Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 12:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Problemet för klimatskeptikerna är att de bygger sina resonemang på en global komplott, kanske ledd av utomjordiska ödlor..


Det håller jag inte med om. Däremot tycker jag att problemet med dom som tror benhårt på detta är att dom inte verkar vara intresserade att svara på frågorna som ställs, som ex i tråden jag länkade till. Att kasta skit på de som har dessa åsikter verkar vara en enklare lösning.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 14:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
De jag har mött pratar ofta om global komplott. Hur politiker och vetenskapsmän har kommit överens om att skrämma upp folk med prat om klimatfrågan som ödesfråga för hela mänsklighetens, ja hela planetens, överlevnad - allt för att kunna krama ur folk mer skattepengar. Det pratas också om Sverige som en ankdamm. Att vi tror att vi ska kunna lösa hela världens miljö- och klimatproblem med höjda bensinskatter, men i själva verket är det de som pratar om ankdamm som själva har den världsåskådningen. De märker inte hur stor frågan är i hela västvärlden och hur politiker och vanligt folk diskuterar hur man ska lösa problemen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 15:25 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
De flesta som vurmar för klimatkrisen är emot biobränslen. Det verkar bara vara i Sverige som det inte är så.

Men i alla fall, jag fattar inte vad det spelar för roll om hur många och vilka som tycker si och hur många eller vilka som tycker så. Eller är tro och vetande samma sak när det gäller klimat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 15:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
De jag har mött pratar ofta om global komplott. Hur politiker och vetenskapsmän har kommit överens om att skrämma upp folk med prat om klimatfrågan som ödesfråga för hela mänsklighetens, ja hela planetens, överlevnad - allt för att kunna krama ur folk mer skattepengar.


Jag baserar min åsikt på det som står i den tråden och hur frågeställningarna där blir bemötta. Lite smalt urval måhända..

Citat:
Det pratas också om Sverige som en ankdamm. Att vi tror att vi ska kunna lösa hela världens miljö- och klimatproblem med höjda bensinskatter, men i själva verket är det de som pratar om ankdamm som själva har den världsåskådningen. De märker inte hur stor frågan är i hela västvärlden och hur politiker och vanligt folk diskuterar hur man ska lösa problemen.


Är inte det där två skiljda saker ? Att frågan är stor i omvärlden tror jag är hyfsat känt. Däremot är det givetvis så att vi inte löser några världsproblem om vi sätter 50 kr skatt/l bensin eller 5 kr/kWh på el. Måste finnas någon rim och reson.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 16:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Problemet för klimatskeptikerna är att de bygger sina resonemang på en global komplott, kanske ledd av utomjordiska ödlor..


Det håller jag inte med om. Däremot tycker jag att problemet med dom som tror benhårt på detta är att dom inte verkar vara intresserade att svara på frågorna som ställs, som ex i tråden jag länkade till. Att kasta skit på de som har dessa åsikter verkar vara en enklare lösning.


Det är inte jag som kastar skit, de är skeptikerna som i princip utan undantag talar om komplott.
När man synar den teorion faller den ju direkt.
Vem skulle ligga bakom komplotten enligt dig?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 11:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Det är inte jag som kastar skit, de är skeptikerna som i princip utan undantag talar om komplott.


Det tycker jag att du gör eftersom du istället för att ex läsa tråden samt dokumentet jag länkade till och diskutera de frågeställningar som tas upp där börjar prata om att "skeptiker tror på globala komplotter, utomjordingar". Ex på frågeställningar är solaktivitet vs temperatur på jorden , se det dokument jag länkade till. Glaciärfrågan som tas upp i tråden , en undersökning med 80 glaciärer visar att de minskar i massa, en annan med 250+ visar tvärtom att de ökar i massa.

Citat:
Vem skulle ligga bakom komplotten enligt dig?


Jag har så vitt jag vet aldrig nämt ordet komplott i detta sammanhang.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 12:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Du glömmer att alla skeptiker i princip slutleder sin kritik till att IPCC är korrupta och ledda av än värre politiker.
Då kan man inte kalla det annat än komplott.
Visst kan vi diskutera de där solfläckarna, men till vilken nytta?
Oljan tar slut oavsett hur det är med dem..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 19:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Du glömmer att alla skeptiker i princip slutleder sin kritik till att IPCC är korrupta och ledda av än värre politiker.


