Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilket är miljöbäst?
InläggPostat: tis 09-08-11 12:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Här tänkte jag att man kunde samla och diskutera spörsmål omkring vad som egentligen är miljöbäst av två eller flera alternativ där olika intressenter argumenterar för att deras produkt eller lösning är miljöbäst.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-11 12:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Vilket är miljöbäst av läsk/öl förpackat i...

* glasflaska (+ kan återanvändas många gånger enbart genom diskning mellan anvädnningarna, - ömtåliga samt tunga och inte möjliga att komprimera vilket kräver fler transporter)
* plastflaska (+ lätta och komprimerbara vilket minskar transporterna samt återvinningsbara till liten energiinsats, - tillverkade av siande fossil olja som ger utsläpp av koldioxid när de väl förbränns)
* aluminiumburk (+ lätta och komprimerbara vilket minskar transporterna samt återvinningsbara till större energiinsats, - bryts inte ner i naturen)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-29 15:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
(För det första så är Öl inte nyttigt, det är inte läsk heller.. därmed är det inte bra för miljön att lägga energi och material på att producera nåt som är dåligt..)
Men om vi tänker oss att vi istället förpackar nåt nyttigt, som saft eller mjölk..
..så har jag några kommentarer:
Glas tillverkas av en ändlig resurs, men men går att återvinna, dels genom diskning och genom att smälta om glaset.
Aluminium går att återvinna, men det går åt mycket energi. Brytning av ny aluminium är inte heller så bra..
Både vid glas och aluminiumåtervinning kan man inte räkna med att 100% kommer tillbaka. Alltså är inget av dom hållbara i ett "evigt" perspektiv.

Plast.. behöver inte alls vara tillverkad av fossila råvaror. Etenplast t.ex som är en vanlig plast kan tillverkas av råvaror med biologiskt ursprung. (Etanol ska gå att omvandla till eten på nåt ganska enkelt sätt har jag för mig)
Då kan man få ett hållbart system som inte grundar sig på återvinning av förpackningen.
Och det är ju ganska lika naturens egna förpackningar.. Bananskal tex är en miljövänlig förpackning, trots att bananplantorna inte samlar in skalen, diskar dom, och återanvänder dom igen.

Jag tror inte så mycket på återvinning av hela förpackningar när det gäller livsmedel. Jag tror istället på förpackningar som är nedbrytbara, på samma sätt som bananskalet. Då kan livsmedelsresterna komma tillbaka till kretsloppet också tillsammans med förpackningen. Många ser bara problemet med förpackningen i återvinningssammanhang, men man glömmer bort att det finns rester av livsmedel kvar. I många fall ganska mycket. Ett paket filmjölk t.ex är gansak svårt att tömma. Resterna måste komma tillbaka till åkermarken för att få ett kretslopp. En kaviartub blir inte heller helt tömd, resterna ska brännas upp när aluminiumet smälts och "inte ställa till med några problem" vad man glömmer är då att det finns näringsämnen i kaviar som man inte bör elda upp. Därför tror jag på biologiskt nedbrytbara förpackningar där förpackningen kan följa med ut på åkern.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-01 08:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Tisdag 1 september 2009

Kartong smartast för klimatet

Kartong är den klimatsmartaste förpackningen visar en ny studie av IVL, svenska miljöinstitutet, på uppdrag av Tetra Pak. I undersökningen som presenteras idag har forskarna undersökt olika vätskeförpackningar av plast, glas och kartong.

Förpackningarna som jämförts är alla till för vätska som tex juice eller mjölk. Stora litersförpackningar men också mindre 2 dl-förpackningar - ni vet såna små drickor med sugrör. Materialen som ställts mot varandra är två olika typer av plast och så glas och kartong. Sammanlagt 29 olika förpackningsmodeller av dom materialen.

I undersökningen som IVL, svenska miljöinstitutet, gjort på uppdrag av Tetra Pak har Elin Eriksson och hennes kolleger sedan tittat på hur de här förpackningarna påverkar miljön - från det att råvaran produceras till det att förpackningen slängs eller återvinns.

Och det handlar inte bara om klimatpåverkan utan även om kväve- och fosforutsläpp som bidrar till övergödning, utsläpp av marknära ozon och av försurande ämne.

På alla områden utom på övergödningen så är förpackningar av kartong bäst - för när det gäller kväve och fosfor så bidrar glas, plast och kartong-förpackningar med ungefär lika mycket utsläpp.

Plastförpackningarnas stora problem är att de är gjorda av olja vilket gör att de släpper ut dubbelt så mycket växthusgaser jämfört med de som är gjorda av kartong. Och att även glasflaskorna är sämre än kartongförpackningarna har att göra med att de är tunga vilket ger mer utsläpp vid transporterna - och att det går åt mycket energi att återvinna glaset.

Malin Olofsson


http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/art ... el=3068692

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-01 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Beträffande glasförpackningar vore det ju bra om man kunde få till ett retursystem för alla slags sådana flaskor och burkar, inte bara för öl och läsk.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket är miljöbäst?
InläggPostat: tis 12-02-28 19:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
För säkert ett år sedan läste jag en fråga i Vi i villa om att spara energi genom att låta varmt badvatten stå kvar i badkaret tills det svalnat och tappa ut det först då. Tidningens energiexpert svarade att det gör varken till eller från för energikonsumtionen att göra så. Vad säger ni här på forumet?

Jag har i alla fall gjort så med min dotters badvatten sedan jag läste detta då jag är säker på att alla sådana små saker tillsammans gör skillnad. Som när man skaffar 30-dagarskort till pendlartåget och använder det om och om igen tills det går sönder, medan andra slänger det efter varje period. Alla som gör sådana där små slösiga saker som retar mig motiverar ju alltid det med att det lilla inte gör någon skillnad. Nej, men alla de femtio saker man gör om dagen gör skillnad!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011