Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-05-28 03:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 09:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
widmark skrev:
http://europe.theoildrum.com/node/2858

Han stoppar iofs metanol och etanol i samma påse, men problemen med ökad bränslemängd och större motorer kvarstår nog är jag rädd.


Problemen är ju inte bara bränslemängden:

Citat:
Another significant argument against alcohol is its affinity for water. Alcohol readily absorbs water vapour which, in the extreme cold of the stratosphere, would turn to ice crystals and block fuel filters.


Men det finns alternativ , syntetisk kerosene, vilket väl i princip är samma som syntetisk diesel. Intresant i sammanhanget är att ex Volkswagen tror att ett framtida bränsle för ex HCCI motorer (det dom kallar CCS) är ett bränsle som är väldigt likt just kerosene i sammansättningen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kerosene
InläggPostat: fre 08-03-21 11:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1951
Ort: 08- och Småland
Kerosene betyder väl Fotogen? Så har jag i alla fall fått lära mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det stämmer, lärde jag mig nyss :-) Flygfotogen har man ju hört tidigare förstås.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 10:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3227
Ort: Hässleholm
Citat:
Skåne behöver flyget
Publicerad: 1 september 2008, 01:15

Ett levande, frodande och företagsamt Skåne behöver inrikesflyget, skriver Hans Wallmark (m), riksdagledamot för Skåne läns norra och östra.
Nyligen rapporterade medierna om socialdemokraternas klimatrådslag. Bland annat hävdades att partiet önskar se att inrikesflyget försvinner söder om Sundsvall.

Föga förvånande föreslås en särskild skatt vara ett av verktygen för att stoppa vad som ses som oönskade resor.

På ett sätt är det naturligtvis glädjande att socialdemokraterna önskar precisera sin politik.

När det gäller klimatfrågorna liksom exempelvis skola, skatter och sysselsättning är det förvånansvärt tomt ifråga om konkreta motförslag mer än att regeringen kritiseras.

Självfallet finns det anledning att utifrån ambitionen att vara klimatsmart se över även infrastruktur och transporter. Idén om stopp för inrikesflyg söder om Sundsvall bygger dock på en lika felaktig som trist generalisering.

Sverige ser nämligen olika ut. Även de delar som befinner sig söder om huvudstaden! Här finns också mindre befolkade områden och samhällen. Tåg och annan kollektivtrafik är ett alternativ, men inte för alla.

I nordöstra Skåne bedöms Kristianstad Airport vara av så stor betydelse att kommuner och Region Skåne har utfärdat förlusttäckningsgaranti. På olika sätt markeras det gemensamma behovet.

Flyget är ett viktigt komplement. Det gör det möjligt för näringslivet att ha kontakter med Stockholm där många beslut fattas både inom det privata som offentliga området. Även om företag och koncerner är lokaliserade här nere går det att fungera effektivt och affärsmässigt tack vara flyget. Åtskilliga timmar av tid kan sparas, och därmed pengar.

Fler och fler upptäcker fördelarna med att njuta av det goda livet i Skåne genom sitt boende samtidigt som arbetsplatsen finns i Stockholmstrakten.

Att vilja göra sig av med all inrikes flygtrafik söder om Sundsvall skulle göra det svårare att få etableringar och attrahera fler personer att bosätta sig här nere.

Allt arbete med att locka charter, utlandsflyg samt formandet av upplevelsepaket för turister och besökare skulle omöjliggöras då det inte går att skapa flygplatsekonomi med bara någon enstaka avgång i veckan eller månaden. Det är svårt nog redan som det är att få befintlig verksamhet att gå runt.

Det är viktigt att tänka och agera klimatsmart, inte minst ifråga om att utveckla ny teknik, bättre motorer och ta fram alternativa drivmedel. Samtidigt gäller det att se de varierande förutsättningarna i alla delar av landet. Infrastruktur och transporter är av stor betydelse för att kunna utveckla olika regioner.

Att med skatter försöka bekämpa en form av resor kan slå hårt. Det är också viktigt att inte befästa fördomen om att Sydsverige skulle ha det så väl förspänt.

Det finns massor att göra även ifråga om vägar och järnvägar efter åratal av rätt litet handling. Till det kommer den förra regeringens många underfinansierade löften om projekt.

