minsta "nanopartiklar" är det som är farligast för hälsan eftersom de lättast kommer i blodet.

Se t ex
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3379759.stm

Den andra faran för hälsan är NOx utsläppen som hittils fått vara mkt högre från dieselbilar och ursakar marknära ozon.

Aryan
Intressant, fast har några test gjorts med andra motorer och bränslen än diesel? Har någon testat vanliga bensin eller etanol motorer och har man testat med syntetisk diesel? Överallt står det att man har testat dieselmotorer men det säger ju egentligen ungefär lika mycket som att etanolmotorer släpper ut mer HC när de är kalla.

Det börjar komma nox reducerings tekniker också tex: http://en.wikipedia.org/wiki/BlueTec. Adblue finns att köpa i Sverige men det kostar en bit över 12kr. Vet inte hur stor förbrukningen blir.

"These particles are not things you can trap with a filter. But they do disperse rapidly, unlike asbestos."
Antar man att partiklarna i dieselavgaser ger samma effekt som asbest?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 18:30 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Finns jämförande siffror på bensin och diesel från vägverket för t.ex. Citroën C5.

Diesel:
T14C VARIANT: HDI138SX VERSION: RCRHRH
T31AA AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 83R05/EG . CO 0.114 G/KM.
T31AB AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 83R05/EG . HC/THC 0 G/KM
T31AC AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 83R05/EG . NOX 0.126 G/KM.
T31AD AVGASUTSLÄPP DIREKTIV 83R05/EG HC/THC+NOX 0.153 G/KM
T31AE AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 83R05/EG . PARTIKLAR 0.001 G/KM
T31AM AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 83R05/EG . RÖK 0.51 M-1
T31BE KOLDIOXIDUTSLÄPP, DRIVMEDEL 1, CO2 158 G/KM
OCH BRÄNSLEFÖRBRUKNING 6 L/100 KM VID BLANDAD KÖRNING

Bensin:
T14C VARIANT: 2.0143SX VERSION: RCRFJC
T31AA AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2002/80B/EG . CO 0.912 G/KM.
T31AB AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2002/80B/EG . HC/THC 0.076 G/KM
T31AC AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2002/80B/EG . NOX 0.010 G/KM.
T31AD AVGASUTSLÄPP DIREKTIV 2002/80B/EG HC/THC+NOX 0 G/KM
T31AE AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2002/80B/EG . PARTIKLAR 0 G/KM
T31AM AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2002/80B/EG . RÖK 0 M-1
T31BE KOLDIOXIDUTSLÄPP, DRIVMEDEL 1, CO2 190 G/KM
OCH BRÄNSLEFÖRBRUKNING 8 L/100 KM VID BLANDAD KÖRNING

Syntetdiesel finns knappast utanför laboratoriestadiet men det är ingen nyhet direkt, tyskarna gjorde syntetdiesel under senaste världskriget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 20:01 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 17:30
Inlägg: 22
Roger Gustavsson skrev:
Syntetdiesel finns knappast utanför laboratoriestadiet men det är ingen nyhet direkt, tyskarna gjorde syntetdiesel under senaste världskriget.
Ecopar säljer så vitt jag vet riktig ft-diesel. Neste Oil har olja som är hyffsat homogen.

Tycker det är fel att döma ut dieselmotorn nu när det äntligen börjar komma lite miljövänliga bränslen till den.

Den listan, det blir alltså inga partiklar överhuvudtaget av en bensinbil? Sotet som sitter i avgasröret i vilken bensinbil som helst trodde jag var partiklar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 21:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Ecopar är väl från naturgas = fossilt bränsle, Gas-to-Liquids? "Vår utvecklingsavdelning jobbar med processutveckling av syntetiska drivmedel framställda ur biogas (Biogas-To-Liquids)." Hur många tankställen har Ecopar?

Vad har Neste Oil att erbjuda?

Jag utgår ifrån att partikelhalten från bensin- eller etanolbilen är långt under gränsvärdet för partikelrenade dieslar. Hade det varit ett problem hade även bensin- och etanolbilar haft ett tvång på sig. Framförallt är det väl lastbilssidan som borde göras något åt men där lär finnas en stark lobby...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 21:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett något ovetenskapligt men ändå slående sätt att visa på skillnaden i partikelutsläpp mellan t ex diesel, bensin- och E85-drivna motorer är att se hur sotigt avgasröret är inuti.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 22:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att dömma ut dieselmotorn är nog överdrivet men många köper idag dieselbilar i (felaktig)tron att de är miljövänligare än bensin eller etanolbilar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 22:35 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Vad är en partikel i dessa sammanhang?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 22:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Roger Gustavsson skrev:
Finns jämförande siffror på bensin och diesel från vägverket för t.ex. Citroën C5.

