Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 13:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: ons 12-06-06 20:01 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
När jag började helgpendla 40 mil (inte mitt val), så var man sådär vanligt otålig med långa sträckor som man sett förr, massor med gånger. Den stora gamla Audin vrålade fram i 130-170 km/h som topphastighet. Men jag bromsade mycket då, många 3 filiga mötesfria vägar, vilket gjorde att man pendlade mellan 80-90 till att då det blev två filigt kasta i lägre växel, plåga upp den gamla V6:an i 170 km/h för att bromsa ned till 90 igen nån kilometer längre fram. Den körstilen kostade flera hundra kronor per resa, jag brukar säga typ 300 spänn per tur. Tidsbesparingen visade sig vara mager, typ 10-20%, och nöjet? Nja, det försvinner rätt fort, efter ett par resor krävs det mer för att få blodet att pumpa.

Nu är det såsa på i trafikrytmen, gärna hitta en inte allt för tungt lastad lastbil att ligga efter. Beparingen är enorm och det är inte precis kvalitetstid jag förlorar med familjen, det är en timme sent på fredag kväll och en timme sovmorgon måndag gryning. Inte värt 600 spänn i veckan.

Effekten kanske är högre i moderna bilar, tjejens bil verkar gå bäst vid lägre varvtal än min gamla bil.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011