Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-04-05 15:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-10-23 14:47 
Forummoderator

Citat:
SVT-meteorolog får miljöpris
Publicerad 23 oktober 2008 - 11:55
Uppdaterad 23 oktober 2008 - 15:19

SVT:s meteorolog Pär Holmgren får Sveriges ingenjörers miljöpris för sina insatser för att sprida kunskap om klimatförändringar.

"Pär Holmgren är en folkbildare som från en meteorologs perspektiv sprider kännedom om klimatproblematiken på ett lättillgängligt sätt" säger Peter Larsson på Sveriges ingenjörer i ett pressmeddelande.

Pär Holmgren har jobbat på SVT sedan 1988 och är i dag företagets miljöstrateg. Han jobbar även som föreläsare och har skrivit flera böcker om klimatfrågan.

Grattis till priset! Vad betyder ett miljöpris för dig?

-Tudelat. Och ena sidan är jättebra att det finns miljöpriser och att alla människor i Sverige som gör ett fantastiskt jobb blir belönade. Men samtidigt är det rätt tragiskt att vi ens har miljöfrågor - för de borde vara självklara så att vi inte hamnar i de situationerna vi gör.

-Frågar man vem som helst om de vill ha ett hållbart samhälle eller ett icke hållbart samhälle, så tror ju jag att alla svarar hållbart. Ändå går vi inte mot det tillräckligt snabbt, för att det får en massa följdproblem som ekonomiska och, säkerhetspolitiska kriser eller många andra kriser som vi troligen kommer att få uppleva under de kommande åren. Jag tycker det är tragiskt att det är så.

Hur länge har du spridit kunskap om klimatförändringar?

-Jag började föreläsa med fokus på klimatförändringar för omkring tio år sedan. Men även på 80-talet pratade jag lite grann om klimatfrågan och framförallt andra halvan av 90-talet. När jag var färdigutbildad meteorolog har jag varit ute och föreläst ganska så mycket.

-Under 90-talet märkte jag hur allt fler började ställa frågor om ett kallare eller varmare klimat. Ju mer jag satte mig in i frågan desto mer insåg jag ju hur komplicerad och enormt viktig den är för samhället. Det handlar inte bara om temperaturen stiger en eller två grader utan det är konsekvensen av det som är alarmerande.

Som meteorolog på SVT, tycker du att din arbetsgivare tar tillvara på dina kunskaper om klimatproblematiken på ett bra sätt? (Företagets miljöstrateg)

-Både och. Jag kan väl säga så här att när jag märker hur enormt stort intresset är för dessa frågor ute i samhället tycker jag att det är lite sorgligt att SVT inte utnyttjat mig och mina kollegors kunskaper bättre under åren. SVT kunde ha gjort mycket, mycket mer än vad man har gjort.

Du har skrivit läroböcker och är föreläsare i klimatfrågor. Ny bok utkommer i november som heter "Mat och klimat". Vad har de för samröre med varandra?

-Dels är det ju det faktum att den matproduktion vi har globalt är helt anpassade efter 1900-talets klimat. Vi har de största jordbruken runt om i världen på platser där man haft ett perfekt klimat för att kunna få stora skördar. Men när klimatet nu förändras kommer det ganska snabbt att leda till minskade skördar runt om i världen även om det svenska jordbruket kanske kan gynnas av ett varmare klimat.

-Den andra kopplingen är att vi som individer påverkar vårt klimat genom den mat vi väljer. Hela kedjan hur maten odlas, transporteras, leveranser, paketering och förädling. Hur vi tillagar maten och inte minst vad vi gör med matavfallet. Alla delar påverkar tyvärr vårt klimat väldigt mycket, speciellt när vi blir fler människor på jorden som dessutom höjer sin levnadsstandard.

Vad tänker du göra med vinstpengarna på 50.000 kronor?
-Det är inte riktigt spikat ännu men min tanke är att investera dem ett projekt som jag planerar att genomföra nästa år och som har med klimatkommunikation att göra.

Marianne Berglund

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... pos=lasmer

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-23 15:45 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Kul! Både Pär och Karin Bojs har nu mkt välförtjänta fått pris i år för sitt klimatengagemang.

/Aryan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme