Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-05-28 10:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-09-07 18:04 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1680107.svd

"Han vill därför ta ytterligare ett steg. Det är, enligt den moderata arbetsgruppen, ”nödvändigt” att EU inför ett krav på att bilar som säljs på den europeiska marknaden inte får ha ett högre individuellt utsläpp än 95 gram koldioxid per kilometer år 2020. Det nya utsläppsmålet är ett ”absolut gränsvärde”, inte ett genomsnitt.

– Det innebär ungefär att ingen bil får dra mer än en halv liter bensin per mil, förklarar Lars Lindblad, och konstaterar att moderaterna därmed går längre än klimatberedningen."

Någon kan inte räkna. För att komma ner i 95 gram får man bara använda 0,40 liter bensin eller 0,37 liter diesel.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ska bli intressant att se om partiernas piskor kommer fram nu eller vi kan få en vettig debatt nu om EU:s löjliga mål på hela 130 g/km.
Bra om han räknade fel åt det hållet..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 10:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Hur ska man räkna ffv bilar är väl ett hett diskussionsämne?

Mitt förslag, räkna de 50/50 bensin/etanol,då kan rena enbränsle etanolbilar räknas som 100% etanoldriven med lägre utsläpp!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 11:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3227
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
Hur ska man räkna ffv bilar är väl ett hett diskussionsämne?

Mitt förslag, räkna de 50/50 bensin/etanol,då kan rena enbränsle etanolbilar räknas som 100% etanoldriven med lägre utsläpp!

/Aryan


Jag har funderat på något liknande: Eftersom fordonsskatten är 20 kronor per gram koldioxid för bland annat etanolbilar (istället för 30 kronor som för bensinare), tänkte jag att man skulle ta deklarerat koldioxidutsläpp vid bensindrift gånger två tredjedelar. Fast en halvering hade varit närmare sanningen och gånger en tredjedel hade varit nästan helt sant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 11:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
För Sveriges del skulle amn kunna använda Naturvårdverkets/Vägverkets rapport "Index över nya bilars klimatpåverkan" http://www.naturvardsverket.se/upload/0 ... t_5816.pdf där står det det att etanol- och gasbilarnas genomsnittliga klimatnytta – baserat på bränslesammansättning, tankningsgrad etcetera – uppskattas vara en 57 respektive 34 procents reduktion av klimatpåverkan i jämförelse med bensin.

Den etanolbilsägare som alltid tankar E85 och vars bil har samma
bränsleförbrukning som den genomsnittliga bensinbilen reducerar emellertid klimatpåverkan med omkring 65 procent.

Alltså svensk FFV bil 57% mindre utsläpp (43% av motsv bensinbilen)
En ren etanolbil skulle ge 65% (35% av motsvarande bensinbilen)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 11:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
aryan skrev:
Alltså svensk FFV bil 57% mindre utsläpp (43% av motsv bensinbilen)
En ren etanolbil skulle ge 65% (35% av motsvarande bensinbilen)

/Aryan


57% för en ffv beror ju delvis på att en del vanliga bilar tankar etanol ändå ;-) Så 50% är kanske en realistisk snitt för FFV bilar ändå.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 11:45 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Ni har missuppfattat. Det är inte en fråga om att bedäöma bränslet utan BILEN. Utsläppet mätt i CO2 är ett mått på hur mycket effekt motorn förbrukar.

Att blanda in vilket bränsle man kör på är fullständigt poänglöst, förslaget är till för att på mindre och effektivare bilar. Så jag håller med EU här, mät bilen och inte bränslet. Ja, om man nu måste beskatta bilen i sig, vilket inte är en lysande idé.

Och min huvudpoäng var att 0,5/mil ger betydligt mer än 95 gram/km, oavsett bränsle.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 11:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3227
Ort: Hässleholm
Ett ypperligt förslag om vi bara hade tankat bensin. Men vi måste på något vis gynna exempelvis E85, annars blir effekten att små trånga "snålbensinare" konkurrerar ut stora etanolbilar. Det finns inte en enda "snålbensinare" som är fabrikskonverterad till etanoldrift av en anledning och om utsläppsförslaget ska vara bränsleneutralt gynnar man än mer att fortsätta i gamla bränslespår... Varför etanolkonvertera en motor som redan kvalar in under alla de strängaste utsläppsreglerna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 18:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
Ett ypperligt förslag om vi bara hade tankat bensin. Men vi måste på något vis gynna exempelvis E85, annars blir effekten att små trånga "snålbensinare" konkurrerar ut stora etanolbilar.


Vi gynnar E85 alldeles tillräckligt som det är. Effekten SKALL bli att små bilar gynnas på bekostnad av stora.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 18:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
Ett ypperligt förslag om vi bara hade tankat bensin. Men vi måste på något vis gynna exempelvis E85, annars blir effekten att små trånga "snålbensinare" konkurrerar ut stora etanolbilar.


Vi gynnar E85 alldeles tillräckligt som det är. Effekten SKALL bli att små bilar gynnas på bekostnad av stora.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 18:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3227
Ort: Hässleholm
Gärna att en Citroën C1 bensinare konkurrerar ut en Citroën C5 bensinare, men inte att att Citroën C1 bensinare konkurrerar ut en Citroën C4 etanolare. Jag är den förste att förespråka mindre bilar, men jag är rädd att knasiga utsläppsregler får utbudet av miljöriktiga för människor med mindervärdeskomplex att försvinna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-08 19:21 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
göinge skrev:
Gärna att en Citroën C1 bensinare konkurrerar ut en Citroën C5 bensinare, men inte att att Citroën C1 bensinare konkurrerar ut en Citroën C4 etanolare.


Du kaninte detalkstyra på det viset, det alldeles för ineffektivt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-09 08:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3227
Ort: Hässleholm
Därför borde ju istället dagens "teknikneutrala regler" uppdateras så att miljöbilsgränsen 120 gram per kilometer sänktes till 95 gram per kilometer och att det gjordes fort och att bilar som drivs med E85 har en chans att hamna inom gränsen. Man borde också ha någon "morot" som gör att bilarna som kvalar in under gränsen får någon extra förmån... Om man nu inte vill införa min (och andras) idé om olika gränser som ges en benämning, exempelvis A-F.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-09 10:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Riktig teknikneutralitet är ju det enda som ger ngt resultat om man vill minska C02.
Jag förstår nu hur fossillobbyn lagt upp strategin...
Genom att endast förespråka småbilar kan man köra business as usal ett tag till.
Andra bränslens kvaliteter får abslout inte komma i rampljuset!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011