Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-08-29 08:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Etanolskeptiker i allmänhet och motorjournalister i synnerhet brukar propagera för att vi istället för att byta bränsle i våra bilar ska köpa bilar med snålare motorer och de tror också på bilindustrin när de går ut med att de kämpar med att få fram så snåla motorer de någonsin kan och att de verkligen försöker forcera utvecklingsarbetet...

Men...

Citat:
VW Beetle lika törstig - nu som då

60 års skillnad. Ändå så drar 2008 års Volkswagen Beetle lika mycket bensin som sin föregångare från 1948. Häpnadsväckande siffror - som nu uppmärksammas i en kampanj för miljön.

2008-08-28 - Under de senaste sex årtiondena har biltillverkare varit nyskapande inom allt utom bränsleeffektivitet. De har inte uppmärksammat att tiderna har ändrats och att vi behöver effektiva bilar som påverkar miljön så lite som möjligt, säger Kerstin Meyer vid Transport and Environment (T&E).

Det är Transport and Environment (T&E) och Friends of the Earth Europe (FoEE) som lanserar kampanjen där två Volkswagen Beetles jämförs. En "skalbagge" från 2008 och en från 1948.

Kampanjen ska uppmärksamma omgivningen om att de båda bilarna drar lika mycket bensin. De båda bilarna drar enligt T&E och FoEE 7,5 liter per 100 kilometer - trots att det skiljer 60 år mellan modellerna.

Målet med kampanjen är att uppmana medlemmarna i EU-parlamentet att förbättra arbetet med bränsleeffektiva bilar.

- Om nya bilar var dubbelt så effektiva som de är i dag skulle vi vara på rätt väg. Det är upp till medlemmarna i EU-parlamentet att sätta målen och Europas tillverkare att producera de rätta produkterna, säger Kerstin Meyer.

I början av september kommer EU-parlamentets miljökommitté att rösta om en fastställd gräns för hur mycket koldioxid nya bilar får släppa ut.

TEXT Ola Andersson


http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12613

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 10:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Något jag länge har hävdat, man skulle även kunna jämföra Golf I med dagens Golf.

Med etanoloptimede motorer skulle bilarna kunna få effektivare motorer som skulle vara mkt mindre och lättare som därför också vore resursnålare och billiga att tillverka.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 11:25 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Hur mycket mer väger ny golf mot första golfen.

Vi har fått säkrare bilar med bibehpållenm bränsleförbrukning.

Det kallar då jag iallafall att förbrukningen har gåt ner.

iallafall när man jämnför öiter per kilo bil.

SKa du jämföra första golfen så ska det vara mot en vw fox eller liknande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 11:37 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Men är det inte det som är problemet, att bilarna har blviti tyngre starkare och har mer elektronik? Så ev. effektivisering har ätits upp av att bilarna har blivit "bättre".

Så att förbrukningens kall sjunka i framtiden kanske inte är så sannolikt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 12:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
kabben skrev:
Hur mycket mer väger ny golf mot första golfen.

Vi har fått säkrare bilar med bibehpållenm bränsleförbrukning.

Det kallar då jag iallafall att förbrukningen har gåt ner.

iallafall när man jämnför öiter per kilo bil.

SKa du jämföra första golfen så ska det vara mot en vw fox eller liknande.


Menar du då att eftersom bilindustrin nu har lovat att bränsleförbrukningen kommer att gå ner framöver, kommer utvecklingen inom säkerhet och elektronik att avstanna?

Golfklass är ju inte vad Golfklass var. Första Golfen var 3,80 lång, medan dagens väl är 4,20. Andra bilar i Golfklassen är ofta ännu längre, såsom Ford Focus (4,34) och nästa Opel Astra kommer att bli 4,35 lång enligt tidningsuppgifter. Bilindustrin själva vill ju hela tiden erbjuda större innerutrymmen och flyttar därför gränserna för bilklasserna. Dagens Opel Corsa är 3999 mm lång och Peugeot 207 har sprängt fyrametersgränsen med 4,03. Ska man jämföra gårdagens Golf med en bil i småbilsklassen eller till och med minibilsklassen blir det hela absurt. Golfklass är Golfklass, även om klassgränserna har flyttats!

Nya Mazda 2 är något kortare än förra generationen, men framför allt 100 kg lättare för att åstadkomma lägre förbrukning. De har inte snålat på vare sig säkerhet eller lull-lull, utan bland annat bytt till lättare men starka material.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 12:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Istället för att titta på "klassindelningen" kanske man skulle jämföra antingen gårdagens och dagens bilar med ungefär samma tjänstevikt, eller också bilar med samma transportkapacitet (passagerarantal, maxlast osv).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Golf typ I
InläggPostat: fre 08-08-29 12:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Enligt Wikipedia tillverkas forfarande Golf typ I i Sydafrika.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Citi_Golf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-29 13:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Den här diskussionen om man verkligen kan jämföra Golf med Golf har vi haft förr...

