Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 18:49 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
Låter bra att man kan klara av en del av mötet redan genom telefon / internet på tåget till och från Stockholm och sedan begränsar sig till 4 timmars möte på plats. Där ser man verkligen tidsvinsten med tåget.


Nej, du föreslog att man skulle resa två gånger. Så istället för en tor resa på ca 8 timmar och jobba 8, så får man två torresor på ca 16 timmar och jobba 8 timmar. Inte så tidsbesparande.

Citat:
Jag skulle annars ha föredragit att beskatta flygbränslet och investera intäkerna i nya snabbtåg, då skulle man stimulera miljövänligare reseformer och samtidigt utvecklingen av snålare flygplan och biobränslen för flygplan.


Vad du vill spelar faktiskt ingen roll för de faktum att flyget är betydligt snabbare än tåget.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-16 19:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
aryan skrev:
Låter bra att man kan klara av en del av mötet redan genom telefon / internet på tåget till och från Stockholm och sedan begränsar sig till 4 timmars möte på plats. Där ser man verkligen tidsvinsten med tåget.


Nej, du föreslog att man skulle resa två gånger. Så istället för en tor resa på ca 8 timmar och jobba 8, så får man två torresor på ca 16 timmar och jobba 8 timmar. Inte så tidsbesparande.


Också I detta "worst case scenario" glömmer / förtränger du att man faktiskt kan utnyttja restiden på tåget, eftersom man kan jobba på tåget förlorar man i stort sätt inte mera tid på tåget än om man skulle ha suttit på kontoret, på planet däremot...

MagnusH skrev:
aryan skrev:
Jag skulle annars ha föredragit att beskatta flygbränslet och investera intäkerna i nya snabbtåg, då skulle man stimulera miljövänligare reseformer och samtidigt utvecklingen av snålare flygplan och biobränslen för flygplan.


Vad du vill spelar faktiskt ingen roll för de faktum att flyget är betydligt snabbare än tåget.


Att flygplan åker fortare än tåg vet väl alla, det intressanta här är att den totala restiden oftast inte skiljer sig så mkt . Ett inrikes flygförbud dom MP nu föreslår skulle därför inte ens påverka människors liv speciellt mkt och ändå ge en enorm miljövinst. Din speciella situation, där du bor halvvägs mot Borås, dvs dubbelt så långt bort från gbg än vad flygplatsen ligger, är ju knappast representativ för de flesta som resr den strecka.

Tidsbesparningsargumentet väger helt enkelt väldigt lätt mot miljöfördelen. Det behövs sparas väldigt mkt tid för att det ska balansera upp 4 hekto koldioxid mot 6 ton...

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 18:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Ett inrikes flygförbud dom MP nu föreslår skulle därför inte ens påverka människors liv speciellt mkt och ändå ge en enorm miljövinst.


Inrikes flygförbud i Södra Sverige då. Luleå - Stockholm vill jag nog ha ett Maglev på innan jag väljer tåget istället.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-17 20:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tom med "vanliga" hjul kan man komma upp i 300 km/t eller mer, se
http://sv.wikipedia.org/wiki/TGV och http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1647849.ab

Luleå - Stockholm 3,5 timmar med tåg?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 08:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Inrikes flygförbud i Södra Sverige då. Luleå - Stockholm vill jag nog ha ett Maglev på innan jag väljer tåget istället.


1994 åkte jag tåg Hässleholm-Luleå tur och retur. Det tog jättelång tid, men var det inte någon klok som sa att det är resan och inte målet som är det viktiga?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 09:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
aryan skrev:
Luleå - Stockholm 3,5 timmar med tåg?


Direkt-tåg som inte stannar nånstans emellan? Allvarligt, är inte det bara en dröm? Hur får man lönsamhet i det? Alltså, även om det inte finns flyg lär biljetterna kosta fantasisummor, för så många som åker den sträckan varje månad är det nog knappast. Eller har jag helt fel? Upplys mig gärna isåfall!


