Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 20:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
MagnusH skrev:
Knappast. Jag tog en färdig rubrilk. Tror inte du skrev något trams-inlägg under den rubriken, va?

Exakt, det var just det som är grejen, du tog en rubrik från ett inlägg som handlade om en seriöst allvarlig framtida risk för Sverige som land och drog paralleller med att MP som parti skulle vara nått liknade. Det är ju det som är löjligt... Du drog fram de mest extrema yttringarna inom MP dessutom, det vet säkerligen du också att inom alla partier finns det extremister med åsikter som är allt annat än realistiska.

MagnusH skrev:
Du röstade i alla fall "Ja, jag är sympatisör."

Grattis dr Watson! Ja, som jag skrev så "sympatiserar" jag med en del av deras åsikter, dvs jag håller med dem i en del av det de står för.

MagnusH skrev:
Jodå, det och deras likasinnande föreningar, vilka saknar förmåga att göra svåra prioriteringar, och däremd åstadkomma en väg framåt.

Kanske det, men i det större perspektivt så är såna "orealister" en del i den vågskål som väger emot kapitalismens kortsiktiga vinstbegär och för all del "vanligt folks" brist på engagemang. Typ som man kan tycka att det är knäppt med både åklagare och advokat i de fall någon är antingen uppenbarligen skyldig eller oskyldig. Det är dock något som ger "balans".

MagnusH skrev:
För du vill inte ha någon som ifrågasätter dina ståndpunkter, utan föredrar att tramsa bort det eller beteckna kritik som oseriös. Du kanske skulle fundera på vilket debattklimat du skapar?

Självklart vill jag ha ifrågasättare, varför skulle jag annars ha skrivit inlägg där jag är oense med dig? Jag hade ju kunnat låtsas hålla med dig och applåderat dina åsikter.

Naturligtvis skapas ingen atmosfär av samförstånd på detta sätt, men med all respekt så tycker jag nog att du själv bör noggrant fundera över vilka svar du hade väntat dig med de initiala formuleringar du hade.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 20:22 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Lind skrev:
Detta har knappast något med E85 eller konvertering att göra -> tråd flyttad.


Lägg det i 'Politik', där det hör hemma?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 20:27 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Baggis skrev:
MagnusH skrev:
Knappast. Jag tog en färdig rubrilk. Tror inte du skrev något trams-inlägg under den rubriken, va?

Exakt, det var just det som är grejen, du tog en rubrik från ett inlägg som handlade om en seriöst allvarlig framtida risk för Sverige som land och drog paralleller med att MP som parti skulle vara nått liknade. Det är ju det som är löjligt...


Något liknande vadå? Det allvarligaste hotet mot att vi kommer framåt är bakåtsrävarna inom (mp). Inga praktiska lösningar, inga prioriteringar tillåts.

Citat:
Du drog fram de mest extrema yttringarna inom MP dessutom, det vet säkerligen du också att inom alla partier finns det extremister med åsikter som är allt annat än realistiska.


Nej, jag pratar om ledningnen.
Citat:
Kanske det, men i det större perspektivt så är såna "orealister" en del i den vågskål som väger emot kapitalismens kortsiktiga vinstbegär och för all del "vanligt folks" brist på engagemang.


Ja, det är ju dessa bojsänken i (mp) som hindrar framstegen inom energin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 20:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Lind skrev:
Vänligen läs förklaringstexten innan du klickar in på politikforumet så ser du vad det står där. Det är ingen som ändrat texten sedan forumet återskapades.

Det stämmer definitivt det du säger, men både han och jag missade det (i stridens hetta) så kanske skulle det underlätta om det hette E85-Politik e.d?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 20:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
MagnusH skrev:
Baggis skrev:
MagnusH skrev:
Knappast. Jag tog en färdig rubrilk. Tror inte du skrev något trams-inlägg under den rubriken, va?

Exakt, det var just det som är grejen, du tog en rubrik från ett inlägg som handlade om en seriöst allvarlig framtida risk för Sverige som land och drog paralleller med att MP som parti skulle vara nått liknade. Det är ju det som är löjligt...


Något liknande vadå? Det allvarligaste hotet mot att vi kommer framåt är bakåtsrävarna inom (mp). Inga praktiska lösningar, inga prioriteringar tillåts.

