Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 19:24 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-14 19:12
Inlägg: 5
Ort: Från
göinge skrev:
Citat:
Lite sans och balans, jag tycker inte XC90, S80 eller V70 skall jämföras med någon löjlig småbil. Deras kapacitet vad det gäller last , passagerare osv är mångdubbelt högre. Har du barn, hus eller almänt vill trasnportera saker och folk så behöver minst en mellanstor bil. Så enkelt är det. Att komma dragande med småbilar som passar vissa människor som ett föredömme tycker jag är fel.

I rimlighetens namn borde större bilar få har högre utsläpp. till ex klass stor, 160 , mellan 120, liten 90.


Är det inte ännu bättre om de allra största bilarna släpper ut 130 g/km och de mindre bilarna kanske neråt 50 g/km? År 2007 ska inte en bil släppa ut omkring 350 g koldioxid per kilometer (som till exempel Jeep Grand Cherokee, som för övrigt finns som etanolbil i bland annat USA, men inte i Sverige - det enda landet i världen med etanoldrift, enligt Robert Collin med flera)!


Det är inte realistiskt för en större bil att släppa ut 130g, varför skall småbilar som inte kan användas till särskilt mycket glorifieras när de inte är särskilt energieffektiva om man ser till vikten.

:shock:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-14 20:28 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 18:25
Inlägg: 85
OJ, vad kan en stadsjeep användas till som en normal mellanklassbil inte kan användas till? Inte speciellt mkt egentligen.. De duger ju inte ens att köra i skogen med (de flesta)..

Sen är det så att i de allra flesta bilar som förs fram i Sverige under en normal arbetsdag sitter det EN person, nämligen han/hon som kör, då förstår inte jag varför man behöver sitta i en kombi eller SUV?

Visst kan stora bilar komma ner till utsläpp på 130gram/km eller sitter du inne med "inside information", eftersom du skriver att det inte GÅR?? Samma resonemang fanns ju ang de skadliga utsläppen innan katalysatorn kom, då hette det ju också att det GÅR INTE, men likväl fanns katalysatorn några år senare.. Hmm.....

Hoppas på svar! (då du registrerade dig idag, och liknande "medlemmar" har man ju sett)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-15 23:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Lind skrev:
I Aktuelltsändninge ikväll hulkade Volvoledningen och facket.
- Det är för kort tid med fem år att få fram bränslesnåla motorer som inte släpper ut mer än 130 gr/km.

Va i hela h...e har de då tänkt de senste tio åren? De har haft tio år på sig att komma ner i 120 gr/km. Eller trodde de att man kunde skita i sin del av en överenskommelse.

Patetiskt är vad det är!


Håller med fullständigt!!

Var samma gnäll innan det blev "lag" på katalysator! I Sverige menar jag då (1989)

Jag vet så klart att lagen inte gällde att man var tvungen att ha katalysator men det var det enklaste sättet att klara de kraven som ställdes DÅ..

Och detta klarade de bra trots allt gnäll från dem om att det "aldrig" skulle fungera...

Enligt min åsikt så klarar bilindustrin att leva upp även till de kraven som kommer nu...

MEN de kommer inte att göra det om ingen tvingar dem att göra det!

Detta på grund av att de inte tjänar på det?

Att låta DEM uppfylla kraven när de "kan" kommer bara att leda till förseningar!

Som sagt, på bilindustrin biter bara krav ... Tekniken och motorerna ligger med stror sannolikhet väntande pga att de vet/har oroat sig för att dessa krav kan komma, men valt att inte göra något förrän de måste!

Förmodligen så kan en del tycka att jag verkar ha ett väldigt misstroende mot bilindustrin... men titta då på hur de klarat krav från myndigheter med mera historiskt sett..

De är inte dumma i huvet och de har så klart alternativ för i deras fall
"worst case scenario"!!

Ställ kraven så kommer lösningarna automatiskt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-18 02:38 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
algore skrev:
göinge skrev:
Citat:
Lite sans och balans, jag tycker inte XC90, S80 eller V70 skall jämföras med någon löjlig småbil. Deras kapacitet vad det gäller last , passagerare osv är mångdubbelt högre. Har du barn, hus eller almänt vill trasnportera saker och folk så behöver minst en mellanstor bil. Så enkelt är det. Att komma dragande med småbilar som passar vissa människor som ett föredömme tycker jag är fel.

I rimlighetens namn borde större bilar få har högre utsläpp. till ex klass stor, 160 , mellan 120, liten 90.


Är det inte ännu bättre om de allra största bilarna släpper ut 130 g/km och de mindre bilarna kanske neråt 50 g/km? År 2007 ska inte en bil släppa ut omkring 350 g koldioxid per kilometer (som till exempel Jeep Grand Cherokee, som för övrigt finns som etanolbil i bland annat USA, men inte i Sverige - det enda landet i världen med etanoldrift, enligt Robert Collin med flera)!


Det är inte realistiskt för en större bil att släppa ut 130g, varför skall småbilar som inte kan användas till särskilt mycket glorifieras när de inte är särskilt energieffektiva om man ser till vikten.

:shock:


Energieffektivet måste beräknas på den last fordonet har vid färden annars är det ointressant. Annars skulle vi alla åka omkring i stora långtradare( mycket energieffektiva)

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 20:48 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
130g/km är ju inget problem med E85 som bränsle. En bensinbil med förbrukningen 8.7 L/100 km har har 216 g/km. En etanolbil med förbrukningen 11.3 L/100 km har 67 g/km. Då är produktion och distribution inräknad.

Vänder på detta. Finns väl idag ingen vanlig bensinbil som ger så höga koldioxidutsläpp som 420 g/km? De värsta verkar ligga kring 380 g/km. Låt dem köra på E85 och de klarar gränsen 130 g/km.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-26 19:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Roger Gustavsson skrev:
130g/km är ju inget problem med E85 som bränsle. En bensinbil med förbrukningen 8.7 L/100 km har har 216 g/km. En etanolbil med förbrukningen 11.3 L/100 km har 67 g/km. Då är produktion och distribution inräknad.

Vänder på detta. Finns väl idag ingen vanlig bensinbil som ger så höga koldioxidutsläpp som 420 g/km? De värsta verkar ligga kring 380 g/km. Låt dem köra på E85 och de klarar gränsen 130 g/km.


"Vanlig" är den ju inte om man ser till antalet men annars är det en bil som drivs av en "vanlig" förbränningsmotor körd på bensin.

Snittförbrukningen 2,11l/mil ger ett koldioxidutsläpp på 489g/km!!

Bilen jag pratar om är Dodge (Chrysler) Viper SRT-10..

Finns ett antal till som släpper ut över 380g/km..
Ingen av dem är ju någon vanlig svenssonbil eller säljs i nån större omfattning i Sverige, i allafall, så deras påverkan på miljön är ju begränsad.
Dessutom körs väl dessa bilar inte så mkt per år kan jag tro..
Hela listan hittade jag på: http://www.bilar.konsumentverket.se/mal ... lect%2Easp

Dessutom bara en kommentar till "Låt dem köra på E85 och de klarar gränsen 130 g/km."

Detta gäller såklart fossil koldioxid

Viktigt att förtydliga tycker iallafall JAG, att koldioxidutsläppen inte försvinner bara för att man kör på E85, men att den delen som kommer från fossilbränsle, minskar betydligt!!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011