Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-11-26 12:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Greenpeace dömer ut Vattenfalls elbilssatsning
Av Håkan Abrahamson. Ny Teknik
Publicerad idag, 09:09.

Vattenfalls och BMWs elbilssatsning i Berlin döms ut av miljöorganisationen Greenpeace. Den el bilarna tankas med är inte tillräckligt grön, hävdar Greenpeace.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 466245.ece


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 21:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
Vattenfall hävdar att strömmen till bilarna produceras av förnybara energikällor, exempelvis vindkraft. Men Greenpeace menar att det är omöjligt för Vattenfall garantera att just elbilsströmmen är "grönare" än annan ström i Vattenfalls elnät.


Just det ja, elektroner som elektroner. Dom "gröna elektronerna" kan ju lika gärna ha hamnat hus en husägare i Dusseldorf som i elbilen, det kan inte Vattenfall garantera !!

Jag tycker att Greenpeace ska tänka efter litegrann innan man vräker ur sig dumheter som detta.

När det gäller utsläpp av CO2 från en kolkraft->elbil så finns det många olika uträkningar för detta. Greenpeace säger en sak, andra menar på en minskning på 17-22% eller mer:

http://www.electric-cars-are-for-girls. ... -cars.html

Citat:
EVs recharging from these facilities are predicted to produce dramatically less CO2 than internal combustion engine (ICE) vehicles. According to the World Resources Institute, EVs recharging from coal-fired plants will reduce CO2 emissions by at least 17 to 22 percent.

Furthermore, in a study conducted by the Los Angeles Department of Water and Power, EVs were significantly cleaner over the course of 100,000 miles than ICE cars. The electricity generation process produces less than 100 pounds of pollutants for EVs compared to 3000 pounds for ICE vehicles.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 22:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hmm elbilar som drivs av kolkraft låter inte som någon videre bra ide, det verkar mera som att Vattenfall nu försöka tvätta sin smutsiga kolkraft med "rena" elbilar.


http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta.aspx sågs elbilar ha en "Global påverkan" som är "Ungefär som bensin (om marginal-el)."


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tor 08-11-27 08:11, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 04:29 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
Hmm elbilar som drivs av kolkraft låter inte som någon videre bra ide, det verkar mera som att Vattenfall nu försöka tvätta sin smutsiga kolkraft med "rena" elbilar.


http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta.aspx sågs elbilar ha en "Global påverkan" som är "Ungefär som bensin (om marginal-el)."


/Aryan

------------------
Vattenfall menar att elbilarna i Berlin kan tanka 'grön' el om man bygger ut vindkraften i takt med antalet elbilar.

Det är ungefär samma som man säger att de bilister, sopbilar och bussar som tankar fordonsgas i Göteborg tankar biogas eftersom man pytsar in så mycket biogas i nätet som de tankar.... ('grön gas principen').

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 07:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Hmm elbilar som drivs av kolkraft låter inte som någon videre bra ide, det verkar mera som att Vattenfall nu försöka tvätta sin smutsiga kolkraft med "rena" elbilar.


Bra ide i det långa loppet nej. Men definitivt bättre än att köra på bensin/diesel, vi måste ju räkna annat än CO2. Energiförbrukning, utsläpp, absolut bäst möjligheter att producera ren energi jämfört med alla andra former av bränsle osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 07:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
BP skrev:
Vattenfall menar att elbilarna i Berlin kan tanka 'grön' el om man bygger ut vindkraften i takt med antalet elbilar.


Och det är klart att man kan säga det om man vill. Köper jag vindkraftsandelar så tankar jag förstås vindel i min elbil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 09:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Hmm elbilar som drivs av kolkraft låter inte som någon videre bra ide, det verkar mera som att Vattenfall nu försöka tvätta sin smutsiga kolkraft med "rena" elbilar.


Bra ide i det långa loppet nej. Men definitivt bättre än att köra på bensin/diesel, vi måste ju räkna annat än CO2. Energiförbrukning, utsläpp, absolut bäst möjligheter att producera ren energi jämfört med alla andra former av bränsle osv.


Klimatförändringen är dagens största miljöproblem, så jag tycker nog att vi i första hand ska titta på utsläpp av växthusgaser. Att då slå sig på bröstet för en kolkraftsdriven (el)bil som ur den synpunkt blir ungefär lika illa som en bensinbil håller lika lite som att säga att naturgas- eller dieselbilar är lösningen.

Laban skrev:
BP skrev:
Vattenfall menar att elbilarna i Berlin kan tanka 'grön' el om man bygger ut vindkraften i takt med antalet elbilar.


Och det är klart att man kan säga det om man vill.


Problemet är att Vattenfall inte vill, de vill bara vill ge sken av att vara miljövänliga med denna reklamkamanj med elbilar.

De skulle kunna satsa på vindkraft utan att det ska hänga på antalet elbilar precis som många andra elbolag gör. Men Vattenkraft går efter snabba vinster och satsar på kärn- och kolkraft.

Först när vattenfall har tänkt tänker om vad gäller kol och kärnkraft så blir de trovärdiga med en sådan elbilskampanj.

Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Mera motvind, i USA.
InläggPostat: tor 08-11-27 16:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det blåser hårt, och kan bli värre!

Hybridvänner kräver: Rädda Volt
Av Jonas Hållén. Ny Teknik.
Publicerad igår, 13:14.
Biljätten GM är riktigt illa ute och riskerar till och med konkurs. Nu kräver allt fler röster på nätet att företagets nya hybrid Volt måste räddas till varje pris.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 466526.ece


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 18:47 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
Citat:
Vattenfall hävdar att strömmen till bilarna produceras av förnybara energikällor, exempelvis vindkraft. Men Greenpeace menar att det är omöjligt för Vattenfall garantera att just elbilsströmmen är "grönare" än annan ström i Vattenfalls elnät.