Problemet är väl att alla skeptiker inte har denna åsikt.

Citat:
Visst kan vi diskutera de där solfläckarna, men till vilken nytta?
Oljan tar slut oavsett hur det är med dem..


Visst. Vi måste ändå göra konverteringen till förnybara energikällor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 08:25 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Et aspekt som nämnas mycket lite i debatten är att oljan och kolet inte är obegränsade resourcer. IPCC har gjort olika simuleringar beroende på befolkningstillväxt och olja/kol/naturgasförbrukning.
Frånsett den allersnällaste varianten som skulle medföra en temperaturstegring på 1 grad räcker de fossila resourcerna inte till att öka C02 med så mycket som IPCC förutsätter.
Uppsala universitet som anses som världsledande på detta område har gjort stora studier på detta. Kjell Alekett skrev för ett år sedan en mycket bra artikel om detta: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=651149

Ett annat aspekt av detta är dock att det på allerhögsta tiden att ställa om samhället från den totala olieberoende i transportsektorn. Om inget görs nu står vi om ett par år med ett gigantiskt problem när oljan börja sina.

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 09:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Även bland ganska unga människor (under 30) tycker jag mig märka attityden att sinande oljetillgångar och (eventuell) klimatförändring inte är något de behöver bekymra sig för.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 12:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, problemet med alla dessa skeptiker är ju att de flyttar fokus från själva omställningen till en om ej i alla fall nämnd, men ändå i resonemanget förutsatt konspiration, ala FRA-lagen eller fildelningsfrågan, där mkt mäktiga intressen däremot väl dokumenterat ägnar sig åt omstörtande verksamhet i syfte att öka kontrollen över samhället och informationsflödet mellan medborgarna.

De skeptiker som ej menar att det är ngn konspiration får ju då komma med nåt bättre än att det bara skulle vara fråga om ren dumhet hos politiker och IPCC-forskare.

Man brukar också anföra att en "onödig" avveckling av fossilberoendet skulle kosta gigantiska onödiga pengar och sänka hela världsekonomin.
Men man ser sällan samma individer uttala sig om de ekonomiska problemen som kan följa i händelse av energikris pga brist.
Alltså tycker jag mig nästan ha bevisat att den konspiration som möjligen föreligger är den som går ut på att fossilbräsnlen inte kommer att ge oss några bristproblem inom överskådlig tid.
Business as usual, rätt in i väggen.
Denna ger medel till de som redan idag tjänar bra, den ger trygghet till osäkra väljare som helst inte vill ändra för mkt i sina liv, den ger ekonomisk trygghet till företag som investerat tungt i fossilindustri och system beroende av fossilier (kvartalsekonomi-mässigt, vilket är vad ekonomer bryr sig om till 99%).

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 12:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
puffin skrev:
Et aspekt som nämnas mycket lite i debatten är att oljan och kolet inte är obegränsade resourcer.


Jag tycker faktiskt att just detta nämns rätt ofta. Men jag kanske läser fel tidningar. Sen kan man nog rätt säkert påstå att anledningen till att USA nu satsar stenhårt på etanol (cellulosa), el, pluginhybrider osv beror till störst del på deras oljeberoende, oljepriserna och allt vad det har medfört och mindre på deras miljösamvete.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 13:14 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Om vi har ett problem eller inte?
En filosof sade en gång att han är ganska övertygad om att gud inte finns men med tanke på konskvenserna i de olika scenarierna så är slutledningen att agera som om gud finns för det kostar så lite och ifall Gud skulle finnas så ger det oerhört mycket.
Så tänker jag om klimathotet.
Om vi inte har ett klimathot så kostar det oss mycket lite att agera som om vi har det. Medan det motsatta!
Om vi har ett klimathot och ignorerar det så kommer det att kosta den mänskliga civilisationen.
Vilket i och för sig skulle vara bra för Jorden...

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 16:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Och även om vi inte har ett klimatproblem så skulle vi få ett energiproblem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011