Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 05:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-08-05 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Bortsett från att amerikaner är märkligt fixerade vid IQ-tester (detta diskuterades mycket när jag läste pedagogik) tycker jag mig känna igen denna nyhet: Att avgaser helt enkelt gör människan dum!

Citat:
Ny amerikansk studie visar
Barn på landet smartare än stadsbarn
Publicerad 4 augusti 2009 - 20:32
Uppdaterad 5 augusti 2009 - 06:32

Blir man smartare av att bo på landet? En amerikansk studie visar att barn som utsätts för mycket avgaser i fosterstadiet klarar sig betydligt sämre på IQ-tester än andra barn.

Studien genomfördes på 400 blivande mödrar och deras barn. Den visar att de barn som utsattes för avgaser över gränsvärdena under fosterstadiet fick närmare 5 enheter lägre resultat på vanliga IQ-tester och verbala tester när de nådde förskoleåldern.

Första gången
- Det är första gången man visat att avgaser påverkar den kognitiva förmågan. Det är intressant att miljöfaktorer kan visa sig ha sådan betydelse, säger Fredrik Ullén som är docent i neurovetenskap vid Karolinska institutet i Solna.

-Om de här rönen stämmer skulle vi nog få samma effekter i Sverige, även om jag tror att Sverige är ett av världens renaste länder vad gäller den här typen av föroreningar, fortsätter han.

Kan få konsekvenser
Även om en minskning av intelligenskvoten med fem enheter kan tyckas liten kan det få konsekvenser både för barnets utveckling och samhället i stort.

- Om man tänker sig t.ex barn med inlärningssvårigheter så kan en sådan här liten förändring få ganska stora konsekvenser i hur många som drabbas av den här typen av svårigheter. Man bör nog ta de här resultaten på allvar, säger Fredrik Ullén.

Thomas Jackson


http://svt.se/2.22620/1.1644034/barn_pa ... _stadsbarn


Fotnot - Från min hemsida:

Citat:
På sjuttiotalet visade studier att djur i städer dog av blyförgiftning och att barn som utsatts för blyföroreningar presterade sämre i skolan. Resultatet blev att blyad bensin förbjöds.


http://www.robertkoran.se/etanol1.htm

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-05 19:44 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
pessimist som man är....
hur sjutton gör man en sådan test?
mödrarna måste ju i övrigt ha haft totalt olika miljöer och levnadsförhållanden?
eller har de inte det?
har de alla bott på landet i samma by?
och sen har man utsatt utvalda för avgaser?
om inte , hur vet man att det är just påverkan av avgaserna som har betydelse?
och inte miljoner andra saker.....
för kliniska tester av det slaget är ju omöjliga att göra....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-06 07:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nej, forskning är inte alltid så sofistikerad som man kan tro. Man har nog helt enkelt snokat reda på 200 (Låter mycket. Hade det inte stått 400 barn i artikeln hade jag gissat på 50-100 barn från vardera uppväxtmiljö.) som uppfostrat barn på landsbygden och 200 som uppfostrat barn i (stor-)städer. Familjerna har nog fått svara på någon enkät om familjeförhållanden och annat. Till sist har barnen nog fått göra ett par olika IQ-tester. Om resultaten av IQ-testerna har varit sämre för storstadsbarnen än för landsbygdsbarnen tycker sig forskarna ha bevisat att avgaser försämrar deras inlärningsförmåga och intellektuella kapacitet. Så simpel är ofta forskning!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-06 19:55 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
jaha.... :?:
nu vet jag inte detaljerna men ändå.....
så en troligen mycket mera stimulerande miljö på landsbygden inverkar inte på barns utveckling...?...utan det är avgaserna på fosterstadiet...
eller har de haft en identisk stadsmiljö fast utan avgaser?
:D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-07 09:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
svante skrev:
jaha.... :?:
nu vet jag inte detaljerna men ändå.....
så en troligen mycket mera stimulerande miljö på landsbygden inverkar inte på barns utveckling...?...utan det är avgaserna på fosterstadiet...
eller har de haft en identisk stadsmiljö fast utan avgaser?
:D


Som sagt var: Forskning är ofta ganska simpel. Enda kravet är att man ska undersöka något nytt. Och det nya här är att undersöka avgasers påverkan. Det finns säkert någon undersökning för det du nämner om stimulerande miljö (jag tror jag läste någon artikel om det i Aftonblaskan för några år sedan). I så fall blir tredje steget att någon undersöker vilket som har störst betydelse genom att jämföra de båda forskningsrapporterna och skriva en egen forskningsrapport.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011