Just det ja, elektroner som elektroner. Dom "gröna elektronerna" kan ju lika gärna ha hamnat hus en husägare i Dusseldorf som i elbilen, det kan inte Vattenfall garantera !!


Det kan de väl. Elektronerna rör sig väl fram och tillbaka i ledningen, så länge det är växelspänning? 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 19:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Klimatförändringen är dagens största miljöproblem, så jag tycker nog att vi i första hand ska titta på utsläpp av växthusgaser. Att då slå sig på bröstet för en kolkraftsdriven (el)bil som ur den synpunkt blir ungefär lika illa som en bensinbil håller lika lite som att säga att naturgas- eller dieselbilar är lösningen.


Nu går väl iofs inte Vattenfall ut och säger att den är kolkraftsdriven utan att elen i laddningsstationerna ska vara öronmärkt förnyelsebar el. Att sedan Vattenfall satsar på kolkraft är förstås åt helvete men man kan väl diskutera hur mycket bättre det är att köpa etanol från Shell, Ok osv. Dom säljer bevisligen en hel del fossila bränslen dom också.

Sen sa jag att det inte är en hållbar lösning långsiktigt men trots allt ändå bättre för miljön än bensin/diesel. Och på lång sikt är det som sagt betydligt enklare att ersätta fossila bränslen med förnyelsebar el än förnyelsebara bränslen som ex etanol. Det är billigare att producera, kräver betydligt mindre markarealer (ja, det spelar definitivt roll) och framförallt betydligt mindre påverkan på miljön än någon form av odling. Bara den minskade arealen gör att det blir mindre påverkan på miljön.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 19:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Det kan de väl. Elektronerna rör sig väl fram och tillbaka i ledningen, så länge det är växelspänning? 8)


:-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 19:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Och här laddas de upp
http://www.youtube.com/watch?v=mi4gL9HnokA

Som om Vattenfall inte skjuter sig tillräckligt i PR-foten genom att fortsätta med att investera i kol och kärnkraft gör de en sådan video.

Stackars de anställda som fått ställa upp på sånt. Behövs det mera bevis för att företaget har en total inkompetent ledning?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ett sånt bottennapp
InläggPostat: fre 08-11-28 00:14 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
I takt med att jag blir äldre så blir jag liksom mer mätt på upplevelser omkring mig. Ni vet, sådär lite lagom blaserad, tror att man har sett och hört det mesta.
Och då, då får jag se Vattenfallsvideon. Jag har lite problem med att verklighetsanknyta den skapelsen. Den är ju så rôten, på alla sätt, så det knappt är sant.
Men, men, den gav mig tillfälle till ett långt och hjärtlöst rågarv.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-28 04:11 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
Och här laddas de upp
http://www.youtube.com/watch?v=mi4gL9HnokA

Som om Vattenfall inte skjuter sig tillräckligt i PR-foten genom att fortsätta med att investera i kol och kärnkraft gör de en sådan video.

Stackars de anställda som fått ställa upp på sånt. Behövs det mera bevis för att företaget har en total inkompetent ledning?

/Aryan

--------------------
Sett ur klimatsynpunkt kanske inte kärnkraft är en så dålig lösning. Den är ju i alla fall koldioxidfri (i stort sett).

Och kol är kanske inte så dumt heller. Kol är i alla fall bättre än naturgas att göra el av. Det blir nämligen också en hel del utsläpp av svaveldioxid och svaveldioxiden bildar sulfatpartiklar på hög höjd som reflekterar solljuset.

Faktum är att utan denna 'avkylning' pga sulfatpartiklar på hög höjd hade temperaturen pga. växthuseffekt ökat 0,4 grader mer. Det är ganska mycket.

Givetvis är det bättre med vindkraft. Men att säga att elbilarna i Berlin tankar vindkraft är i stort sett lika dumt - eller klokt - som att säga att gasbilisterna i Göteborg tankar biogas när man tillämpar 'gröngasprincipen' och pumpar in lika mycket biogas i nätet som man säljer fordonsgas vid mackarna.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-28 06:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
BP skrev:
Men att säga att elbilarna i Berlin tankar vindkraft är i stort sett lika dumt - eller klokt - som att säga att gasbilisterna i Göteborg tankar biogas när man tillämpar 'gröngasprincipen' och pumpar in lika mycket biogas i nätet som man säljer fordonsgas vid mackarna.

mvh/BP


Om jag köper vindkraftsandelar från ex Dala kraft så får jag knappast min el därifrån utan med stor sannolikhet är det 99% vattenkraft. Som jag ser det hade det inte spelat någon roll om den kraftkälla som var närmast mig var kolkraft, jag hade ändå haft gott samvete för att jag bara använder förnyelsebar energi eftersom jag explicit bidrar till att skapa ny förnyelsebar energi.

Precis samma gäller förstås biogas och vad den än kan vara men jag vet inte om det du nämner ovan är exakt samma resonemang eftersom det inte bygger på att gasbilisterna explicit köper ex andelar i biogasproduktion.

Hur Vattenfall säkrar att elen som tankas i detta fall är förnyelsebar vet jag inte men givetvis kan man se till att det blir så om man vill. I det fallet handlar det förstås om var pengarna som kommer in går och om/hur dom kan öronmärkas inom företaget.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011