Ett levande, frodande och företagsamt Skåne behöver inrikesflyget. Förhoppningsvis kommer även socialdemokraterna att inse det under partiets interna samråd.

Hans Wallmark


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 75513/1028


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 10:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
<knipp>
Citat:
Citat:
Fler och fler upptäcker fördelarna med att njuta av det goda livet i Skåne genom sitt boende samtidigt som arbetsplatsen finns i Stockholmstrakten.

Att vilja göra sig av med all inrikes flygtrafik söder om Sundsvall skulle göra det svårare att få etableringar och attrahera fler personer att bosätta sig här nere.


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/ ... 75513/1028


Man tar sig för pannan, vi behöver billigt flyg för att man ska kunna pendla till jobbet i Sthlm och huset i Skåne...

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 16:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Det känns ganska onödigt att pendla med flyg, men annars ett otroligt vansinnigt förslag..

Sträckan Ängelholm - Stockholm tar med tåg 5h33m. Flyget tar 55 minuter, därefter transport från Arlanda till Stockholm C 20 minuter.
Har ni anhängare av det här förslaget verkligen så mycket tid att slösa bort? Jag har det då rakt inte.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 17:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Har ni som vill flyga så mkt jordklot att slösa bort?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 07:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3227
Ort: Hässleholm
PaNiC skrev:
Det känns ganska onödigt att pendla med flyg, men annars ett otroligt vansinnigt förslag..

Sträckan Ängelholm - Stockholm tar med tåg 5h33m. Flyget tar 55 minuter, därefter transport från Arlanda till Stockholm C 20 minuter.
Har ni anhängare av det här förslaget verkligen så mycket tid att slösa bort? Jag har det då rakt inte.


Man kan jämföra hur man vill. I ditt fall jämför du bara flygtid(tågtid med tågtid och struntar i transport till flygplatsen utanför Ängelholm och incheckningstid och annat som är till flygets nackdel. I ditt exempel kommer flyget fortfarande att vara snabbast, men de som eventuellt pendlar mellan Ängelholm och Stockholm brukar vanligtvis vara sådana yrkeskategorier som kan arbeta på resan, vilket görs lättast på tåget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 16:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Jag kunde nog tro att någon skulle hänga upp sig på den kvarten det tar att köra ut till flygplatsen från Ängelholm. I mitt fall är flyget fortfarande bra mycket snabbare.
Nu pratar vi inte heller bara om de som reser i tjänsten och kan eller vill arbeta under resan, utan alla som vill förflytta sig långa sträckor inrikes.

Varför är det omöjligt att driva ett flygplan med biobränsle av en eller annan sort förresten? Vore inte det bättre?

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 16:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
PaNiC skrev:
Varför är det omöjligt att driva ett flygplan med biobränsle av en eller annan sort förresten? Vore inte det bättre?


Inte omöjligt och säkert bättre men så länge det inte finns energi- och CO2-skatt på fossila flygbränslen så kan biobränslen aldrig konkurrera prismässigt. Lika lite som E85 skulle gå att sälja om bensin och diesel skulle vara skattefria.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 16:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
aryan, du har rätt i det du säger, men vad jag avsåg var att det är bättre att driva flygplan med biobränslen än att förbjuda inrikesflyg.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 17:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jag håller med dig, vi gör ett undantag för plan som drivs av biobränslen då ;-)

/Aryn

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 17:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3227
Ort: Hässleholm
PaNiC skrev:
Jag kunde nog tro att någon skulle hänga upp sig på den kvarten det tar att köra ut till flygplatsen från Ängelholm. I mitt fall är flyget fortfarande bra mycket snabbare.
Nu pratar vi inte heller bara om de som reser i tjänsten och kan eller vill arbeta under resan, utan alla som vill förflytta sig långa sträckor inrikes.

Varför är det omöjligt att driva ett flygplan med biobränsle av en eller annan sort förresten? Vore inte det bättre?


Det tråkiga är att fler än bara Ängelholmare tar flyget till Stockholm och andra avkrokar. För att de tror att det går fortare (det tar ju si och så lång tid i luften) och för att de tror att det är billigare (man har ju hört om SJ:s hutlösa priser).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011