BMW visar ju i sin TV-reklam två bubblor - en "CO2" och en "KRAFT" - och så säger de: "Så här gör andra märken för att minska sina koldioxidutsläpp" och så blir båda bubblorna mindre. Därefter säger de: "Vi på BMW tänker annorlunda. För varje ny generation ska kraften öka samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.", samtidigt som "CO2"-bubbland blir mindre och "KRAFT"-bubblan blir större.

Jag menar att eftersom folk efterfrågar och bilindustrin tillhandahåller allt större bilar med allt större motorer, måste man jämföra bilar ur samma storleksklass. Jag har många gånger hävdat att min egen bil (en Ford Focus - 4,34 lång) inte är en bil i Golfklassen eftersom jag tycker den är för stor och lång för det, men ska jag kontrollera om Ford har nått några framgångar i sina påstådda strävanden mot lägre förbrukning måste jag ju jämföra dagens Focus med förra och i framtiden generation 3, och inte plötsligt blanda in exempelvis Fiesta i jämförelsen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Liten skillnad i vikt!
InläggPostat: lör 08-08-30 09:56 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 23:43, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 10:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Skandal! Och vad jag förstår är gashydrauliken inte ens standard längre hos Citroen C5. Utom 2cv är en Citroen med stålfjäder lika spännande än en Volvo.

En modern bil för 4 pers + bagage borde inte väga mera än 1000 kg.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 10:50 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Och vad jag förstår är gashydrauliken inte ens standard längre hos Citroen C5.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 23:34, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 13:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Alla bilar blir större och längre, så även de största. Både Volvo V70 och syskonet Ford Mondeo har blivit omkring en decimeter längre och tyngre. Här i Sverige har Volvo fått mycket kritik för att V70 - Sveriges mest sålda bil (per år de senaste åren - så att jag nu inte får det i nacken igen...) - drar lite mer bränsle än förra generationen, men med resonemanget att en ny Golf inte kan jämföras med en gammal finns det inget att jämföra med för nya stora tunga V70... Jo, 240:an kanske, men den slutade tillverkas 1993 (enligt Wikipedia till och med ett år senare än 740:an slutade tillverkas).

Fakta:

240 - längd 490 cm - tjänstevikt 1400 kg - bensinförbrukning 1,0 l/mil (allt enligt Wikipedia)
V70 - längd 482 cm - tjänstevikt 1573-1809 kg - bensinförbrukning 0,86-1,15 l/mil (allt enligt Volvos hemsida)

Slutsats: Jodå. Kritiken mot bilindustrin om att man låtit decennier gå utan att lägga tillräcklig kraft på att minska bränsleförbrukningen är motiverad!

För övrigt har jag märkt att 240:ans bensinförbrukning på litern milen verkar finnas kvar hos många från medelålders och äldre. Bensinförbrukning under en liter milen är "lite"...!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 16:06 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-12 14:45
Inlägg: 13
Ort: Från
Jag tycker det är svagt att inte det prioriteras låg vikt... Om en bil som väger 1200kg har en tvåliters motor på 150hk/200nm så ska man ju upp i 210hk/280nm för en bil på 1700kg (en 3 liters V6 ungefär) om man ska ha likvärdig effekt/vikt och i viss mån prestanda. Alla som bantat vet vad jag menar ;-)... 1200 kilos-bilen har ju förmodligen mycket "roligare" (jag vet, det är en tolkningsfråga) köregenskaper dessutom...

Många stora kombibilar verkar ju närma sig två ton...:shock:

"premium" innebär ju tyvärr för miljön tunga ljuddämpande paneler och kraftigare material som ökar bilens vikt. Själv tycker jag att det kvittar om bilen har en ljudnivå på 74 eller 75 db vid 100 km/h...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 16:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Slutsats: Jodå. Kritiken mot bilindustrin om att man låtit decennier gå utan att lägga tillräcklig kraft på att minska bränsleförbrukningen är motiverad!


Frågan är om man ska kritisera enbart industrin eller också de som köper alla starkare bilar. Biljournalisterna har väl knappast dragit sitt strå till stacken heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 17:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Slutsats: Jodå. Kritiken mot bilindustrin om att man låtit decennier gå utan att lägga tillräcklig kraft på att minska bränsleförbrukningen är motiverad!


Frågan är om man ska kritisera enbart industrin eller också de som köper alla starkare bilar. Biljournalisterna har väl knappast dragit sitt strå till stacken heller.


Sant. Jag känner till flera som skaffat stora bilar med stora motorer utan att behöva det. Pensionärer utan barn som inte packar bilen full på semestern, utan åker hellre på bussresa, saknar dragkrok på bilen och kör aldrig fortare än vad det står på skyltarna. Men nästan fem meter lång bil med massor av hästkrafter ska det vara!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011