Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-03-22 12:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Såg precis dokumentären på TV4 Fakta, http://tvplaneten.se/episode/564682.html
Orginaltitel:Great Global Warming Swindle http://www.greatglobalwarmingswindle.com/

Citat:
Kvällens brittiska dokumentär från 2007 ställer bland annat den kontroversiella frågan: Är alla varningar om den globala uppvärmningen osanna?

Ledande akademiker hävdar i filmen att så är fallet och att påståendena om att människan är boven bakom den globala uppvärmningen är en av de största lögnerna i modern historia.

Genom att studera flera undersökningar har dessa forskare kommit fram till att uppvärmningen under de 300 senaste åren är en naturlig effekt från den så kallade lilla istiden.

Människan har också påverkat klimatet men det är ytterst lite jämfört med naturkrafterna hävdar forskarna i filmen. Här presenteras det man anser vara "myterna" bakom smältande glaciärer, stigande havsytor och spridandet av det man kallar "påstådda" dödliga tropiska sjukdomar.


Helt klart intressant, argument som lät vettiga enligt vad jag tycker och förstår. En i programmet jämförde hela klimatsnacket med CO2 i centrum med religion, att med politikens hjälp, och för så många ekonomisk vinning, få så många att tro. Idag är folk som tar fram motsägande fakta kättare.

Någon annan här som sett programmet?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-22 13:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Såg att den finns i åtta delar på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=fo4R7yXz-90

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-22 14:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Bild

Bortklippt? Anmärkningsvärt av denna bil är att efter världskriget ökade industriernas och bilars utsläpp snabbt, men tempen sjönk!

De påstår att det är solen som till störst del påvekar vårt klimat.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-22 17:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
De menade att CO2 utgjorde en väldigt liten del av atmosfärens gaser, att den inte bidrog mycket till växthuseffekten osv.
Så har ökningen verkligen någon stor betydelse då det inte går att bevisa?

"Bluffen" började med koluppror och stigande oljepriser, politiker ville få fram andledning att använda kärnkraft istället.
När nu detta var på tapeten, många forskare inblandade, så tjänas stora pengar på forskning som går i "rätt" riktning. Alltså finns anledning till forskning delas pengar ut.


Jag börjar åtminstone försöka se allt från båda sidor och som vanligt ta allt med en nypa salt.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Senast redigerad av AcuraJan lör 08-03-22 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-23 08:57 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Jag misstänker att vi står inför peak oil. Det kan dock inte politikerna erkänna, för då skulle världsekonomin kollapsa. Skulle du köpa en ny V70 bensin för 300 kkr om du visste att bensinen var på väg priser som inte går att betala?

Därför kommer växthuseffekten in som ett perfekt alibi att sakta skatta sig bort från fossilberoendet.

Detta är dock min personliga konspirationsteori.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-23 09:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
I slutet av programmet visades bilder från fattiga och outvecklade Afrika, 1/3 av jordens befolkning lever utan el. Sedan skyller de på att de inte får använda sina egna tillgångar till kol och olja pga CO2-snacket.

Är det ingen som förbjuder Asien?

Kan det vara så att, "ni inte får använda oljan, då räcker det inte till oss"?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-23 10:04 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
AcuraJan måste vara köpt av oljelobbyn!

Så, nu var jag den första som sa det. :-)
skämt, förstås.


Senast redigerad av MagnusH sön 08-03-23 10:36, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-03-23 10:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Vart vänder jag mig för att få betalt? :lol:
Nejdå, men det har varit ganska tyst i diskussioner om detta här på etanol.nu

Varför ska man inte tro denna film, med dess åsikter, likväl som Al Gores film, En obekväm sanning?

Ska jag vara ärlig själv, så har jag alltid sedan man börjat förstå lite vad allt handlar om, tyckt att detta med CO2 verkar så upptrissat.
Det pratas om kilo och gram hit och dit, flyget och industrier släpper ut si och bilarna så mycket... men sedan släpper naturliga saker kanske ut än mer.
Jag saknar ofta referenser och mer sakliga jämförelser i all möjlig media, varför ska allt skattas baserat på CO2 när det är så att havet släpper ifrån sig lagrad CO2 som överstiger allt annat bara för att solens strålning har ökat. Samtidigt tar havet likväl tillbaka CO2 när klimatet blir kallare, solens strålning har minskat. Sedan finns många andra gaser som är starkare växthusgaser i omlopp, vilket gör CO2s del i det hela ganska liten.


Självklart ska man hushålla på resurser och utveckla effektivare tekniker, men varför ska mänskligheten först skrämmas, och sedan sättas i tvivel för att åstadkomma detta?

Jag håller verkligen med om att detta börjar vara som en religion, att de som tror en sak blir blinda för den.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011