Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-03-02 19:49 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-01 12:51
Inlägg: 72
Ort: Från
Hej!

Någon som har siffror på hur stor del av koldioxidutsläppen i Sverige och/eller världen som kommer från biltrafiken?
Gärna länkar till trovärdiga källor.

Mvh/Nicklas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-03 11:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nedanstående diagram från Naturvårdsverket har jag redovisat i annan tråd startad av dig:

Bild

Diagrammet klumpar ihop hela transportsektorn och gäller alla växthusgaser. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Man ser i alla fall att man inte är helt ute och cyklar om man villa att folk ska cykla hellre än att köra bil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-03 11:25 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-01 12:51
Inlägg: 72
Ort: Från
Ahh, sorry, hade missat det inlägget. Tack! :)

Fast som du skriver är ju hela transportsektorn ihopslagen och där ingår väl flyg också? Ingen som har uppgifter från en säker källa på hur mycket endast biltrafiken står för?

Ett vanligt argument för att inte höja bensinskatten är ju att biltrafiken står för en så liten del av det totala koldioxidutsläppet. Hade varit bra att få säkra siffror på det.

Mvh/Nicklas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-03 11:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
I en debatt på TV igår kväll påståd den ena debattören att hela koldioxidökningen från trafiken sedan 1990 kom från lastbilstrafiken. Den andre protesterade inte mot påståendet.

(Jag såg bara några minuter på denna debatt och kan därför inte återge mer exakt vart debatten ledde.)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 18:34 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-27 16:31
Inlägg: 39
Ort: Helsingborg
göinge skrev:
Nedanstående diagram från Naturvårdsverket har jag redovisat i annan tråd startad av dig:

Bild

Diagrammet klumpar ihop hela transportsektorn och gäller alla växthusgaser. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Man ser i alla fall att man inte är helt ute och cyklar om man villa att folk ska cykla hellre än att köra bil.


Nu skriver jag ur minnet, så jag kan inte svära på att siffrorna nedan stämmer på öret. För några dagar sedan såg jag en tabell, där det stod att Sveriges koldioxidutsläpp var drygt 11% från sjöfarten, medan landtransporter utgjorde knappt 9%, alltså lastbils- och personbilstrafiken tillsammans.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011