Senast redigerad av widmark fre 08-01-18 10:06, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 09:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
widmark skrev:
aryan skrev:
Luleå - Stockholm 3,5 timmar med tåg?


Direkt-tåg som inte stannar nånstans emellan? Allvarligt, är inte det bara en dröm? Hur får man lönsamhet i det? Alltså, även om det inte finns flyg lär biljetterna kosta fantasisummor, för så många som åker den sträckan varje månad är det nog knappast. Eller har jag helt fel? Upplys mig gärna isåfall!


Ja f.n. är det nog bara en vacker dröm, men höghastighetståg är iaf betydligt billigare att bygga än maglev. Några stopp på vägen får det nog bli, men det behöver inte drabba restiden så mkt om de är korta, eller så skulle man kunna ha förarlösa snabbtåg där den främsta delen går direkt utan att stanna medan bakre delarna stannar på olika stationer?

Om några decenier lär oljepriset ha gjort att dagens flyg är obetalbart och då finns det kanske så många klimatflyktningar här uppe i Norra Europa att ett utbyggt nätverk av snabbtåg är lika lönsamt som i dagens mellan-Europa.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan fre 08-01-18 10:29, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 10:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jo, tåg är ju skojs. Jag tror man kommer att försöka flyga så länge man kan innan man vill lägga några pengar på höghastighetståg, men jag är kanske lite väl pessimistisk. Höghastighetståg på de längre sträckorna skulle säker fungera, men någon måste ju hosta upp stålarna för att bygga det också. Politiskt verkar det vara helt stopp nuförtiden, eller har jag fel?

En bekant har släkt i Luleå, och tåg dit ifrån Linköping är inte riktigt att tänka på. Bara biljetter är ett problem då det är flera olika bolag inblandade, med olika avgångar och tider. Senast han åkte tåg för nåt år sen tog det över åtta timmar bara till Sundsvall ifrån Lule. Så han åker hellre inte alls än med tåg. Han är inte direkt nån krösus, men det sorgliga är ju att flyget inte är direkt dyrare än tåg, särskilt med allt biljettkrångel och alla byten och väntande på stationer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 14:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Vi här i Norrbotten, och även Västerbotten, har inte nån järnväg av modern standard alls. Vi förnekas dessutom en sådan trots att det är samhällsekonomiskt lönsamt pga de tunga godstransporterna. Här i Kalix t.ex finns det t.o.m järnvägsstation, men någon persontrafik finns det inte, och har inte heller funnits på evigheter(om alls).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 17:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Det är väl lastbils-mantrat som är en del av problemet. Allt skall köras med lastbil, tåg är gammalt och ineffektivt heter det. Fullständigt absurt ja, men jag antar att lastbils- och diesel-lobbyn inte helt saknar inflytande på politikerna.

Är det något vi behöver bygga idag så är det järnväg. Snart är all sorts lastbilstransport många gånger dyrare än den är idag pga kraftigt ökande bränslepriser. Iallfall om vi inte lyckas uppfinna nåt nytt och revoutionerande.

Apropå flyg läste jag en artikel som handlade om alternativa bränslen för flygtrafik. Mycket intressant, även om man skulle kunna producera massiva mängder nog etanol för flyg så är det ett ganska dåligt bränsle för flygplan. Vätgas ger helt andra problem förstås.

http://europe.theoildrum.com/node/2858

Han stoppar iofs metanol och etanol i samma påse, men problemen med ökad bränslemängd och större motorer kvarstår nog är jag rädd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-01-18 23:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nu bor jag ju i en stad med utmärkta tågförbindelser med persontåg i fem riktningar varav X2000 i tre, så jag kanske är lite jävig. Å andra sidan har jag skrivit många gånger, både i denna tråden på andra ställen, om att många även i en järnvägsknut som Hässleholm föredrar att åka långt för att ta flyget för att det känns snabbare eller för att man tycker det är billigare när man jämför bara biljettpriset. Som ni alla vet är jag en ivrig förespråkare för tåget och anser att det går före även bilen. Fast egentligen handlar det ju inte om flyget som sådant, utan om de utsläpp det ger. Bortser man från vilket som är mest praktiskt för en själv och vilket som är billigast och försöker jämföra mer ur ett samhälls- eller miljöperspektiv så är det ju så att man från till exempel Östersund även fortsättningsvis väljer flyget. I Norrbotten kan man snart välja tåget när Norrbottniabanan står färdig. Men i Lappland blir det också där flyget.

