Citat:
Jag vet flera större åkerier som sänkt hastighetsspärren på sina bilar, istället för närmare 90 km/h så ligger den närmare 80 km/h.
Jag tror att detta är ekonomiskt hål i huvudet. Du förlorar 50 sekunder per mil. En chaufför har gissningsvis lågt räknat 22kkr / månad. = 125 kr/h brutto. Lägg till arbetsgivaravgift och over-head kostnader så landar han på det dubbla. 250 kr * 50 sekunder = 3,5 kr dyrare anställd per mil.
Sparar du 10% går en fullastad dragare från 4,3 l/mil till 3,9 liter. 9 kr litern * 0,4 liter är ca 3,6 kr milen i sparad bränslekostnad. (9 kronor litern kommer från en bekant som äger ett åkeri, det var ungefär vad han betalade i somras. 4,3 liter kommer härifrån
http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=2294)
Åkeriet sparar alltså 10 öre milen. Då räknar jag inte på det minskade utnyttjandet av lastbilen. 8% långsammare transporter innebär (kanske) 8% mindre transporterat gods. Visst står bilen och lastar en del av tiden så 8% är nog högt räknat, men 4% på långa rutter är nog rimligt.
Miljömässigt ger det däremot säkert en bra goodwill. Hoppas kunderna vill betala mer för långsammare transporter bara! Dieseln kommer inte att bli billigare, då blir ekvationen bättre.