Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 19:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-01-08 20:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Brukar åka till återbruket här i Västerås, eftersom jag inte har möjlighet att lämna källsorterat där vi bor.
Hade sist med mig några spruckna glasskivor från fotoramar. Hittade ingenstans att lägga dem och frågade då, svaret blev bland gips/isolering, alltså deponi.

Varför ska man inte återvinna allt glas, utan endast sortera ut förpackningarna?
Det är likadant med metallförpackningar på många ställen.

Är det helt fel att lägga rostiga skruvar/gammal spik eller annan metall bland metallförpackningsinsamlingen?
Eller glas/plast-ickeförpackningar i respektive förpackningsinsamlingslåda för den delen också?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-09 08:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Här i Hässleholm har vi sedan början av 90-talet haft fin-fin källsortering som numera består av deponi-organiskt-brännbart-tidningspapper-plastförpackningar-pappersförpackningar-metallförpackningar-färgat glas-ofärgat glas. Tidigare sorterade man allt papper i "allpapper", det vill säga både tidningar och mjölkförpackningar hamnade i samma kärl, men det fick man till slut inte längre utan alla förpackningar skulle samlas in för sig. På liknande sätt kunde du tidigare slänga allt glas för sig, men nu får man bara slänga glasförpackningar bland glas. Spruckna fönsterrutor och sönderslagna dricksglas ska ligga i deponi. Ibland innebär inte utveckling förbättring. Dessutom svär folk över säckarna som förpackningarna ska vara i. Fast det är klart, innan klagade man på att fraktionerna var för många så man kanske vänjer sig vid dessa två relativt nya fraktioner, även om de tas om hand sällan.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-09 09:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag fattar heller inte varför man inte kan få ha ett dricksglas bland glasburkar och struntar i att man inte "får" lägga i glas i glasholken.

Den enda tekniska anledning jag kan tänka mig är att finare kristallglas innehåller mera bly. Men även det kan jag inte tänka mig är ett verkligt problem eftersom det blandas med så mkt vanligt glas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 13:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
Anledningen är att det är annat glas i dricksglas och fotoramar osv. än dricksglas, de har även högre smälttemp. än dricksglas och kleggar igen när de smälts om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 16:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
turbouffe skrev:
Anledningen är att det är annat glas i dricksglas och fotoramar osv. än dricksglas, de har även högre smälttemp. än dricksglas och kleggar igen när de smälts om.


Din förklaring liknar mitt minne om varför man plötsligt inte fick blanda dricksglas med glasburkar fastän man kunnat det i decennier innan.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 17:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Hittade ett gammalt blad om vad som ska kastas vart.
Det talar bara om att göra si och så, och vad som händer vid återvinningen.
Jag behöver en förklaring till varför det är som det ska, annars är det mycket svårare att komma ihåg vad som är rätt.

T.ex. att vanliga kuvert får ej ska blandas med tidningar, utan läggas i restavfall.
Present/omslagspapper ska läggas bland pappersförpackningar.
Finns ingen anledning att sortera ut mjukplast än, då det går direkt till förbränning ändå, kommer ändras i framtiden tydligen.

osv.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 17:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
AcuraJan skrev:
Hittade ett gammalt blad om vad som ska kastas vart.
Det talar bara om att göra si och så, och vad som händer vid återvinningen.
Jag behöver en förklaring till varför det är som det ska, annars är det mycket svårare att komma ihåg vad som är rätt.

T.ex. att vanliga kuvert får ej ska blandas med tidningar, utan läggas i restavfall.
Present/omslagspapper ska läggas bland pappersförpackningar.
Finns ingen anledning att sortera ut mjukplast än, då det går direkt till förbränning ändå, kommer ändras i framtiden tydligen.

osv.


Nix pix! Mjukplast ska också egentligen sorteras ut ur resterande avfall, men kommunerna har hanterat detta olika.

Förr skulle kuvert, även fönsterkuvert, tidningar, kartong, ja allt du kan tänka dig tillverkat av papper vara i samma kärl i Hässleholm, men så kom kommunen till slut inte undan att förpackningar skulle vara för sig eftersom industrin betalat för att ta hand om detta och inget mer.

När jag var på studiebesök på Tetra Pak i Lund påstod en där att mjölkpaket hade de allra bästa fibrerna för att återvinna, mycket bättre än tidningspapper, så om man skulle välja mellan att elda mjölkpaket och återvinna tidningar eller tvärtom, så skulle man göra tvärtom. Det är det många som inte har en aning om, som tycker det är jättenaturligt att återvinna tidningar, men att mjölkpaket borde eldas upp.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 17:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
AcuraJan skrev:
Finns ingen anledning att sortera ut mjukplast än, då det går direkt till förbränning ändå, kommer ändras i framtiden tydligen.

osv.


