Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-05-26 13:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 90 klubben
InläggPostat: fre 11-09-09 12:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Trevlig ide tycker jag http://www.clubvan90.org/ (holländska)
http://translate.google.com/translate?u ... 1&ie=UTF-8 (google translate)

Om man kör 90 isf 110-120 spar man bränsle och miljön. Tiden som man förlorar för att man åker långsammare vinner man kanske igen på att man inte behöver tanka lika ofta och arbeta kortare för att köpa bränsle?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: fre 11-09-09 13:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Gjorde en lite snabb beräkning:

Anta en bil som drar 0,9l bensin mil vid 120km/t och 0,7l bensin/mil vid 90 km/t

Om man kör 1500 mil / år i 120 eller 90 km/t blir det 1350l resp 1050l bensin eller 1,3 ggr så mkt E85 :-)
Om man i snitt tankar 50l blir det 6 ggr fler tankningstillfällen om man kör 120.

De 1500 mil tar 125 timmar + 6 extra tankningar vid 120 kmt resp 167 timmar vid 90 kmt.

Dvs att köra 90 tar ca 40 timmar extra men sparar 300l bensin (och slitage på bilen).

Vid ett väl tilltaget bensinpris (15 kr/l) blir det 4500 kr / 40 t = 112,5 kr/t

Vid 21 arbetsdager/mnd och 30% skatt motsvarar det 27000 kr/mnd?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: sön 11-09-11 14:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Är det verkligen så stor skillnad i förbrukning mellan 90 km/h och 120 km/h? Skillnaden mellan 0,7 l/mil och 0,9 l/mil är väl ~28%, det låter mycket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: sön 11-09-11 16:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Förbrukningen är inte linjär, men om ovanstående stämmer har jag ingen aning om.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: sön 11-09-11 17:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
widmark skrev:
Är det verkligen så stor skillnad i förbrukning mellan 90 km/h och 120 km/h? Skillnaden mellan 0,7 l/mil och 0,9 l/mil är väl ~28%, det låter mycket.

Glöm inte att luftmotståndet ökar exponentiellt med hastigheten.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: sön 11-09-11 21:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
widmark skrev:
Är det verkligen så stor skillnad i förbrukning mellan 90 km/h och 120 km/h? Skillnaden mellan 0,7 l/mil och 0,9 l/mil är väl ~28%, det låter mycket.


Jag håller definitivt med om att förbrukningsskillnaden är gott och väl så stor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: sön 11-09-11 21:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag googlade lite på förbrukningssiffror när jag tog fram beräkningen, tror det var en BMW siffrorna kom från.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: sön 11-09-11 22:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här http://www.trafikverket.se/Privat/Resan ... /Tabeller/ står det

Citat:
Så här påverkas bränsleförbrukningen och utsläppen av koldioxid om du höjer eller sänker hastigheten från 90 km/tim.

Citat:
100 km/tim +8 % +8 %
110 km/tim +17 % +17 %
120 km/tim + 28 % + 28 %

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: mån 11-09-12 06:00 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Stämmer säkert på en höft. Tittar vi på motorns effektivitet vid olika varvtal kan det vara så att den är effektivare vid t.ex. 3000 varv än vid 2000 varv, vilket motar siffran lite. Men naturlagarna gäller ju fortfarande så någon större avvikelse från vv siffrorna blir det troligen inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: mån 11-09-12 13:03 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-24 11:24
Inlägg: 34
Ort: Från
Luftmotståndet ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det är inte konstigt att det blir stor skillnad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: mån 11-09-12 21:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Det stämmer säkert :)

Jag är nog lite fartblind tack vare min Opels låga förbrukning. Måste verkligen ligga och köra med gasen i botten efter motorvägen för att förbrukningen ska krypa över 0,6 l/mil (BF95). Och då är det faktiskt en helt okej rymlig kombi, ingen liten sardinburk. Kunde man göra det för 20+ år sedan så undrar man ju varför bilarna inte drar typ 0,3 l/mil idag.

Att luftmotståndet gör sitt är jag medveten om, dock har jag aldrig studerat personbilar särskilt närmare. I lastbilen gör de flesta av med nästan 10% mer bränsle om man kör 90 km/h istället för 80 km/h. Jag vet flera större åkerier som sänkt hastighetsspärren på sina bilar, istället för närmare 90 km/h så ligger den närmare 80 km/h. På ett åkeri jag jobbade lite var jag med om att en kille fick en varning(!) för att han ofta höll för hög hastighet, policyn om max 80 var stenhård. Så visst har det betydelse.

En annan anekdot (nästan relevant till tråden :) var en bekant som drog en släpvagn med flera skotrar på efter sin Audi A8:a. Körde fort, fort, fort och gjorde av med litervis med bränsle per mil. Inget vidare luftmotstånd på det ekipaget, och aningen för hög hastighet (host!).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: tis 11-09-13 08:33 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Jag vet flera större åkerier som sänkt hastighetsspärren på sina bilar, istället för närmare 90 km/h så ligger den närmare 80 km/h.


Jag tror att detta är ekonomiskt hål i huvudet. Du förlorar 50 sekunder per mil. En chaufför har gissningsvis lågt räknat 22kkr / månad. = 125 kr/h brutto. Lägg till arbetsgivaravgift och over-head kostnader så landar han på det dubbla. 250 kr * 50 sekunder = 3,5 kr dyrare anställd per mil.

