gt-i skrev:
Även den mest fanatiska klimatalarmist är vi väl åtminstone överens om att co2 inte är dödligt på ppm nivå?
En pistolkula är inte heller dödlig. Det är kombinationen pistolkula-hastighet-riktning som är
potentiellt direkt dödande.
Citat:
En ofarlig gas som varken dödar eller skadar.
...om koncentrationen är tillräckligt låg.
Citat:
Att vi kanske får långsiktiga konsekvenser som möjligtvis dödar indirekt är väl svåra att kostnadsskatta?
Och däri ligger en stor del av problemet med att få folk att förstå hur allvarlig situationen är.
Det är precis som den klassiska historien om grodan i grytan vars temperatur stiger för långsamt för att grodan ska förstå att det är ett problem, förrän det är för sent.
Själv har jag kommit till insikt att den psykologiska trögheten på den sammanräknade mänskligheten är för stor för att hinna ändra inställning från "det är inget problem" till "Shit! Nu måste vi göra något" till att faktiskt
göra något på global nivå i klimatfrågan, innan det är för sent. Vändradien på detta skepp är för stort för att hinna vända innan vi når vattenfallet. För många stretar fortfarande emot, och jag har tröttnat på att arbeta emot strömmen. Hade fler "viktiga" opinionsbildande personer (läs motorjournalister) inte låtit sig köpas av fossil-lobbyn hade kanske läget varit annorlunda, men eftersom det uppenbarligen är "every one for himself" så skiter jag i klimatet.
Min tröst är att de allvarligare konsekvenserna av klimatförändringarna inte kommer inträffa under min livstid, och jag har inga efterlevande att bry mig om heller. När läget är rätt kommer jag antagligen att etanolkonvertera bilen, inte för att jag är beredd att offra min bekvämlighet för miljön, utan för bränsleekonomins och motoreffektens skull.
_________________
Tesla Model 3 LR (2022)
"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse
http://www.skepticfriends.org)