Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 10-03-23 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Sedan jag flyttade hemifrån 1999 har jag successivt allt mer försökt göra mina val när jag handlar mer socialt och ekologiskt hållbara. Sedan 2000 begåvades jag med svärföräldrar som tycker att deras uppgift som just svärföräldrar är att förse mig (och min fru och numera också vår dotter) med grejor från i huvudsak Gekås i Ullared. Det innebär att vi med jämna mellanrum får kläder, kemtekprodukter och egenvårdsprodukter som inte alls stämmer överens med vad jag försöker sträva efter när jag handlar samma saker. Det de handlar är aldrig rättvisemärkt, sällan miljömärkt och ofta uppenbart tillverkade av barn. Någon mer som har samma problem och hur löser man i så fall detta problem?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-23 14:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett drastiskt förslag och säkert mycket betänkligt: Flytta långt bort från svärföräldrarna.
Annars kan man väl kanske tänka sig att pusha dom till att gå på "miljövänliga" föredrag och utställningar etc. etc. Sådant kanske kan väcka deras tankar.
Är man lite mer spendersam så finns det ju s.k. hälsohem där dom håller en naturnära profil. Köp dom en vistelse på något liknande projekt. Vanliga SPA:n är nog för mycket geschäft och kostnadscentrerat, samt ett otroligt slöseri med råvaror. Men det finns ju miljö och naturvårdsinriktning inom den sfären också.
Bara ett par exempel som jag själv har erfarenhet av: Masesgården utanför Leksand håller föredrag och kurser samtidigt som man äter nyttig mat och motionerar eller får massager och andra terapier. Men det är dyrt. För halva priset kan man få motsvarande i Baltikum, inkl båtresa över Östersjön. Så var det i alla fall för 5 år sedan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-24 06:00 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Hmmmm....

Varför inte be att få det i rena pengar i stället. Insatt på konto i stället så slipper de att åka till Gekå:s i Ullared också...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-24 11:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
BP skrev:
Hmmmm....

Varför inte be att få det i rena pengar i stället. Insatt på konto i stället så slipper de att åka till Gekå:s i Ullared också...

mvh/BP


Jag antar att du inte är gift...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-24 14:07 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Snacka med dem. Jag antar att du gjort det men det står inget om det i posten. När jag säger snacka med dem menar jag inte att hålla en skuldbeläggande föreläsning eftersom det brukar inte få folk att lyssna speciellt bra.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-24 21:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Anti skrev:
Snacka med dem. Jag antar att du gjort det men det står inget om det i posten. När jag säger snacka med dem menar jag inte att hålla en skuldbeläggande föreläsning eftersom det brukar inte få folk att lyssna speciellt bra.


Jag har försökt snacka med dem, men då säger bara svärmor "Sluta!" och så fick man en skjorta och ett trepack kalsonger från Ullared nästa gång man träffade dem...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011