Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-08-06 11:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Egen kolsyra inte klimatsmart
Sodastream är inte så miljövänligt som det utger sig för att vara. Företagets långa transporter världen över är allt annat än föredömliga. Nu vill forskare livscykelanalysera kolsyremaskinerna.

Istället för att dricka vatten på flaska har allt fler svenskar börjat dricka hemmaproducerat bubbelvatten. Närmare 200 000 svenskar köpte sig en kolsyremaskin av märket Sodastream förra året. Företaget lanserar sin produkt som en klimatsmart vara. De understryker att det ur miljösynpunkt är onödigt att bära hem sitt bubbelvatten när dricksvattnet i Sverige är bra och går att kolsyra hemma.
Johan Kalling, vd för företaget Empire som saluför Sodastream i Sverige, meddelar att försäljningen går spikrakt uppåt.
- Jag tror att inom en tioårsperiod kommer alla svenska hushåll att ha en Sodastream, säger han.
Men framgångarna till trots finns det nackdelar med produkten. Maskinen tillverkas i Israel, Kina och i Tyskland där även huvudkontoret ligger, den säljs sedan över hela världen.

Ovetande om lång resa
När man köper maskinen ingår det en pat-ron som räcker till att kolsyra 50-100 liter vatten, beroende på hur mycket bubblor man föredrar. Det motsvarar cirka 33-66 stycken 1,5-litersflaskor. När patronen är slut kan du "panta" den hos din återförsäljare och köpa dig en ny.
Kolsyrepatronerna tillverkas i Tyskland och det är också det enda stället i hela Europa där de sedan kan fyllas på igen. Detta gäller även AGAs alternativ till kolsyremaskin, Wassermaxx. Det innebär att det fraktas tomma och fulla kolsyrepatroner i lastbilar över hela kontinenten för att fyllas på och besiktigas i tyska Limburg. Människor som vill vara klimatsmarta pantar sina patroner ovetandes om den långa resa som väntar. Detta bekymrar inte Johan Kalling, enligt honom klimatneutraliseras varan redan efter ett par månaders användning.
- En person som dricker kolsyrat vatten på flaska kommer snart att betraktas som den nya rökaren, det blir nästan lite skamligt.

Stor förvåning
På Handelns utredningsinstitut, HUI, som nyligen har utrett om flaskvattnet verkligen är den miljöbov som det utpekas att vara, bemöts uppgifterna om Sodastreams omfattande transporter med stor förvåning. Sven-Olov Daunfeldt är forskningsansvarig för utredningen:
- Spontant tycker jag att det låter som om det hemmaproducerade bubbelvattnet möjligen skulle kunna ha en större klimatpåverkan än svensktillverkat buteljerat vatten, säger han.
Enligt Sodastream är det ur säkerhetssynpunkt som man väljer att besiktiga och fylla på alla kolsyrepatroner i Tyskland. Sven-Olov Daunfeldt lägger snabbt ihop ett och ett och räknar till att en Sodastream hinner fraktas många mil från Israel och Kina innan den når sin slutdestination, men det mest anmärkningsvärda tycker han ändå är kolsyrepatronernas ständiga lastbilsturer till och från Tyskland.
- Det känns inte som att Sodastream är så klimatvänlig som den marknadsförs att vara. Produkten behöver absolut livscykelanalyseras. Det här är något som vi verkligen vill ta tag i och utreda, säger han.

Josefine Bjelkholm


Jag tycker hela diskussionen andas tankefel. Ungefär som när man säger att etanol inte är klimatsmart, för att den transporteras ju också. Först nu har någon sensationslysten typ kommit på att även kolsyrepatronerna transporteras. Visst kan det i ett livscykelperspektiv vara så att svenskt mineralvatten är klimatsmartare än hemmabubblat. Å andra sidan finns det bubbelvatten i butikerna, till exempel ICAs Euroshopper Bordsvatten, som inte är något annat än kolsyrat kommunalt dricksvatten.

Jag har för mig att det i instruktionerna till min Sodastream står att en patron räcker till 70 liter vatten. Patronerna väger mycket mer än 1 kg, men är obetydligt större. Låt oss ändå vara generösa mot bryggeriindustrin och säga att transportarbetet av en kolsyrepatron motsvarar tre liter buteljerat mineralvatten, enkel resa. Om kolsyrepatronen fylls på i Tyskland eller Bergsslagen spelar ingen roll för en skåning som mig, men det har stor betydelse om man istället jämför med transporten till Ramlösa utanför Helsingborg. Låt oss därför åter vara generösa mot bryggeriindustrin och säga att transportsträckan för kolsyrepatronen motsvarar tredubbla vägen jämfört med mineralvatten. I så fall motsvarar 70 liter hemmabubblat vatten 12 liter buteljerat mineralvatten (om jag nu tänkt rätt).

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=436837

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 13:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håller med dig att det spelar roll om det är 1 eller 80 flaskor som transporteras! Sen tycker jag väl ändå att det är trist att inte AGA eller annan lokal firma fyller flaskorna med kolsyra. Säkerhetsargumentet håller inte, AGA och flera andra företag kan ju uppenbarligen fylla mkt större flaskor som t ex brandsläckare på ett betryggande sätt.

Jag har en äldre holländsk 10 kg kolsyrebrandsläckarflaska som CO2 flaska till migsvetsen. När den var tom gick jag till närmaste brandsläckerfirma för att få flaskan påfyld och kranen (som var lite skadad) bytt.

Det finns ett stämpel i flaskan där man an se hur gammal den är så skulle man naturligtvis göra med patronen med. Jag fick f.ö. själv välja om jag ville provtrycka flaskan innan påfyllningen, jag skippade det.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011