På varje återbruk i Västerås så finns det 30 kubikscontainers för mjukplast som visst går till "förbränning" men annan sorts panna än det brännbara vi skickar iväg.

KVV kommer inom en snar framtid att bygga en tredje panna, PTP=
Papper Trä Plast förbränning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 19:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
Mera info ang. glas och olika sorters glas.


"Försök att bland olja med vatten. Det är omöjligt. Det beror på att olja och vatten har olika ytspänningar.

Samma är det med olika glassorter. De är ju också vätskor.

Därför kan man bara blanda och smälta samman glas med samma ytspänning. Inte ens olika sorters planglas (floatglas) har samma ytspänning.

Men oavsett glassort så strävar glaset via sin ytspänning att alltid bli ca 6 mm tjockt när det värmts upp och blivit flytande. "

Info hämtat ifrån

http://glaskonst.ifokus.se/Articles/Rea ... ForumGroup


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09-01-10 22:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har en anhörig som jobbar inom glasindustrin i Småland. Dom tillverkar planglas bl.a. T.ex. glasdörrar till duschkabiner, speglar och liknande.
Så här berättar han om glasåtervinningen på sitt jobb:
Det glas som vi skickar till återvinning för att göra nytt planglas måste vara helt rent och endast ofärgat glas. Det innebär att glaskross som vi tar upp från golvet t.ex. inte kan användas till nytt planglas. Detta beror på att en liten sten eller något annat skulle förstöra väldigt stora partier med glas. Allt annat glaskross som vi inte skickar till pilkington för nytt planglas kommer en firma från tyskland och hämtar. Det blir till glasull. Vad det gäller återvinning från hushållen tror jag inte att det duger till mycket annat än fyllnadsmassor vid vägbyggen och annat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 22:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Från Vafabs hemsida:
"Tänk på att......
inte lämna smutsiga förpackningar. Skilj på färgat och ofärgat glas. Ta av lock och kapsyler och lägg dem i insamlingen av metallförpackningar. Ju helare glaset är, desto bättre. "

"Det insamlade glaset skickas till Glasåtervinning AB, som ligger i Hammar i Närke. Där sorteras det ytterligare och krossas.

Det krossade glaset blir nya glasförpackningar, men det används också vid tillverkning av glasfiber och betong. Vid användning av returglas förbrukas bara 80 procent så mycket energi som vid tillverkning med nya råvaror. Glas kan smältas och formas om hur många gånger som helst utan att förlora kvalitet."


Så helt och rent som möjligt alltså, jobbigt att allt krossas i uppsamlingscisternerna.
Inte har jag lust att diska rent, från matrester, klister och etiketter osv.

Det står att man sparar 80% energi vid användande av returglas, men inte hur mycket av alla nya glasförpackningar som är gjort av returglas.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-01-10 23:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
Det är OK att skicka ner skitiga flaskor, även med kapsyler av metall å etikitter.

Dock kanske man kan tänka på att skölja ur matrester ur glasburkar od. för att får bort lukt samt fåglar.

Om du söker på nätet så kommer du att få svar om hur mycket glas som återvinns samt energibesparing på detta, om jag inte minns fel så återvinner vi 96-98% av glaset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-11 01:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sicket trams, tvinga oss konsumenter att skilja på färgat i ofärgat när det troligen endast blir mörka ölflaskor av allt ändå...
Eller glasfiber..
Nej, det saknas inyn i denna hantering!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-11 11:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jo, ungefär min tanke också, till fiber eller betong borde väl vilket glas som helst duga.
Det var därför jag undrade varför glas som inte är förpackningar är tvunget att gå till deponi.

Hittade denna sida, där finns en del intressanta siffror http://www.glasbanken.com

Men inget om varför icke-förpackningar ej ska återvinnas förutom att det finns en lag som säger att konsumenter ska återvinna förpackningar.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-01-11 11:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
turbouffe skrev:
Anledningen är att det är annat glas i dricksglas och fotoramar osv. än dricksglas, de har även högre smälttemp. än dricksglas och kleggar igen när de smälts om.


Oj men hur ska man då göra med senaps förpackningar som också kan användas som dricksglas?

Bild

/Aryan

Ps bra att veta att man inte bör krasa glas mera än nötvändigt, lite synd för det brukade jag tycka om. kapsylar och sånt tog jag bort redan ändå.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011