Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rom-mötet
InläggPostat: tis 08-06-03 10:03 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
FN:s generalsekreterare Ban Ki Moon uppmanade idag USA och Västeuropa att omedelbart avskaffa alla subventioner på etanol som fordonsbränsle.

För Sveriges del innebär det antagligen att undantaget för energiskatt för etanolen i E85 omedelbart måste upphöra. Vilket i sin tur innebär att priset på E85 går upp till ca. 10,50 kr/litern.

Orsaken är givetvis allvaret i den matkris världen nu genomlever och där FN vid toppmötet i Rom idag pekade ut etanolen som en huvudorsak:

http://news.yahoo.com/s/ap/20080603/ap_ ... ood_crisis

/track_snake


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 10:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag undrar fortfarande: Är det bättre att vi köper brasiliansk oxfilé och sedan gör biogas av det som inte äts upp/det som hamnar på reningsverket?

Jag kan inte inse att den ynkliga mängd etanol som används som bränsle i världen kan ha större betydelse för "matkrisen" än till exempel stigande dieselpris.

REDIGERING: Hamnar E85-priset på 10,50 kr/l är det fortfarande en tioöring billigare att köra min Ford Focus flexifuel på E85 än på bensin. Gissa vilket bränsle jag kommer att välja...! 8)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 10:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
göinge skrev:
Jag undrar fortfarande: Är det bättre att vi köper brasiliansk oxfilé och sedan gör biogas av det som inte äts upp/det som hamnar på reningsverket?

Jag kan inte inse att den ynkliga mängd etanol som används som bränsle i världen kan ha större betydelse för "matkrisen" än till exempel stigande dieselpris.

REDIGERING: Hamnar E85-priset på 10,50 kr/l är det fortfarande en tioöring billigare att köra min Ford Focus flexifuel på E85 än på bensin. Gissa vilket bränsle jag kommer att välja...! 8)

--------------------
Ja, det kommer ungefär att hamna på samma nivå.

Visst, men det är inte jag som svarar för slutsatserna utan FN. Och Världsbankens chef Zoellick sade visst i TV i morse att 'etanolen bär 65% av skulden för matprisuppgången'. Hur han nu räknat ut det...

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 11:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Och sen när blev världsbanken ett sanningsvittne?

Avskaffande av subvention innebär inte avskaffande av t.ex. CO2-skatt.
Och jag uppfattar det som att det är den inkl dess moms är den stora skillnaden mellan etanol och fulsoppa.
Med helt rättvisa CO2 och energiskatter skulle dessutom framför allt dieslen öka kraftigt i pris, så kom igen bara...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 12:44 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Och sen när blev världsbanken ett sanningsvittne?

Avskaffande av subvention innebär inte avskaffande av t.ex. CO2-skatt.
Och jag uppfattar det som att det är den inkl dess moms är den stora skillnaden mellan etanol och fulsoppa.
Med helt rättvisa CO2 och energiskatter skulle dessutom framför allt dieslen öka kraftigt i pris, så kom igen bara...

----------------------------------------------------
Skatten på bensin utgörs av energi- och CO2-skatt. Vad det handlar om är antagligen att det särskilda undantag som getts beträffande etanol för energiskatt upphör. Självklart kommer etanol även framgent att vara befriat från CO2-skatt.

Världsbanken har väl alltid varit ett sanningsvittne. Har man blivit utsedd till dess högste chef har man kommit långt och kan förväntas göra väl avvägda och sanna uttalanden.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 13:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Världsbanken har väl alltid varit ett sanningsvittne. Har man blivit utsedd till dess högste chef har man kommit långt och kan förväntas göra väl avvägda och sanna uttalanden.


Nåja.
Jag orkar inte ens länka till kritiker av denna instutition.
Väl avvägda...parallellen till Jean Ziegler är ju slående.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 13:49 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Citat:
Världsbanken har väl alltid varit ett sanningsvittne. Har man blivit utsedd till dess högste chef har man kommit långt och kan förväntas göra väl avvägda och sanna uttalanden.


Nåja.
Jag orkar inte ens länka till kritiker av denna instutition.
Väl avvägda...parallellen till Jean Ziegler är ju slående.

-----------------------------
Konstigt nog så börjar dom båda på Z.

Men jag kan garantera: dom är inte släkt med varann...

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 14:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
göinge skrev:
Jag undrar fortfarande: Är det bättre att vi köper brasiliansk oxfilé och sedan gör biogas av det som inte äts upp/det som hamnar på reningsverket?

Jag kan inte inse att den ynkliga mängd etanol som används som bränsle i världen kan ha större betydelse för "matkrisen" än till exempel stigande dieselpris.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 14:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Men jag kan garantera: dom är inte släkt med varann...
Kan du väl inte?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 14:30 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
göinge skrev:
göinge skrev:
Jag undrar fortfarande: Är det bättre att vi köper brasiliansk oxfilé och sedan gör biogas av det som inte äts upp/det som hamnar på reningsverket?

Jag kan inte inse att den ynkliga mängd etanol som används som bränsle i världen kan ha större betydelse för "matkrisen" än till exempel stigande dieselpris.

------------------------------
Brasiliansk oxfile är naturligtvis en styggelse eftersom den bidrar till ökad regnskogsavverkning, korna rapar metan och pengarna går till några få storgodsägare.