När man kommer till krav på minskade utsläpp och alternativa bränslen för flyget känns det lite som för personbilssektorn för bara några år sedan. Folk känner att det är inget de kan påverka, utan man får hålla till godo med det som erbjuds. En och annan artikel om miljöförbättringar för flygtrafiken dyker upp, men det känns åter som personbilssektorn: "kanske... någon gång i framtiden... vänta bara 10 år till... kanske..." Beslutsfattare, liksom konsumenter, har blivit tagna på sängen över utvecklingen inom miljöbilsområdet, avseende modellutbudet. Alltsammans beror inte på några försiktiga lagar från våra folkvalda, utan helt enkelt på konsumentmakt! Kan samma konsumentmakt samlas kring krav på minskade utsläpp från flyget kan mycket hända!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-19 13:53 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag åker ofta tåg och det i tjänsten. Jag kan välja att ta bilen, det är hugget som stucket i tid. Men för nedanstående skäl tar jag tåget:

1 För miljöns skull
2 Jag kan koppla upp mig och arbeta på tåget.
3 Jag är inte lika trött när jag kommer fram.
4 Jag riskerar inte liv och lem eller att få fordonet stulet.

Är platsen när stationen promenerar jag dit annars försöker jag ta lokaltrafik och tar det för lång tid eller jag inte hittar tar jag en taxi( miljötaxi om sådan finnes).
Utav princip skäl flyger jag inte inomlands.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 17:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu har i det i domstol avgjorts att den flygskatten som Hollands regering vill införa inte strider mot lagen.

Från första Juni i år får holländerna betala 11,25 euro flygskatt på kortare distanser inom europa och 45 euro på interkontinentala flygningar. Varför får vi inte det i Sverige?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-20 08:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
För att den socialdemokratiska regeringen blev kallsvettiga när Ryan Air och andra sa att de då drar till Kastrup och andra flygplatser och borgarna var snabba med att säga att vi direkt kommer att avskaffa en sådan skatt om vi kommer till makten. Vilken regering vi än har kan man frångå vilka ideal som helst för att rädda arbetstillfällen (och det vet företagen).

REDIGERING: Ordet "vet" tappades bort.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Senast redigerad av göinge tor 08-03-20 09:48, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-20 09:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
För att den socialdemokratiska regeringen blev kallsvettiga när Ryan Air och andra sa att de då drar till Kastrup och andra flygplatser och borgarna var snabba med att säga att vi direkt kommer att avskaffa en sådan skatt om vi kommer till makten. Vilken regering vi än har kan man frångå vilka ideal som helst för att rädda arbetstillfällen (och det företagen).


Ja men sosserna med MP och V hade infört skatten efter valet, lagförslage var klart men Reinfelt & co drog genast tillbaka den,tror de ångarar sig nu eftersom jag hörde även från borgerligt håll att man kanske skulle ha skatt på flygbiljetter.

Lilla Hollands regering där det är hur lätt som helst för folk att ta tåget till Belgien eller Tyskland är då modigare, där gäller nu en skatt på flygbiljetter från 1 juli i år, det beräknas ge Schiphol färre flighter men det gör nog inte så mkt, tror inte det dröjer så lnge andra europeeiska länder följer efter och Amsterdam kämpar med för höga luftföroreningar vilket flyget bidrar till bla är partikelnivåerna så höga att många byggprojekt inte får genomföras pga EU-normer överskrids.

Detta med luftföroreningar är f.ö. ytterliga ett skäll till varför man inte borde ha en flygplats i Bromma, strax väster om stadskärnan med övervägande västvindar..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011