Citat:
Du drog fram de mest extrema yttringarna inom MP dessutom, det vet säkerligen du också att inom alla partier finns det extremister med åsikter som är allt annat än realistiska.


Nej, jag pratar om ledningnen.
Citat:
Kanske det, men i det större perspektivt så är såna "orealister" en del i den vågskål som väger emot kapitalismens kortsiktiga vinstbegär och för all del "vanligt folks" brist på engagemang.


Ja, det är ju dessa bojsänken i (mp) som hindrar framstegen inom energin.

Med sådana åsikter är i alla fall jag färdig med denna diskussion med dig. Dina åsikter är inpräntade i sten och vilka argument jag än kommer upp med, vare sig sådana på din initiala nivå som jag prövade sänka mig till, eller andra mer vettigt objektiva på en mer civiliserad nivå, kommer inte att ändra på nått så tack för en (o)trevlig debatt :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 20:50 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Lind skrev:
Vänligen läs förklaringstexten innan du klickar in på politikforumet så ser du vad det står där. Det är ingen som ändrat texten sedan forumet återskapades.


Ja, det var nyheter för mig. Med tanke på dessa tre debatter, så verkar inte E85-anknytningen vara ett krav.

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=1839

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=1840

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=1770

Säörskilt i den första skriver ju göinge att allt med politik är OK?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 20:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Hej


Senast redigerad av MagnusH tis 07-12-04 21:08, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 22:06 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Chaan skrev:
MagnusH skrev:
Ja, det var nyheter för mig. Med tanke på dessa tre debatter, så verkar inte E85-anknytningen vara ett krav.

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=1839



Det e sant att Andreas Carlgren inte direkt pratar sig varm om E85.


Han vill sänka tullarna på etanolen...

Han vill höja inblandningen av etanol i bensin till 10%....

Han startade ett etanolsamarbete med Brasilien...

Men han har att kämpa mot miljögrupper som tycker etanol är kasst, som tex Jordens Vänner:

"Föreningen har tagit ställning för ett moratorium på storskalig import och expansion av etanol i väntan på mer studier om konsekvenserna för människor och miljö. Även OECD har kommit med en rapport idag, tisdag, där man varnar för konsekvenserna av biobränslesatsningar på bl a matpriser och miljön."

http://www.mjv.se/index.php?id=871

Vänta eller handla?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 22:18 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Birger Schlaug fyller på:

"Men etanolmaffian gnuggar händerna, sätter på sig änglavingar och investerar i lönsam energiproduktion på det att vi skall förmås leva som vanligt, tro att vi löst problmen och kan köra läckra nya Saab som drar 1,3 liter etanol per mil. Gärna etanol som ett alternativ i lagom liten mängd, men tro inte att vi kommer undan det mest centrala: ändra livsstil!"

Precis, det viktiga är att vi klär oss i säck och aska, inte att vi löser problemen. Det måste vara SVÅRT och TRÅKIGT att göra något för miljön.

Så, bort med alla lösningar, domedagen är här.

Med sådana miljöintressen kommer vi ingen vart.

Har man råd att köpa ne ny SAAB för 300 kkr, så har man givetvis råda att fylla på bränsle. Om det så är gjort av torkat koblod.


Senast redigerad av MagnusH tis 07-12-04 22:29, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 22:25 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Mer miljöintressen, denna gång är biomassa inte OK.

"UK Green Party votes for an immediate moratorium on agrofuels from large scale monocultures

At its Pary conference in Liverpool, The Green Party of England and Wales delivered near unanimous support for a halt in the use of large scale biofuels."

Finns det någon som tror på någon annan ersättare för olja de närmaste 10-15 åren? Kärnkraft kanske? Vindkraft? Tja, lite kan vi nog få ihop?

Fusion? Vätgas?

"We have to de-couple the food and oil markets - by cutting agriculture's dependence on oil, by promoting local and organic food systems where possible and reversing the UK's current enthusiasm for international trade in food, and, crucially, ensure EU energy policies do not promote bio-fuel production at the expense of foodstuffs."

Ner med händerna i leran, dags för lite manual labour!

Ärligt, medelsvenssoin kommer inte bli imponerade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 22:57 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Birgers hemsida.

http://schlaug.blogspot.com/2007/09/bus ... son-i.html

PS. Det är lätt att hitta citat via google. DS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011