Sparar du 10% går en fullastad dragare från 4,3 l/mil till 3,9 liter. 9 kr litern * 0,4 liter är ca 3,6 kr milen i sparad bränslekostnad. (9 kronor litern kommer från en bekant som äger ett åkeri, det var ungefär vad han betalade i somras. 4,3 liter kommer härifrånhttp://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=2294)

Åkeriet sparar alltså 10 öre milen. Då räknar jag inte på det minskade utnyttjandet av lastbilen. 8% långsammare transporter innebär (kanske) 8% mindre transporterat gods. Visst står bilen och lastar en del av tiden så 8% är nog högt räknat, men 4% på långa rutter är nog rimligt.

Miljömässigt ger det däremot säkert en bra goodwill. Hoppas kunderna vill betala mer för långsammare transporter bara! Dieseln kommer inte att bli billigare, då blir ekvationen bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: tis 11-09-13 13:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
gt-i skrev:
Citat:
Jag vet flera större åkerier som sänkt hastighetsspärren på sina bilar, istället för närmare 90 km/h så ligger den närmare 80 km/h.


Jag tror att detta är ekonomiskt hål i huvudet. Du förlorar 50 sekunder per mil. En chaufför har gissningsvis lågt räknat 22kkr / månad. = 125 kr/h brutto. Lägg till arbetsgivaravgift och over-head kostnader så landar han på det dubbla. 250 kr * 50 sekunder = 3,5 kr dyrare anställd per mil.

Sparar du 10% går en fullastad dragare från 4,3 l/mil till 3,9 liter. 9 kr litern * 0,4 liter är ca 3,6 kr milen i sparad bränslekostnad. (9 kronor litern kommer från en bekant som äger ett åkeri, det var ungefär vad han betalade i somras. 4,3 liter kommer härifrånhttp://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=2294)

Åkeriet sparar alltså 10 öre milen. Då räknar jag inte på det minskade utnyttjandet av lastbilen. 8% långsammare transporter innebär (kanske) 8% mindre transporterat gods. Visst står bilen och lastar en del av tiden så 8% är nog högt räknat, men 4% på långa rutter är nog rimligt.

Miljömässigt ger det däremot säkert en bra goodwill. Hoppas kunderna vill betala mer för långsammare transporter bara! Dieseln kommer inte att bli billigare, då blir ekvationen bättre.


Tänk på att medelhastigheten för en transport från dörr till dörr sjunker betydligt mindre än topphastigheten, även om vi nu sänker den senare från t ex 90 till 80 km/h. Det är ju långt ifrån hela sträckan lastbilen verkligen kan hålla full fart - hastighetsbegränsningar, tät långsam trafik, dåligt väglag mm måste man alltid ta hänsyn till. En sänkning av topphastigheten innebär också i praktiken jämnare fart och jämnare effektuttag ur motorn, och därmed sjunker bränsleförbrukningen ännu mer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: tis 11-09-13 21:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
jämnare fart och jämnare effektuttag ur motorn, och därmed sjunker bränsleförbrukningen ännu mer.


Nja, Scania har t.ex jobbat en del med smart förarhjälp och tom automatisk farthållare som utnyttjar backar genom att låta farten styras mer av terrängen än av en maxfart.
De kan spara upp till 20% på att låta lastbilen öka farten i svackor och ej hålla uppe farten mer än nödvändigt för att komma över krön osv, mha stigningsdata och hastighetsgränser från GPS, jfrt med att bara sätta CC på 80.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 90 klubben
InläggPostat: ons 11-09-14 10:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Citat:
jämnare fart och jämnare effektuttag ur motorn, och därmed sjunker bränsleförbrukningen ännu mer.


Nja, Scania har t.ex jobbat en del med smart förarhjälp och tom automatisk farthållare som utnyttjar backar genom att låta farten styras mer av terrängen än av en maxfart.
De kan spara upp till 20% på att låta lastbilen öka farten i svackor och ej hålla uppe farten mer än nödvändigt för att komma över krön osv, mha stigningsdata och hastighetsgränser från GPS, jfrt med att bara sätta CC på 80.


Intressant ide men det fungerar nog bäst vid gles trafik, om flera bilar kör efter varandra blir den bakom tvungen att sakta in när bilen/bilarna framför börjar att åka i uppförsbacke och tjänar bara "första" bilen på det.

Tråden handlade nu inte om betalda förare, då det kanske inte lönar sig att köra 80 isf 90 (fast jag tvivlar på att medelhastigheten/tids/lönevinsten skulle bli så stor att det motsvarade ökningen av bränsleförbrukningen slitage på bilen, färre olyckor etc.

Jag menade privat bilister som kör 90 isf 120 på motorvägen till oc från arbete, där verkar den tidvinsten på vägen gå åt i arbetstid för merförbrukningen. Det var en eyeopener för mig i alla fall. Man skulle kunna säga att de som gillar att köra bil (mera än att jobba) borde köra 90 isf 120 till och från jobbet då blir det mera tid i bilen och kan de vara kortare på jobbet :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011