Diesel:
T14C VARIANT: HDI138SX VERSION: RCRHRH
T31AA AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 83R05/EG . CO 0.114 G/KM.
T31AB AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 83R05/EG . HC/THC 0 G/KM
T31AC AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 83R05/EG . NOX 0.126 G/KM.
T31AD AVGASUTSLÄPP DIREKTIV 83R05/EG HC/THC+NOX 0.153 G/KM
T31AE AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 83R05/EG . PARTIKLAR 0.001 G/KM
T31AM AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 83R05/EG . RÖK 0.51 M-1
T31BE KOLDIOXIDUTSLÄPP, DRIVMEDEL 1, CO2 158 G/KM
OCH BRÄNSLEFÖRBRUKNING 6 L/100 KM VID BLANDAD KÖRNING

Bensin:
T14C VARIANT: 2.0143SX VERSION: RCRFJC
T31AA AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2002/80B/EG . CO 0.912 G/KM.
T31AB AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2002/80B/EG . HC/THC 0.076 G/KM
T31AC AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2002/80B/EG . NOX 0.010 G/KM.
T31AD AVGASUTSLÄPP DIREKTIV 2002/80B/EG HC/THC+NOX 0 G/KM
T31AE AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2002/80B/EG . PARTIKLAR 0 G/KM
T31AM AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2002/80B/EG . RÖK 0 M-1
T31BE KOLDIOXIDUTSLÄPP, DRIVMEDEL 1, CO2 190 G/KM
OCH BRÄNSLEFÖRBRUKNING 8 L/100 KM VID BLANDAD KÖRNING

Syntetdiesel finns knappast utanför laboratoriestadiet men det är ingen nyhet direkt, tyskarna gjorde syntetdiesel under senaste världskriget.


Och om man skulle konvertera bensinaren till etanol blir det:
CO minskar, kanske 0,5 G/KM ?
HC/THC oförändrad eller något högre men består ca 90% ofarligt etanol, säg 0.01 G/KM non ethanol HC/THC
NOX ung lika bensin (eller lägre) dvs mindre än 1/10 av dieseln, NOX 0.010 G/KM
Partiklar ännu mindre än vid bensin (om det nu kan vara mindre än 0), 0 G/KM
Koldioxdutsläppen blir -beroende påhur etanolen framställs- 50-80% lägre än bensin dvs ca 38-57 G/KM

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 07:06 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 17:30
Inlägg: 22
Roger Gustavsson skrev:
Ecopar är väl från naturgas = fossilt bränsle, Gas-to-Liquids? "Vår utvecklingsavdelning jobbar med processutveckling av syntetiska drivmedel framställda ur biogas (Biogas-To-Liquids)." Hur många tankställen har Ecopar?

Vad har Neste Oil att erbjuda?

Jag utgår ifrån att partikelhalten från bensin- eller etanolbilen är långt under gränsvärdet för partikelrenade dieslar. Hade det varit ett problem hade även bensin- och etanolbilar haft ett tvång på sig. Framförallt är det väl lastbilssidan som borde göras något åt men där lär finnas en stark lobby...
Ecopar är så kallad Fischer Tropsch diesel och kan göras av mer eller mindre vad som helst. Nu använder de naturgas som gör att den fortfarande är fossil men det är samma renhetsgrad som vilken annan ftdiesel (Därför vill jag att man ska testa det) som helst. Neste oil gör diesel utav vegetabiliska och animaliska fetter, dock inte på samma sätt som man gör rme. Det finns väldigt få tankställen för rent bränsle men flera bensinbolag släpper eller ska släppa blandningar.
http://okq8.se/omokq8/omokq8/halsa,miljo-sakerhet/dieseleco20
http://www.klimat.statoil.se/ViewFile.aspx?id=274
På så sätt kommer produktionen igång och blir lönsam och i framtiden kan man förhoppningsvis tanka ren diesel.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011