Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 17:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det där är en klassiker. Äldre person med fru + Audi A6 3.0 TDI eller liknande körandes i 90 på E4:an där det är 110.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 22:24 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Jag har en stor bil med stor motor.
Behöver jag den ?, nej, men det är så härligt att åka i den, en enda lång njutning från plats a till plats b.
Kommer jag att byta bort den ?, kanske, men en sak är klar, det blir inte till något mindre.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 08:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
naggen... Du kan i alla fall motivera ditt "onödiga" val av bil, men tro mig: Det finns de som väljer en stor bil med stort bagageutrymme och stark motor som inte vill ha någon "godsbil" och inte tycker om att köra fort.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 11:27 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Tja göinge, jag förstår dig och jag ifrågasätter inte ditt sätt att se på saken.
Vad jag var ute efter var att fordonsval är ett högst subjektivt val, som innefatter så mycket mer än bara storlek. Jag anser att det inte finns någon standardiserad form av "onödigt stor bil", utan det är en uppfattning som skiljer sig från människa till människa.

Jag tar och tittar lite på mig själv och min situation.
Jag åker 4 mil/vardag för att få ihop penningar till mitt dagliga bröd. Varannan vecka lever jag ensam, resterande tid bor mina 3 barn hos mig.
Okay, då kan jag titta på vad som verkligen är transportnödvändigt.
Mina vardagsmil är mestadels landsväg med en kortare del stadstrafik. Då behöver jag inte en större bil än att en person får plats. Jag kanske inte ens behöver en bil, utan det kanske räcker med en moped, eller varför inte en cykel. Äh, jag behöver inte det heller, det skulle vara fullt möjligt att klara sig fram och tillbaka med apostlahästarna.
Och faktum är att det samma gäller de veckorna ungarna är här. Om jag nu skulle känna mig absolut tvungen att ta mig och mina barn till en plats, som är såpass avlägsen att vi måste använda någon form av transporteringsmedel, tja då kan jag ju alltid anlita ett taxibolag.

Så, då kan man alltså ställa sig frågan, vad är en "onödigt stor bil"?

Nu har jag ju spetsat mitt resonemang en hel del, och tillspetsningen började redan i mitt förra inlägg, ty bilen jag nämnde där är inte vardagsbilen, den är lite mer åt entusiasthållet och den rullar inte så fantastiskt många mil per år.

För att sammanfatta det hela:
I min värld finns inte ett allenarådande begrepp som heter "en onödigt stor bil", det är upp till var och en att ha sin personliga uppfattning om detta.
Det är så mycket mer än bara transportnödvändighet som styr våra val av bilinskaffning.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 12:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vikten kommer att gå ned, liksom de onödigt höga bilarna som jag menar är ett större problem.
Kunder och därmed vindflöjarna på biltidningsredaktionerna kommer att efterfråga det när de inser att det kostar att strunta i vikt o luftmotstånd., liksom de i 30 år efterfrågat mer airbags, tystare bilar och tjockare säten etc.
Men det kommer att ta lite tid. Alla exemplen ni tar upp är ju historia sedan 10 år eller mer. (Ledtiden för en ny bil är ju flera år)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb ons 08-09-03 12:06, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 12:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag tycker väldigt många verkar resonera som en hel del biljournalister, nämligen att etanolbilar inte är några miljöbilar eftersom "de drar så mycket bränsle", utan de verkliga miljöbilarna är "snåldieslar" och "snålbensinare", men det knappt någon som vill ha dessa små trånga bilar med obefintligt bagageutrymme utan de sätter sig hellre i ovan nämnda bilar.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 12:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
göinge skrev:
Jag tycker väldigt många verkar resonera som en hel del biljournalister, nämligen att etanolbilar inte är några miljöbilar eftersom "de drar så mycket bränsle", utan de verkliga miljöbilarna är "snåldieslar" och "snålbensinare", men det knappt någon som vill ha dessa små trånga bilar med obefintligt bagageutrymme utan de sätter sig hellre i ovan nämnda bilar.


Precis, oanvändbara offer som andra borde göra.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011