Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-08-27 15:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
TreKronor skrev:
Lind skrev:
torbjorn skrev:
TreKronor skrev:
Newlund skrev:
Hallå
I det "gamla" forumet var det stundtals ganska heta debatter mellan oss som blev kallade "***" på ena sidan och ett gäng kraftigt tvivlande på den andra.
Vart tog "tvivlarna" vägen nu när FN rapporterna haglar tätt?
Finns ni kvar?

Kör så det ångar // Micke


De blev bannade av Moderatorerna.......

Debatt tillåts inte rikigt på detta forum.

Du missade kanske "the great global warming swindle" på 4:an.


Jag vågar påstå att inte en enda "tvivlare" någonsin blev spärrad på det gamla forumet. De dröp av av sig själva, och har inte återkommit efter kraschen. De enda som spärras av moderatorer här är spammare.

Faktum är att vi stängt av en eller två de senaste åren.
Men det är klart, går man till personanrepp eller inte kan sköta sig trots varningar har man inget här att göra.


Min kommentar var lite halvseriös, jag förväntar mig inte en balanserad syn eller debatt på en sådan fråga på ett forum av denna karaktären. Lika lite som jag förväntar mig att finna en massa IFK supportrar på AIKs hemsida.

Men kolla in "the great global warming swindle" , den är intressant oavsett vad man "tror" och ger en liten anna bild än att "debbaten är över", som vi luras i här i Sverige.


Great Climate Swindle...:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2708&a=654583

Citat:
2. Har du sett brittiska tv-kanalen Channel 4:s dokumentär "The great climate swindle"?

Svar: Ja, jag har sett den. Det är en extremt vinklad och osaklig film. En av huvudkällorna i filmen är Carl Wunsch, en framstående professor i oceanografi vid Massachusetts Institute of technology. Han har i ett öppet brev berättat hur han har blivit lurad av filmens producenter. De har, enligt Carl Wunsch, klippt och redigerat i intervjuerna med honom, så att budskapet blev tvärtemot vad han faktiskt anser. Hans öppna brev, som ligger ute på nätet, (http://www.dn.se/vetenskap) börjar: "Jag tror att klimatförändringen är verklig, att den är ett stort hot och att den nästan säkert beror delvis på människan."


Jag missade iaf inte forskaren som uttalat sig i filmen:
http://www.realclimate.org/index.php/ar ... /#more-417

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb mån 07-08-27 15:25, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-02 00:22 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
Jag har stora tvivel på att vi är orsaken till växthuseffekten, dock så tvivlar jag inte på att den finns, har ju historiskt varit växthuseffekter i klimatet och miljön/klimatet förändras.

Beror ju bara på hur snäft man tittar... hade ju tre kilometer is här för inte allt för länge sedan i klimatperspektiv, så ja *** det smälte lite...

Men! Jag menar också att människan ska påverka så lite som möjligt, men det finns aspekter här och tendenser som jag inte köper, som detta med kor t.ex.

Mvh Magnus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-02 07:06 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
zovix skrev:
Jag har stora tvivel på att vi är orsaken till växthuseffekten, dock så tvivlar jag inte på att den finns, har ju historiskt varit växthuseffekter i klimatet och miljön/klimatet förändras.

Rätt! Ingen säger att vi är orsak till att växthuseffekten finns. Den är ju en förutsättning för allt levande på jorden.... Men att vi påverkar dess utveckling tvivlar inga seriösa forskare på längre.
* För 251 miljoner år sedan höjdes medeltemperaturen på jordens yta med 6 grader med resultatet att 95 % av allt levande dog ut.
* IPCC´s värsta scenario är att mänsklig påverkan kommer att höja medeltemperaturen med 6,4 grader till år 2100 om vi inte agerar nu.

Vi har fått tillräckligt med väckningssignaler och det är dags att sluta trycka på snoozeknappen!
Att stabilisera växthusgaserna till år 2030 "kostar" 3% av världens totala BNP. Detta är billigare än de ekonomiska belastningar vi får från skenande CO2 utsläpp.

Förutom naturen och det mänskliga lidandet kan man fråga sig om vi har råd att inte agera? // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-02 15:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Zovix:
Du borde se Al Gores film, "En obehaglig sanning".
Sedan kan vi diskutera hans argument.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 19:32 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
En bra artikel från DN som klargör en del om var forskarna står:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=654583


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 20:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jovisst, man jag syftade på att du inte verkar vara ngn teknikoptimist direkt.
Istället lämnar du få eller inga öppningar för problemets lösning.
Att kategoriskt hävda att Indier och Kineser måste sluta öka i antal (vilket de per automatik kommer att göra när de får det bättre, se på västvärlden) är inte speciellt konstruktivt.
Det är det däremot att redan idag utmana fossilväldet och visa att det finns verkliga alternativ, som inte innebär återgång till 1900-kallt i princip.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 08:50 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
zovix skrev:
Jag har stora tvivel på att vi är orsaken till växthuseffekten, dock så tvivlar jag inte på att den finns, har ju historiskt varit växthuseffekter i klimatet och miljön/klimatet förändras.

Beror ju bara på hur snäft man tittar... hade ju tre kilometer is här för inte allt för länge sedan i klimatperspektiv, så ja *** det smälte lite...

Men! Jag menar också att människan ska påverka så lite som möjligt, men det finns aspekter här och tendenser som jag inte köper, som detta med kor t.ex.

Mvh Magnus

------------------------
Kor står för 6-7 % av växthuseffekten på grund av sitt metanpruttande. Läckande naturgasledningar etc. ute i Europa och i USA står för lite mer än korna så korna är inte värst....

Sluta gärna köpa biff men sluta bygg ut naturgasen i Euopa också och sluta med stödet till den ryska gasledningen...

/track_snake


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-11-07 08:24 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Chaan skrev:
Det var ett gäng busar som strök med. Ingen av dem som var emot växthusefffekten. han som var starkast motståndare till människan som förklaring till stigande temperatur var även själv med i föreningens styrelse ett tag.

Detta kan jag förstå. Visst är det bra att saker och ting ifrågasätts men diskussionerna hamnade ofta i sandlådenivå pga. vissa personer.

Jag tycker att det är intressant (bra) att insikten hos medelsvensson förbättrats så snabbt. Men det finns fortfarande en hel del som tycker det känns bättre att inte "behöva bry sig".
Ex. I SMC´s forum är det inte många som förstår att motorcykelbranschen borde kunna dra fördel av minskad bränsleförbrukning:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1185

Mvh // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-07 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jösses....där behövs det både klimat-, motor-, och bränsle-utbildning!
Troligen reonerar de som folk gör mest, vilket visar att vi ha en lång väg kvar innan folk fattar att högoktaniga bränslen producerade på hållbart sätt kan köpas redan idag. :shock:
Och att de skulle passa utmärkt i motorcyklar med prestanda-ambitioner.
Kan ingen åtminstone ta ur dem den trygga "The great climate swindle"? :roll:
När folk slutligen inser att AlGore inte är en bluffmakare så börjar säkert cellerna arbeta hos folk, om det finns några lösningar i sikte förstås. :wink:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011