Men mängderna är ju förhållandevis små och resterna räcker väl inte till mycket biogas inte ens om Du samlar in all överbliven brasiliansk oxfile i landet... Kanske att det räcker till Dr. Sven:s gasbil...

Vad gäller etanolen anser Zoellick att 2/3 av matprisökningen beror just på etanol. Då har han antagligen lagt ihop det faktum att vissa grödor används direkt för etanol (vete och majs) medan andra innebär att man rycker undan jordbruksmark från matproduktion (brasilianska sockerrör).

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 14:32 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Citat:
Men jag kan garantera: dom är inte släkt med varann...
Kan du väl inte?

-------------------------------------------------
Jag lovar att äta upp min hatt om dom är nära släkt med varandra...

Klart att om Du går 5.000 år tillbaka i tiden är vi alla släkt med varann...

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 15:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
track_snake skrev:
göinge skrev:
göinge skrev:
Jag undrar fortfarande: Är det bättre att vi köper brasiliansk oxfilé och sedan gör biogas av det som inte äts upp/det som hamnar på reningsverket?

Jag kan inte inse att den ynkliga mängd etanol som används som bränsle i världen kan ha större betydelse för "matkrisen" än till exempel stigande dieselpris.

------------------------------
Brasiliansk oxfile är naturligtvis en styggelse eftersom den bidrar till ökad regnskogsavverkning, korna rapar metan och pengarna går till några få storgodsägare.

Men mängderna är ju förhållandevis små och resterna räcker väl inte till mycket biogas inte ens om Du samlar in all överbliven brasiliansk oxfile i landet... Kanske att det räcker till Dr. Sven:s gasbil...

Vad gäller etanolen anser Zoellick att 2/3 av matprisökningen beror just på etanol. Då har han antagligen lagt ihop det faktum att vissa grödor används direkt för etanol (vete och majs) medan andra innebär att man rycker undan jordbruksmark från matproduktion (brasilianska sockerrör).

/track_snake


Om det ökade priset på majs och vete beror på etanolproduktionen, beror det inte på faktiskt ökad efterfrågan, utan på spekulation om framtida efterfrågan. Man ser en potential i etanolen att växa i framtiden. Och vi lever i en global marknadsekonomi (inte ens de få återstående öar av planekonomi som finns kvar kan hålla sig utanför detta) där priser ökar och minskar - i teorin beroende på tillgång och efterfrågan - men i praktiken beroende på spekulation.

Att Brasilien storsatsar på etanol med hjälp av en gröda man sedan länge odlat kan inte vara annat än positivt för den enskilde individen och brasilianska staten i strävandet att bygga upp en bärkraftig välfärd. Jag stöder detta och genom mitt val av bil och driften av denna kan jag också stödja det i praktiken, genom att gynna ett bränsle och en marknad jag tror på. Odlar man sockerrör här för att jag ska kunna tanka kan det inte vara sämre än om det odlas för sockret i mitt kaffe, eller för kaffet som sådant. Alla tre sakerna ger inkomster, men inget av det kan kallas mat. På 80-talet lärde jag mig att vi i Sverige inte borde dricka kaffe för det gjorde att man svalt i Brasilien (och på andra håll i Sydamerika) eftersom det fanns för lite mat. Svälten beror inte matbrist.

"Den svenska modellen", vårt svenska välfärdssystem, är fortfarande beundrat utomlands - även om vi själva inte känner igen det längre. Handlar vi förädlade varor (som etanol) av fattigare länder (som Brasilien) kan de så ett frö till bättre välfärdsystem.

Själva lever vi mer på service och förädlade varor än trä och stål som för 100 år sedan. Och vi har fått det bättre. Istället köper vi ofta dessa varor från fattigare länder. Som får chansen att bygga upp en välfärd.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-03 15:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
På 80-talet lärde jag mig att vi i Sverige inte borde dricka kaffe för det gjorde att man svalt i Brasilien (och på andra håll i Sydamerika) eftersom det fanns för lite mat. Svälten beror inte matbrist.


Hmmm..intressant parallell.
Man borde tillskriva världsbanken och fråga hur man kommit från 80-talets ståndpunkt till dagens...
Och vad världsbanken åstadkommit för förbättringar av läget.

FAO gnällde på Brasilien redan 2003:
Då var det kaffe och socker, nu etanol.

http://www.fao.org/english/newsroom/new ... 20-en.html
Citat:
Brazil: The hunger of the missed meal

FAO supports the Zero Hunger Project --


President Lula har tydligen tappat förtroendet hos FAO?
Eller...?

FAO håller inte med alla kritiker mot bioenergi, tvärtom är det en stor möjlighet:
http://www.fao.org/docrep/010/ai503e/ai503e00.htm

Hur skall FAO ha det???

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-06-03 17:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
track_snake skrev:
Orsaken är givetvis allvaret i den matkris världen nu genomlever och där FN vid toppmötet i Rom idag pekade ut etanolen som en huvudorsak:


I länken du gav stod det inget sådant.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-06-03 18:05 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
Orsaken är givetvis allvaret i den matkris världen nu genomlever och där FN vid toppmötet i Rom idag pekade ut etanolen som en huvudorsak:


I länken du gav stod det inget sådant.

-----------------------------------------------------
Lustigt. Nyhetsartikeln på Yahoo News hade ett annat innehåll från början när jag skrev in länken i morse. Nu handlar den mest om Mugabe.

Får väl ge en annan länk då:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 364374.ece

/track_snake


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011